Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem

Program

Kerekasztal-beszélgetés: Kisfaludy Sándor életműve

Vendégek: Balogh Gergő, Debreczeni Attila, Hermann Zoltán, Sárközy Péter -moderátor: Molnár Krisztina

Leírás

Kávészünet

Kor és kortársak – szekcióelnök: Aczél Gábor

Vaderna Gábor: Kisfaludy, Csokonai, Berzsenyi

Leírás

Kiss Margit: Kisfaludy nyelvszemlélete és vitája Kazinczyval

Leírás

Nagy Ágoston: Nemesi–nemzeti ideológia Kisfaludy 1809-es propagandamunkáiban

Leírás

Vita

Ebédszünet

Szerelem, költészet, hatás – szekcióelnök: Pataky Adrienn

Bodrogi Ferenc Máté: Párhuzamos szerelmi epedések 1800 körül. A Himfy-kötet és a Lilla-kötet

Leírás

Boldog-Bernád István: „Isméretlen gerjedelmek/ Lövődtek fel szivéből.” Kisfaludy Sándor A’ Tihanyi Echó című románcáról

Leírás

Tóth Orsolya: Andalog a pamlagon. Szerelem, rajongás és érzékenység Kisfaludy műveiben

Leírás

Praznovszky Mihály: Kisfaludy levelezése Szegedy Rózával

Leírás

Vita

Kávészünet

Utóélet – szekcióelnök: László Laura

Győrei Zsolt: Könnyű séta A Dárday-házban és környékén

Leírás

Tüskés Anna: Kisfaludy vizuális emlékezete a Balaton-felvidéken

Leírás

Nagy Dániel: Hagyomány, romantika, modernitás. Kisfaludy verseinek 20. századi megzenésítései

Leírás

Vita

Kerekasztal-beszélgetés: Kisfaludy Sándor életműve

Vendégek: Balogh Gergő, Debreczeni Attila, Hermann Zoltán, Sárközy Péter -moderátor: Molnár Krisztina

A Kisfaludy Sándor életműve című beszélgetés vendégei

Balogh Gergő

bg

A Szegedi Tudományegyetem Magyar Irodalmi Tanszékének adjunktusa. PhD-fokozatát az ELTE Általános irodalom- és kultúratudomány doktori programján szerezte 2022-ben. Kutatási területei: költészettörténet és -elmélet; a magyar modernség irodalma és előzményei; irodalom és jog, oktatás, gazdaság; az irodalom politikai dimenziója; a nyelvi performativitás elméletei. Legutóbbi kötete: A modern irodalmi tudat megalapozása és működése. Irodalmi modernség és társadalmi modernitás viszonya Magyarországon, Ráció, Budapest, 2023.

Debreczeni Attila

da

Akadémiai Díjjal, MTA DAB Pro Scientia Éremmel és más elismerésekkel kitüntetett habilitált egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Irodalom- és kultúratudományok Doktori Iskolájának törzstagja, az MTA levelező tagja. Kutatási területe a felvilágosodás és a romantika korának magyar irodalma, textológia. Legutóbbi kötete: Verseghy Ferenc Művei. Elektronikus kritikai kiadás, szerk. Debreczeni Attila, s. a. r. Béres Norbert, Doncsecz Etelka, Hovánszki Mária, Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2023.

Hermann Zoltán

herzui

Irodalomtörténész, színikritikus, habilitált egyetemi docens, a Károli Gáspár Református Egyetem Régi és Klasszikus Magyar Irodalom Tanszékének oktatója, a KRE Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Kutatócsoportjának és gyerekirodalmi képzésének vezetője. Fő kutatási területe a romantika és a szóbeliség kapcsolata, meseelméletek, a Kisfaludy-testvérek művei, Jókai narrációs technikái. A Himfy megjelenés előtt álló kritikai kiadásának és a Tempevölgy Kiadó Jókai-tanulmányköteteinek szerkesztője. Legutóbbi önálló kötete: A boldogtalanság iskolája (Ráció, Budapest, 2015).

Sárközy Péter

sp

A római La Sapienza Tudományegyetem Magyar Tanszékének nyugalmazott professzora, az olaszországi Nemzeti Árkádia Irodalmi Akadémia tagja, az Olaszországi Hungarológiai Társaság és folyóirata, a Rivista di Studi Ungheresi alapítója. Kutatási területei: magyar–olasz művelődési kapcsolatok története, különös tekintettel az olaszországi magyar emlékekre és a 18–19. századra. Mintegy húsz magyar és olasz nyelvű tanulmánykötete jelent meg, és több mint harminc nemzetközi tanulmánykötet szerkesztője volt. Monográfiát írt többek között Faludi Ferenc és József Attila költészetéről is. Legutóbbi kötete: Az utolsó magyar petrarkista: Kisfaludy Sándor, Magyar Napló, Budapest, 2022.

Vaderna Gábor: Kisfaludy, Csokonai, Berzsenyi

Mindig izgalmas kérdés, hogy egy-egy író, költő életművét miként fogadják be a pályatársak. Az előadás azt a kérdést vizsgálja, hogy Kisfaludy Sándor művészete hol helyezkedik el korának költészetében. A merész képalkotás, a zeugma, a hipotipózis vagy a hiperbola retorikai eszközeivel dolgozó poétika nem társtalan és nem is hatástalan a korszakban.
Tetten érhetők hasonló törekvések Csokonai Vitéz Mihálynál vagy Berzsenyi Dánielnél is, s Kisfaludy poézise vissza is hatott kortársaira. Ugyanakkor e viszony ellentmondásos is: a nagy művész személye körül turbulens viták bontakoztak ki a 19. század elején. Kisfaludy mindenki által olvasott Himfy-verseire Csokonai a Lilla-versekkel válaszol, s kritikája egyszerre etikai és poétikai; a dunántúli költők teljesítményén fanyalgó Kazinczy Ferenccel szemben Berzsenyi Dániel elragadtatással kiált fel: „Oh, énekelj még nemzetednek: / Mézajakad dalait kivánja.” Az előadás azt járja körül, hogy mi eredményezte ezt az ellentmondásos viszonyt a korszak nagy alkotói között. 

Vaderna Gábor

Vaderna

Irodalomtörténész. Doktori fokozatát 2011-ben szerezte meg az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, 2016-ban ugyanott habilitált. Az ELTE Bölcsészettudományi Kar Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének oktatója, a 18‒19. századi magyar irodalom kutatója, tudományos monográfiák szerzője, kiállítások kurátora. Legutóbbi könyve: Honnan és hová? Arany János és a nagyszalontai hagyomány, Reciti, Budapest, 2020. 

Kiss Margit: Kisfaludy nyelvszemlélete és vitája Kazinczyval

A Kazinczy Ferenc által ortológusnak tartott Kisfaludy Sándor nem tartozik a hazai nyelvújítás vezéregyéniségei közé, neve mégsem ismeretlen a 19. században zajló, a nyelv fejlesztésére irányuló folyamatokban. Ő maga ugyan nem volt a nyelvújítás ellensége, de ahogy sokan mások is, bizonyos hasonlóságaik ellenére, Kazinczy Ferenctől eltérő módon képzelte el a nyelv korabeli állapotának a fejlesztését.
Az időszak rendkívül összetett nyelvstratégiai–nyelvtervezési folyamataiban a polarizáltságtól maga sem volt mentes, a nyelvi kérdésekhez, a nyelv kiműveléséhez való viszonyát az új szavak megalkotásán túl különféle értekezéseiben, dolgozataiban fejtette ki, melyek a tiszti szótári mozgalmakhoz, a recenzióírásról vallott nézeteihez, az Eredeti Magyar Játékszín című kötet készüléséhez és az 1825-ös országgyűléshez köthetők. Az irodalmi nyilvánosságban zajló vitája Kazinczy Ferenccel nyelvújítással kapcsolatos kérdéseket is érint.   

Kiss Margit

km

Magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanárként, valamint finn nyelv és kultúra szakos előadóként végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Az olasz nyelv és irodalom középiskolai tanári diplomáját a Pécsi Tudományegyetemen kapta meg. A PhD-fokozatot 2007-ben szerezte az ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskolájában. 1998–2004 között az MTA Nyelvtudományi Intézet Lexikológiai és Lexikográfiai Osztályán dolgozott, 2010-től pedig az MTA Irodalomtudományi Intézet 18. századi Osztályán Mikes Kelemen írói nyelvének szótári feldolgozásával foglalkozott. 2020-tól a 19. századi Osztály munkatársaként Kazinczy Ferenc nyelvészeti és irodalomtudományi értekezéseinek a sajtó alá rendezésén dolgozik.

Nagy Ágoston: Nemesi–nemzeti ideológia Kisfaludy 1809-es propagandamunkáiban

Kisfaludy Sándor az 1809-es ötödik koalíciós háború idején Zala megye inszurgens őrnagyaként, majd József nádor különféle írnoki és propagandafeladatokért felelős szárnysegédjeként szolgált.
Még 1808 telén a nádor, az inszurrekció főparancsnokának felkérésére kezdte el írni egy majdani felkelés esetére a magyar nemességhez intézett félhivatalos röpiratát, amely 1809 tavaszán Hazafiúi Szózat címmel jelent meg magyarul, de Schedius Lajos fordításában németül is napvilágot látott. A kis kötet a kései rendiség nemesi–nemzeti ideológiájának sajátos szempontú, normatív összegzésévé vált, amely a korabeli nemesi történelemszemlélet praktikus összefoglalását is nyújtja.
Kisfaludy egyéb írnoki feladatokat is végzett a nádor számára: több hivatalos kiáltványt is készített, sőt, a háborút követően a főherceg számára saját tapasztalatai és katonai iratok alapján megírta a felkelés „őszinte” történetét is.
Az előadás arra vállalkozik, hogy bemutassa a Hazafiúi Szózatban, illetve Kisfaludy kisebb munkáiban körvonalazódó történelemszemléletet, politikai és társadalmi nézeteket, különös tekintettel a magyar rendi nemzetről és a nemességről alkotott képre. 

Nagy Ágoston

ná

2010-ben, az ELTE politológia szakán szerzett diplomát, majd 2010 és 2013 között a Miskolci Egyetem Klasszikus textológia programjának doktori hallgatója volt. Kisfaludy Sándorral és az utolsó nemesi felkelés propagandájával foglalkozó disszertációját 2021-ben védte meg. Kutatási területe a kései rendiség korának társadalom- és eszmetörténete, azon belül is Kisfaludy Sándor politikai munkái, a francia háborúk korának propagandája és politikai költészete, Zala vármegye politikai viszonyai és nemesi társadalma. Jelenleg az NKE Eötvös József Kutatóközpontjának tudományos munkatársa. Legutóbbi kötete sajtó alá rendezés: Kisfaludy Sándor: Hazafiúi Szózat a’ Magyar Nemességhez (1809), Reciti, Budapest, 2022.

Bodrogi Ferenc Máté: Párhuzamos szerelmi epedések 1800 körül. A Himfy-kötet és a Lilla-kötet

A 19. század elején pár év különbséggel két olyan verseskötet jelent meg, amelyek a szerelemről való beszéd eladdig nem tapasztalt távlatait, lehetőségeit tárták az olvasók elé. Szerelemről, szerelmi vágyról és boldogságkeresésről ezek előtt így még nem beszéltek magyar nyelven a líra világában. Kisfaludy Sándor Himfy’ szerelmei című műve, illetve Csokonai Vitéz Mihály Lilla című érzékeny dalciklusa sok évre meghatározó, népszerű olvasmányokká lettek, hivatkozási alappá és viszonyítási ponttá válva a hatástörténeti fejleményekben is.
Csokonainak a már 1803-ban készen álló, ám csak 1805-ben megjelenő Lilla-kötete olvassa magát az 1801-es Himfy-kiadványt is. Az előadás a hasonlóságok és különbségek jelentésszervező kölcsönhatására kíván fókuszálni e két sikermű vonatkozásában. Két rivalizáló versbeszédre, esztétikai beszédeseményre kíváncsi tehát, olyan alapvető jelentőségű lírai teljesítményekként gondolkodva róluk, amelyek egyaránt énekköltészet és szövegkultúra határmezsgyéjén születtek, illetve ugyanúgy történetelvű, markánsan hatáskeltő költészetet működtetnek.   

Bodrogi Ferenc Máté

bfm

A Debreceni Egyetem Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének docense, irodalomtörténész, textológus, irodalom-szakmódszertanos. Kutatási területe a 18–19. század fordulójának magyar civilizációs diskurzusrendje, azon belül is a „csiszoltság” közéleti–esztétikai beszédmódja. Doktori disszertációjában Kazinczy Ferenc, megjelenés előtt álló monográfiájában (Az Aurora és a nemzet tsinosodása. A haza és a haladás az Aurora Hazai Almanach költői zsebkönyveiben, 2025) pedig Kisfaludy Károly és az Aurora-kör kontextusában foglalkozik a „csiszoltság” magyarországi jelentőségével. Legutóbbi tanulmánykötete: „Minden másképpen van”. Műértelmezések és szakkritikák, Savaria University Press, Szombathely, 2023.

Boldog-Bernád István: „Isméretlen gerjedelmek/ Lövődtek fel szivéből.” Kisfaludy Sándor A’ Tihanyi Echó című románcáról

A magyar irodalmi emlékezet Csokonai Vitéz Mihályhoz köti a tihanyi ekhó megverselését. Ám nem ő volt az egyetlen, vele nagyjából egy időben a fiatal katonatiszt, Kisfaludy Sándor is költői témaként dolgozta fel a félsziget visszhangját, megelőlegezve ezzel későbbi Balaton-felvidéki regéit. A költemény azonban nem vált szerves részévé a Kisfaludy-szövegvilágnak, csak 1938-ban jelent meg Pais Károlynak köszönhetően, ám ekkor már nem keltett visszhangot sem a szakmai körökben, sem a nagyközönség részéről.
A „románc” műfajmegjelöléssel ellátott szöveg azonban több tanulságot is tartogat, s bepillantást enged abba a folyamatba, ahogy a több országot bejáró, folyamatosan művelődő fiatalember fokozatosan költővé érett. Az előadásban A’ Tihanyi Echó című költeményt és kontextusait Kisfaludy korabeli művei, idézetes könyvei és könyvtára alapján vizsgálom. 

Boldog-Bernád István

bbi

Egyetemi tanulmányait az ELTE Bölcsészettudományi Karán végezte, majd ott szerzett PhD fokozatot is 2021-ben, disszertációjának címe A 19. század elejének írói kapcsolatrendszere Magyarországon: Kisfaludy Károly levelezése volt. Az MTA KIK Kézirattár és Régi Könyvek Gyűjteményének főkönyvtárosa. Elsősorban a 18–19. század fordulójának irodalomtörténetével foglalkozik, különös tekintettel a Kisfaludy-fivérekre, de végez tudománytörténeti kutatásokat is.

Tóth Orsolya: Andalog a pamlagon. Szerelem, rajongás és érzékenység Kisfaludy műveiben

Szemere Pál 1850-es évekbeli etimológiai fejtegetése szerint az andalog szóval „az életnyelv, jelesűl a népdal, azt jegyzi meg, hogy: ki izegmozog, furulyál, billeg ballag, meg-meg áll. […] Régibb fordítóinknál, s az időben Kazinczy Ferencnél is a schwärmt szó tolmácsolására használva találjuk. Később azon lélekállapotot jelentette, mit előbbi költészünk (Berzsenyi Dániel) így zengett el: Mely kellemes, mely andalító Gondolatokra vezettek.” 
Szemere tehát jelentéstani változást rögzít a szó használata során. A német kifejezés, a Schwärmerei a vallási kontextusból a 18. században került át az orvosi, politikai, morálfilozófiai, esztétikai és pszichológiai diskurzusba, jelentése döntően negatív volt. E „szitokszó” jelleg érzékelhető a rajongás (jórészt vallási analógiára épülő) politikai használatában.
Kisfaludy Sándor műveiben visszatérő kifejezés az andalgás, amely elsősorban az esztétikai és pszichológiai diskurzus részeként értelmezhető. Az előadás eszmetörténeti szempontból vizsgálja, hogy milyen kapcsolatban van egymással a szerelem és az andalgás, illetve bekerül-e (és ha nem, akkor miért) A kesergő szerelem és A boldog szerelem az elkerülendő, a rajongást tápláló olvasmányok közé.

Tóth Orsolya

to

Irodalomtörténész, a Pécsi Tudományegyetem Klasszikus Irodalomtörténeti és Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének egyetemi docense. Doktori tanulmányait szintén a PTE-n, az Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolában végezte. Fő kutatási területei Kazinczy Ferenc életműve és 19. század kritikatörténete. Legutóbbi könyve: Egykor és most. Tanulmányok a 19. századi magyar irodalomról, Kronosz, Pécs, 2017.

Praznovszky Mihály: Kisfaludy levelezése Szegedy Rózával

Kisfaludy Sándor 1809 márciusa és 1810 áprilisa között, egy esztendeig szolgált a Napóleon ellen összehívott inszurrekció, azaz a nemesi felkelés kötelékében. Mint tapasztalt katona vonult be a Zala vármegyei nemességgel, majd került József nádor táborkarába. Ezen egy esztendő alatt folyamatosan leveleztek egymással a feleségével.
Szegedy Róza Sümegen élt ugyan, de a hadi helyzet változásai miatt maga is többször változtatta ideiglenes lakhelyét. Levelezésük több szinten jeleníti meg korukat. A hadi fejlemények, az európai politika hírei, a nemesi sereg eseményei mellett meghatározóan vannak jelen a magánélet történései, azaz a személyes sorsuk, életmódjuk, a vagyoni helyzetük bizonytalanságai, kiszolgáltatottságuk krónikája. Olykor mintha nem is vennék észre, hogy a világtörténelem nagy eseményeinek sodrában vannak, úgy írnak szerelmük, házasságuk, egzisztenciájuk mindennapjairól.

Praznovszky Mihály

praznovszky

Irodalomtörténész, irodalmi muzeológus, a Petőfi Irodalmi Múzeum volt főigazgatója. Kutatási területe a 19. század, azon belül is főleg Madách Imre és Mikszáth Kálmán életműve. Csaknem negyven éve él Pannóniában, így kutatási területe kiterjedt e táj irodalomtörténetére és alkotóira is. E vonatkozásban konferenciákat szervezett, kiállításokat rendezett. Foglalkozott Kisfaludy Sándor életének és életművének adataival is. Legutóbb megjelent műve: Jókai Mór hihetetlen kalandjai Balatonfüreden – ahogy azt a nagyapám leírta, Zöld Kalamáris Bt., Nemesvámos, 2025.

Győrei Zsolt: Könnyű séta A Dárday-házban és környékén

Bár a Kisfaludy Sándor drámai életművét tárgyaló – nem kimondottan vaskos – szakirodalom egyetért abban, hogy A Dárday-ház a szerző legsikerültebb darabja, még így is sok kivetnivalót talál benne. Előadásomban, ha nem is a vígjáték teljes rehabilitálására vállalkozom, de – az eddig felvetett, illetve újonnan felvetendő dramaturgiai szempontok alapján – mérlegre teszem a vele kapcsolatos kifogásokat. Ehhez egyrészt magában a darabban keresek súlypontokat, másrészt a művet igyekszem az egykorú magyar vígjáték-irodalom nagyobb összefüggésrendszerében vizsgálni.
Császár Elemér rövid elemzése megpendíti a népszerűbb drámaíró-testvér, Kisfaludy Károly Kérők című vígjátékával kínálkozó egybevetést, Bitzó Sarolta pedig egy említés erejéig Bessenyei György hatására is utal.  Úgy hiszem, egy részletes, és a komparatív szempontot is az eddigieknél alaposabban érvényesítő elemzés rámutathat a vígjáték kellőképpen nem méltányolt erényeire, rákérdezhet Kisfaludy Sándor saját világához fűződő viszonyának esetleges ellentmondásosságára, és így A Dárday-házat méltóbb helyre emelheti a 19. századi magyar vígjátéktörténet diskurzusában. 

Győrei Zsolt

gyzs

A Színház- és Filmművészeti Egyetem habilitált docense. 1995-ben végzett a Szegedi (akkor: József Attila) Tudományegyetem magyar–német–komparatisztika szakán, 2000-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán. Heltai Jenő drámaírói életműve című doktori értekezését 2003-ban védte meg. Költőként, drámaíróként és műfordítóként egyaránt aktív, tudományos kutatóként szakterülete a 19–20. század magyar drámája és lírája. Legutóbbi kötete sajtó alá rendezés, Parádi Andreával közösen: a Mágia című verseskötet a Kosztolányi kritikai kiadásban (Kalligram, Budapest, 2025).

Tüskés Anna: Kisfaludy vizuális emlékezete a Balaton-felvidéken

Az előadás célja Kisfaludy Sándor kultuszának és vizuális emlékezetének bemutatása a 19–20. századi magyar képzőművészet eszközeivel. Középpontjában a Magyar Nemzeti Galéria festészeti, grafikai és szobrászati gyűjteményeiben őrzött, Kisfaludyhoz kapcsolódó alkotások állnak: a romantikus nemzeti hagyományt formáló portrék, a történeti és irodalmi tárgyú ábrázolások, valamint a műveihez készült illusztrációk. Külön figyelmet kapnak Blaschke János (1770–1833) grafikai illusztrációi, amelyek a 19. század elejének irodalmi vizualitását példázzák.
Az előadás kitér továbbá a köztéri szobrokra és domborművekre, amelyek Kisfaludy alakját a Balaton-felvidék táji–kulturális emlékezetének részévé tették, valamint arra, miként járulnak hozzá a regionális identitás és a nemzeti irodalmi kánon vizuális reprezentációjához. A bemutatott művek és helyszínek révén feltárul a költő alakjának és életművének képi megőrzése és folyamatos újraértelmezése a 19. század közepétől napjainkig. 

Tüskés Anna

ta

Irodalomtörténész, művészettörténész. Az ELTE Humán Tudományok Kutatóközpontja Irodalomtudományi Intézetének tudományos munkatársa, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Művészettörténet Tanszékének habilitált docense. MA-diplomáját és PhD-fokozatát az Eötvös Loránd Tudományegyetem Francia és Művészettörténet Tanszékén szerezte 2005-ben, illetve 2009-ben. Szakterülete a francia–magyar irodalmi kapcsolatok és a 20. század második feli magyarországi képzőművészet. Tíz könyv és számos tanulmány szerzője.

 

Nagy Dániel: Hagyomány, romantika, modernitás. Kisfaludy verseinek 20. századi megzenésítései

Talán kevésbé közismert, hogy Kisfaludy Sándor nemcsak lelkes amatőr muzsikus (kortársai szerint remek hegedűjátékos) volt, hanem maga is foglalkozott zeneszerzéssel. Legismertebb, A magyar nemesi felkelősereg indulója című művét a mai napig játsszák, modern felvételei is elérhetők. Ennek ellenére Kisfaludy Sándor (részben öccsével, Károllyal ellentétben) mégsem tartozik a gyakran megzenésített magyar költők közé.
A versei nyomán született művek komponistái között a Kardos Istvánhoz és Kalmár Lászlóhoz hasonlóan kevésbé ismert nevek mellett olyan szerzőket is találunk, mint Farkas Ferenc vagy Kodály Zoltán, figyelemre méltó azonban, hogy egy-két kivételtől eltekintve szinte valamennyi darab a zongorakíséretes dal műfajához, vagyis egy a német romantikából örökölt műformához tartozik. Előadásomban azt a kérdést járom körül, hogy vajon a zeneszerzők számára Kisfaludy szövegei alkalmat biztosítottak-e a zenetörténetben kulcsfontosságú romantikus hagyományra irányuló reflexióra – és ha igen, hogyan és milyen módon használják a zeneművek a szövegeket erre a célra. 

Nagy Dániel

nagydani

Irodalomtudós, zenetörténész, szemiotikus. 2019-ben az ELTE-n szerzett doktori fokozatot összehasonlító irodalomtudományból az úgynevezett wagneriánus regény problémájáról, azon belül is a zenei és irodalmi motívumkezelés kapcsolatáról írott disszertációjával. Jelenleg az ELTE angol nyelvű szemiotika MA programjának oktatója, valamint a Milton Friedman Egyetemen kommunikációelméleti és kultúratudományi tárgyakat tanít. Fő kutatási területei az irodalom és zene közötti intermediális kapcsolatok, illetve a másik médium idegenségének poétikai kiaknázása szövegekben és zeneművekben. Legutóbbi könyve: Az irodalmi vezérmotívum és a wagneriánus regény (IM-könyvek, Magyar Napló, Budapest, 2022).

Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége

Pataky Adrienn

adrii
főszerkesztő

Molnár Krisztina

molnárk
főszerkesztő-helyettes

László Laura

llld
szerkesztő, képszerkesztő

Török Sára

sárika
olvasószerkesztő

Aczél Gábor

ag
rendezvény, marketing