Program
Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem
A Csokonai-kutatás története és jelenkori irányai című beszélgetés vendégei
Balogh Piroska
Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet habilitált egyetemi docense, az MTA doktora. Magyar, történelem és latin szakos egyetemi diplomát (MA) szerzett, majd PhD-fokozatot magyar irodalomtörténetből. Kutatási területe: 18–19. századi esztétikatörténet, magyar irodalomtörténet, neohumanizmus, magyarországi neolatin irodalom, korabeli tudományos kapcsolatrendszer, tudománykoncepciók, valamint a korszak kánon- és kritikatörténete. Legutóbbi kötete: Teória és medialitás. A latinitás a magyarországi tudásáramlásban 1800 körül, Argumentum, Budapest, 2015.
Hansági Ágnes
Az MTA doktora, egyetemi tanár. A Szegedi Tudományegyetem Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskolájának, valamint a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Magyar Irodalmi Tanszékének vezetője. Kutatási területe a 19. századi magyar irodalom, különös tekintettel Jókai Mór életművére, az irodalmi sajtótörténet. Legutóbbi monográfiája: Irodalmi kommunikáció és műfajiság. A Jókai-próza narrációs eljárásai a romantikától a korai modernségig, Akadémiai, Budapest, 2022.
Thimár Attila
Irodalomtörténész. Az ELTE BTK magyar–történelem szakán végezett 1993-ban, kandidátusi fokozatot ugyanitt szerzett 1997-ben. 1996 óta a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetében tanít. Kutatási területei: a felvilágosodáskori és a reformkori irodalom, valamint a kortárs irodalom különböző kérdései. Legutóbbi kötete: Képek költői – költői képek. A szöveg és a vizuális tartalom kapcsolata reformkori verseinkben, Ráció, Budapest, 2020.
Tóth Barna
Irodalomtörténész, textológus, transzmedializátor. A Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport tudományos segédmunkatársa. Munkája során klasszikus magyar szövegek, írói életművek papír alapú és főként elektronikus kritikai kiadásait hozza létre. Legutóbbi papír alapú kötete: Pálóczi Horváth Ádám verses kiadványai (1787–1796), RMKT, Universitas – Debreceni Egyetemi, Budapest–Debrecen, 2015. Ennek kibővített elektronikus kiadása: https://deba.unideb.hu/deba/paloczi/.
A megadott cím Csokonai pályájának alakulástörténete szempontjából értelmezhető: leírható általa, hogy a debreceni kollégiumi években kialakult vidám természetű poéta életprogramja hogyan alakult át a vándorlások után Debrecenbe hazatérő költő munkásságában a bölcs poéta szemléletmódjává. Az e szempontból megrajzolható alakulástörténet a Csokonai-kutatások újabb eredményei fényében több vonatkozásban árnyalhatóvá vált, az esszé-előadás e pontosításokra is vállalkozni kíván.
Debreczeni Attila
Akadémiai Díjjal, MTA DAB Pro Scientia Éremmel és más elismerésekkel kitüntetett habilitált egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Irodalom- és kultúratudományok Doktori Iskolájának törzstagja, az MTA levelező tagja, kutatási területe a felvilágosodás és a romantika korának magyar irodalma, textológia. Legutóbbi kötete: Verseghy Ferenc Művei. Elektronikus kritikai kiadás, szerk. Debreczeni Attila, kész. Béres Norbert, Doncsecz Etelka, Hovánszki Mária, Debreceni Egyetemi, Debrecen, 2023.
Csokonainak és költészetének debreceni fogadtatását egymásnak ellentmondó szempontok határozták meg. A debreceniek egyrészt a mindennapoktól távolélő poétaként tekintettek rá, másrészt jól emlékeztek Csokonaira mint emberre (hibáival és gyengeségeivel együtt), harmadrészt széles körben terjedt el a költő romantizált, dalos kedvű, vidám és titokzatos, garabonciás alakja, amin népszerű kultusza alapult. A költő alakja és művei elfogadásának ezen elemeit az az erőtér rendezte el, melyben akörül folyt a vita, hogy Csokonai Debrecen által vagy ellenében lett-e nagy költővé, s önálló költői világa összeegyeztethető-e a város értelmiségének szellemiségével.
Lakner Lajos
Irodalomtörténész, a debreceni Déri Múzeum tudományos igazgatóhelyettese. Kutatási területei: irodalmi és társadalmi kultuszok, magyar irodalomtörténet a 19. század közepétől a 20. század elejéig, Tar Sándor életműve, kulturális örökség, múzeumtörténet, múzeumelmélet. Legutóbbi kötete: Kollár Árpád, Lakner Lajos, Az én Debrecenem, Méliusz Juhász Péter Könyvtár, Debrecen, 2023.
Csokonai Vitéz Mihály halála után másfél évvel, 1806 augusztusában jelent meg a Hazai Tudósításokban Kazinczy Ferenc Csokonai sírköve című cikke, innentől számítjuk az úgynevezett Árkádia-per kirobbanását, amely az első nyilvánosság előtt lefolytatott pennaháborúként, ízlésvitaként (jelenkori viszonyaink között a kultúrharc fogalmának megfeleltetve) került be irodalmunk történetébe. Kazinczy erdélyi barátjának, Cserey Farkasnak ötletétől vezérelve Debrecenben, Csokonai lakhelyénél egy emlékmű felállítását szorgalmazta, amelynek anyagi hátterét közadakozásból szándékozták megvalósítani. Mind a terv, vagyis egy költőnek állítandó emlék, mind annak megvalósítási módja úttörő volt, hiszen Magyarországon addig még csak egyetlen költőnek, a svájci Salamon Gessnernek állítottak emléket, azt is egy kastély kertjében: Körmenden, Batthyány II. Lajos herceg jóvoltából. A Csokonai-emlékmű ötlete, elhelyezése, felirata a debreceni értelmiség ellenállásba ütközött. A költőnek állítandó köztéri emlékmű körül kirobbanó vita szerteágazó tematikájúvá duzzadt, egyszerre érintette a nyelv, az ízlés és a hagyomány kérdéseit, de mellette megjelentek benne az emlékezés és a kultusz kontextusai is.
Granasztói Olga
Irodalomtörténész. 1999-ben végzett az ELTE BTK-n, 2006-ban szerzett PhD-fokozatot a Szegedi Tudományegyetemen. 2010-től az ELKH–DE Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport tudományos munkatársa. Kutatási területe: Kazinczy olvasott műveltséganyagának feltárása a kéziratos hagyaték alapján; a 18. század második felének könyv-, könyvtár-, könyvkereskedelem és olvasástörténete, a francia irodalom elterjedése és recepciója Magyarországon; az angol tájképi kert recepciója Magyarországon a 18–19. század fordulóján; a 18. századi magyarországi szabadkőművesség történetének új forrásai. Legutóbbi kötete: Kazinczy Ferenc, Pandekták, I., s. a. r. Granasztói Olga, Debreceni Egyetemi, Debrecen, 2021.
1954 februárjában a Felsőoktatási Szemle adott hírt a döntésről, miszerint „Petőfi, Ady, József Attila […] mellett […] biztosítani kell egész haladó irodalmi örökségünk: például Balassi, Csokonai, Berzsenyi, Vörösmarty […] oktatását”. E Csokonainak adományozott kanonikus pozícióval az MDP Központi Vezetősége az életműre való emlékezés mellett határozta el magát. Csokonai ma a magyar irodalmi kánon megingathatatlan tényezőjének tűnik. Mivel azonban az emlékezés szelekció eredménye, mindig felejtés is. Vajon ma mire kívánunk emlékezni az életműből? Bár az nem csak a nyomtatott kultúra vagy az általa uralt intézményeken keresztül terjedhet, a 2020-as, új Nemzeti alaptanterv és a hozzá illeszkedő tartalmi szabályozók (kerettantervek) a kollektív emlékezet kulturális artefaktumaként támpontot adhatnak e kérdés megválaszolásához. Akárcsak a tankönyvjegyzéken szereplő, a társadalomnak alapvető viszonyítást jelentő irodalomkönyvek Csokonai-értelmezése(i), melyek esetében a közvetített Csokonai-képet nem kizárólag az absztrakt tankönyvi szövegben keressük.
Burján Ágnes
A PE Modern Filológiai és Társadalomtudományi Karán diplomázott magyar és német szakon. Jelenleg a PPKE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának abszolutóriumot szerzett hallgatója, a Modern Líraelméleti és Líratörténeti Kutatócsoport tagja (PPKE), valamint a veszprémi Padányi Schola Catholica magyar- és némettanára. Kutatási területe Rainer Maria Rilke és Pilinszky János költészete.
Csokonai verseinek egy részét már a kortársak is közköltészetként olvasták, énekelték, másolták. Ennek egyik oka, hogy sok alkotás mögött, ihlető vagy mintaadó módon közköltészeti szövegek bújnak meg, emiatt szókincsük, versformájuk, dallamuk gyakran a debreceni diákirodalommal rokon. Csokonai tudatosan játszott ezzel a „belesimító” technikával, s nem meglepő, hogy saját munkái némelyikét is így kezelte a későbbi közönség. A népszerűség átkaként is felfogható, de inkább úgy tekintsük: egy fiatal magyar költő az őt körülvevő hagyománnyal, közösségi tudással is párbeszédet folytat a szavak, műfajok, versformák szintjén – az elfogadás érdekében, de néha puszta szórakozásból, néha pedig ironikusan (például a Cultura és a Karnyóné betétdalai esetében). Az előadás e költői játékokból ad ízelítőt, az ismert és kevésbé ismert közköltészeti minták áttekintésével.
Csörsz Rumen István
A 18–19. századi magyar közköltészet kutatója. A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, az ELTE és a Zeneakadémia óraadó tanára, a kolozsvári Babeş–Bolyai Egyetem vendégtanára. Legutóbbi könyve: Magyar világi ponyvairodalom 1780–1820. II. Oktató és szórakoztató költészet, szerk. Csörsz Rumen István, Reciti, Budapest, 2020.
Az előadás Csokonai Vitéz Mihály híres Lilla-ciklusának értelmezésére vállalkozik, különös tekintettel a verscsoportot összefogó név jelentésképző szerepére. Többek között olyan kérdések megválaszolására vállalkozik, hogy honnan ered és mi a jelentősége a Lilla névnek a költeményekben, valóban a Csokonai szerelmeként számontartott Vajda Julianna áll-e a versciklus hátterében, illetve milyen irodalmi minták álltak rendelkezésre a költő számára a szövegcsoport megalkotásakor.
Fülöp Dorottya
A kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végzett. Jelenleg doktori hallgató az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának Magyar és európai felvilágosodás programján, az Irodalomismeret irodalomtudományi folyóirat szerkesztője. Kutatási területe a 19. századi magyar irodalom, és azon belül elsősorban Jókai Mór életműve.
Az irodalomtörténeti hagyomány az érzékenység vagy a szentimentalizmus megjelenését Csokonai költészetében rendre a költő életében bekövetkezett kudarcokhoz, csalódásokhoz köti, s benne a vidám természetű poéta programjától való eltávolodást látja. Az érzékenységgel foglalkozó újabb munkák ugyanakkor a 18. század végén hódító irodalom- és kultúrtörténeti tendenciát mind határozottabban egy új, altruista, társias embereszmény megfogalmazódásához kötik. Előadásomban azzal a kérdéssel foglalkozom, hogy az így értett érzékeny ember alakja milyen módon jelenik meg Csokonai költészetében, s hogy e tematika milyen poétikai sajátosságokkal, innovációkkal párosul.
Laczházi Gyula
Az ELTE Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének docense. Kutatási területe a 17. és a 18. század magyar irodalma és a kora újkori eszmetörténet. Több publikációban is foglalkozott az irodalom és az érzelmek kapcsolatával, az érzelmek irodalmi megjelenítésével, illetve az érzelmek történetével. Legutóbbi könyvei: Zrínyi Miklós. A Syrena-kötet és a Szigeti veszedelem, Napkút, Budapest, 2018; Társiasság és együttérzés a felvilágosodás magyar irodalmában, Ráció, Budapest, 2014.
Kutatások igazolták, hogy Csokonai Vitéz Mihály nem tartotta sokra saját drámaírói tevékenységét: olykor még kéziratainak tisztázására sem fordított gondot, s legismertebb színművét – a máig színpadon lévő Karnyónét – fel sem vette kiadandó műveinek listájára. Mindezek ellenére színműveiben nemcsak a szerző költői tehetsége mutatkozik meg, hanem drámaírói vénája is: Csokonai darabjai kiforrottak, kiérleltek – sőt, dramaturgiai megoldásai és színpadi ötletei is igen jelentősek. A sors különös játéka, hogy drámáiból (több, mint száz évvel később) színháztörténeti jelentőségű – nemzetközi sikert is arató – színpadi és filmes adaptációk készültek.
Maczák Ibolya
Irodalomtörténész, tanár. 2003-ban végzett a PPKE BTK-n és az ELTE BTK-n, 2013-ban az SZFE-n. 2008-ban szerzett irodalomtudományi PhD-fokozatot. Az ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport tudományos főmunkatársa. Kutatási területe: régi magyarországi egyházi irodalom, 20. századi színház- és drámatörténet. Legutóbbi monográfiája: Kölcsönzés és kompozíció. Szövegalkotás 17–18. századi szerzők prédikációiban, ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport, Budapest, 2019.
Csokonai lírájának tematikus, műfaji és verstani heterogenitása közismert. E sokoldalúság hátterében egyrészt az őt ért különböző kulturális és műveltségi hatások állnak, másrészt alkotói személyiségének érzékenysége, melynek köszönhetően mindezt rendkívüli tehetséggel építette be költészetébe. Csokonait az iskolai nevelés az antik-humanista műveltség mellett a korabeli nyugat-európai irodalmakban és modern eszmerendszerekben, illetve formákban is jártassá tette, a kollégiumi kultúra hivatalos része a liturgikus énekismeretet, kevésbé hivatalos diákélete pedig a populáris, közköltészeti tematika és verselési mód ismeretét biztosította számára. A költő reprezentációs alkalmaknak köszönhetően – természetesen a korabeli legdivatosabb és legmodernebb formában, énekelt kantátaként – a poézis alkalmatosságbeli funkcióit is művelte. Tudvalévő, hogy a 18–19. századforduló versújításának egyik inspirációs forrása, illetve „mankója” a modern-metrikus nyugat-európai dallamok felhasználása volt. Csokonai vers- és formaművészete ezzel összefüggésben erőteljes muzikalitásának volt köszönhető, melynek fejlődése és változása a fennmaradt kottáknak köszönhetően ma már jól rekonstruálható.
Hovánszki Mária
Fő kutatási területe a 18–19. század fordulójának líra- és poétikatörténete, azon belül is kiemelten a korszak énekelt költészete. PhD-fokozatát 2009-ben Csokonai énekelt dalköltészetéből írta. Eközben Csokonai énekelt dalainak kritikai kiadását készítette el elektronikus formában, ami a bevezető tanulmányon kívül közel három és fél órás zenei anyagot, illetve a korabeli kottás források fotómásolatait tartalmazza. Ezt követően Verseghy Ferenc költészetét rendezte sajtó alá, melynek a szövegeket és a jegyzeteket tartalmazó első és második kötete 2021-ben, a zenei kottás anyagot tartalmazó harmadik kötete pedig 2022-ben jelent meg.
Az előadás azt mutatja be, hogy Csokonai verseskötete, a Lilla. Érzékeny dalok három könyvben (1805) miért számít a maga kötetrendjével szubverzív, rendbontó jelenségnek a magyar klasszika időszakában, és hogy mindez miért tekinthető műfaj- és olvasástörténeti szempontból is jelentős eseménynek az egykorú versgyűjtemények között. Ennek kapcsán azokat az olvasási lehetőségeket vizsgálja, amelyeket a mintaszerzői-szerkesztői eljárás a kötet peritextusai, illetve a szövegek egésze (azaz a verseskötet belső rendje) révén felkínál, láthatóvá téve azt, ahogyan a kötet poétai románként olvastatni kívánja magát, és persze vetélytársát, Kisfaludy Sándor Himfyjét. Az előadás szeretne rámutatni arra is, hogy ez a „kétéltű” kötet a cselekményesítés (regényesítés) implikálásával, az olvasói képzelet aktivizálása révén megváltoztatja a lírai szövegek hagyományos olvasásmódját.
Onder Csaba
Irodalomtörténész, az MTA doktora, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem kutatóprofesszora. Fő kutatási területe a klasszikus magyar irodalom. Legutóbbi kötete: Kölcsey Ferenc, Nyelvtudományi munkák, Universitas, Budapest, 2021.
A Csokonai-költészet recepciótörténetének elmúlt negyedszázadát meghatározó kutatási eredmények között azokat tartom a legizgalmasabbaknak, amelyek a művek keletkezésével, formálódásával, át- és újrakomponálásával foglalkoznak. Nemcsak azért, mert betekintést nyújtanak a lírai művek vagy műcsoportok alkotásának folyamatába, hanem azért is, mert értékes információkkal egészíthetik ki a szövegeket alakító költő jellemrajzát. A jellemrajz szó használatakor nem csupán arra a hús-vér költőre gondolok, aki a verseket írja, hanem arra is, akit a költemények átdolgozásának aktusát dokumentáló szövegkorrekciók nyelvi devianciái tesznek láthatóvá. Egy olyan rejtőzködő Csokonairól van itt szó, akit csupán az átírás folyamatának rekonstruálásával pillanthatunk meg. Előadásomban néhány költeményre fókuszálva próbálom megrajzolni e sorok között lappangó poéta töredékes arcképét.
Török Lajos
Egyetemi docens, a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója, kutatási területe a klasszikus magyar irodalom és a Kádár-kori szocialista bűnügyi irodalom. Legutóbbi könyve: Jókai-kontextusok, Napkút, Budapest, 2023.
A vidám természetű poéta programjával fellépő költő életművének éppen ellenkező előjelű alakulástörténete a Csokonai-kutatás egyik alapkérdése. Az elmúlt évtizedek vizsgálatai rámutattak arra, hogy sem élettörténeti okok, sem Csokonai sokirányú alkotói univerzumának gondolati-esztétikai vonatkozásai nem magyarázzák maradéktalanul a folyamatot, amelynek eredményeképpen a boldogság énekeseként induló költő a boldogtalanság poétájaként lett maradandó. Az előadás a programot feltehetőleg motiváló problematika leleplezésével egy olyan olvasati modellt vázol, amely választ adhat az élettervben rejlő potenciál belső felszámolódásának okára.
Molnár Krisztina
PhD, PhD Irodalomtörténész, neveléskutató, főiskolai tanár, fejlesztő biblioterapeuta. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Neveléstudományi Tanszékének vezetője, az Irodalmi Magazin főmunkatársa. Kutatási területe Csokonai életműve, a felvilágosodás kori irodalom, pedagogikum a művészetekben. Legutóbbi kötete: A bőség alakzatai, szerk. Molnár Krisztina, Mándi Nikoletta, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác, 2021.
Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége