Program
Kedves Érdeklődők!
Az Irodalmi Magazin Olvasás címmel szervez konferenciát, amely tanácskozás az olvasás fogalmi, elméleti, történeti és társadalmi összefüggéseit vizsgálja irodalom- és kultúratudományos kontextusban egy kerekasztal-beszélgetés és három szekció keretében.
Mit kezdhetünk az olvasás fogalmi evidenciájának jelenségével? A kerekasztal-beszélgetés az olvasás történeti (könyv-, könyvtár- és olvasástörténet), irodalomtudományos módszertani, az olvasás pszichológiai vizsgálatának tanulságai, valamint az olvasás 21. századi kihívásai (digitalizáció/közösségi média olvasási szokások változása etc.) felől közelít az olvasás fogalmi kialakításának kérdéséhez. Vajon az olvasás cselekvésének e különféle irányú megközelítéseinek létezik-e közös eredője, illetve hathatnak-e egymásra termékenyen? Az olvasás elméletei című 1. szekció az olvasás cselekvéséhez kapcsolódó elméleti kérdéseket kívánja exponálni, különös figyelemmel az legújabb megközelítésekre, valamint a kultúratudományos összefüggésekre, illetve az olvasásnak a kultúratudományos módszertani jelentőségére. Vajon a különféle olvasáselméletek hogyan viszonyulnak az olvasás cselekvésének mindenkori valóságához?
Az olvasás történetei I. című szekció a kolostori olvasárendtől, illetve a humanizmus olvasáskultúráján át a reformáció hatásával számotvetve jut el a 17-18. század magyarországi olvasási szokásainak sajátos jelenségeihez.
Az olvasás történetei II. című második szekció az előző panel történeti ívét rajzolja tovább a
női olvasás 19. századi sajátosságainak, valamint a gyermekolvasó, illetve a cenzúra jelenségének és a szamizdat kiadványtípus megjelenésének bemutatásával. A panel a manapság felettébb divatos irodalomterápia gyakorlatának néhány elvi/etikai problémáját is megvilágítja, valamint bemutatja az olvasás populáris és piaci aspektusait is.
A Szervezők
Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem
Az olvsás fogalma című kerekasztal-beszélgetés vendégei
Gombos Péter
Tanító, hitoktató, magyartanár, kommunikációs szakember. Doktori disszertációját a Pécsi Tudományegyetemen védte meg 2009-ben. Jelenleg a MATE Neveléstudományi Intézetének oktatója, a Szakdidaktika Tanszék vezetője, leendő pedagógusokat és színművészeket tanít. Fő kutatási területei az olvasáskutatás és a gyermekirodalom. Foglalkozik még olvasáspedagógiával, olvasásszociológiával, olvasási stratégiákkal és szövegértéssel. Korábban elnöke, jelenleg alelnöke a Magyar Olvasástársaságnak (HUNRA).
Granasztói Olga
Irodalomtörténész. 1999-ben végzett az ELTE BTK-n, 2006-ban szerzett PhD-fokozatot a Szegedi Tudományegyetemen. 2010-től az ELKH–DE Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport tudományos munkatársa. Kutatási területe: Kazinczy olvasott műveltséganyagának feltárása a kéziratos hagyaték alapján; a 18. század második felének könyv-, könyvtár-, könyvkereskedelem és olvasástörténete, a francia irodalom elterjedése és recepciója Magyarországon; az angol tájképi kert recepciója Magyarországon a 18–19. század fordulóján; a 18. századi magyarországi szabadkőművesség történetének új forrásai. Legutóbbi kötete: Kazinczy Ferenc, Pandekták, I., s. a. r. Granasztói Olga, Debreceni Egyetemi, Debrecen, 2021.
Rákai Orsolya
A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa és a Szegedi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének docennse. PhD- disszertációját 2004-ben védte meg irodalomtudományból a Szegedi Tudományegyetemen, 2008-ban habilitált a Pécsi Tudományegyetemen. Több ízben tanított vendégprofesszorként a Bécsi Egyetemen. Főbb kutatási területei közé tartozik az elbeszéléselmélet, társadalmi rendszerek elméletének, a kortárs tömegmédia társadalmi hatásainak és az elbeszélések társadalmi felhasználásának és hatásának vizsgálata.
Sipos Zsóka
Okleveles gyógypedagógus, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola docense. Huszonhárom éven keresztül dolgozott logopédusként a köznevelés különböző színterein, 2014 óta a Meixner Alapítvány egyik szakmai koordinátora. A Szegedi Neveléstudományi Doktori Iskolában doktorált, fő kutatási területe a fluens olvasás, valamint a gyenge olvasási képesség kialakulása, javítása. Hagyományos feladatgyűjtemények írása mellett több digitális tananyag fejlesztésére irányuló projektben vett részt.
„Az ember animal symbolicum, aki a magaáltal létrehozott jelek birodalmába rendezkedik be és e jelek alapján tájékozódik. De homo interpretans is, aki olyan jeleket olvas és értelmez, amelyeket nem ő hagyott hátra” – olvasható Aleida Assmann A jelek sűrűjében (Im Dickicht der Zeichen, 2015) című tanulmánykötetében. Ilyen jelek szerinte a természet vagy a világ jelei, amiként a nagyváros és a társadalom is. Assmann két külön fejezetet szán az olvasás kérdésének: amelyben egyrészt az irodalmi szövegek (Henry Jamestől Paul Austerig), másrészt a hogedetika, a hermeneutika és a dekonstrukció olvasási stratégiáit elemzi. Az előadásban azt vizsgálom, hogy a gyorsolvasás korában a kortárs irodalom és az irodalomelmélet milyen olvasáselméleteket és olvasásmódokat kínál a homo digitalis számára.
Orbán Jolán
Egyetemi tanár, a PTE BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének igazgatója, a Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék vezetője. 1990 óta tanít az egyetemen. 1994–1995-ben az American Council of Learned Societies (ACLS) ösztöndíjával a Virginiai Egyetemen Richard Rorty-nál folytatott posztdoktori tanulmányokat. 1995–1996-ban Párizsban OTKA-ösztöndíjasként az École des hautes études en sociales intézményében Jacques Derrida óráira járt. 1998-ban és 1999-ben Eötvös Ösztöndíjjal, 2014-ben DAAD Ösztöndíjjal a Ludwig Maximilian Universität hallgatójaként folytatott kutatásokat Wilhelm Vossenkuhl és Barbara Vinken meghívására. Legismertebb publikációja: Derrida írás-fordulata (Jelenkor, Pécs, 1994).
A nyelvművészet biopoétikai megközelítése élet- és költészettan fogalmainak a keresztirányú egymásba fordításával fejti ki értelmezői teljesítményét. Az életről alkotott irodalmi elképzelés elválaszthatatlan a szöveg poétikai felépítésétől.
Vajon kívül lehet-e kerülni a természet mibenlétének feltárásához az ember által előzetesen alkotott gondolati konstrukciókon? Talán éppen ez volna az irodalom egyik méltó hivatása a biopoétika nézetéből. A szövegben létesülő természeti képződmény, emberi vagy állati lény elsősorban a nyelv performatív erejének függvénye. A megalkotott beszélő hangja szükségképpen emberi, még a „képtelen természetrajzok” esetében is, ezért a műalkotás tétje abban áll, képes-e a beíródott antropológiai differencia újra alkotására, meg tud-e nyitni olyan távlatot, amely az állat és az ember képét nem formálja elő a köztük feltételezett örökletes megkülönböztetések szerint.
Az irodalmi nyelv az emberi, a természeti, és az állati megalkotásának médiuma. A biopoétika egyik alapkérdése, hogy létezik-e a természetnek az emberi jelrendszeren kívül helyezkedő, attól bizonyos mértékben független olvasata. A biopoétika fókuszpontja az irodalmi kifejezésmódnak a természethez való viszonya, vagyis a poétika kapcsolódása a bioszhoz. Az előadás Kosztolányi nyelvművészet értelmezéséhez kapcsolódik, amelyet a biopoétika kérdésfelvetései, elemző szempontjai és fogalmai hatnak át.
Dobos István
A Magyar Tudományos Akadémia doktora, intézetvezető egyetemi tanár, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájának vezetője. Szűkebb szakterülete a 20. századi magyar irodalom poétikai és hatástörténeti folyamatainak értelmezése. A Kosztolányi kritikai kiadás sorozatszerkesztője. Legutóbbi kötete: Nyelvre hangoltan. Emlékezet, hallgatás és megértés a modern magyar irodalomban, Ráció, Budapest, 2024.
Talán nincs is összetettebb irodalomelméleti fogalom az olvasásénál, habár jelentése nem is tűnhetne evidensebbnek. Sok idő telt el addig, hogy a hermeneutika révén – mint az értelmezés megfelelője – megkapja azt a teoretikus rangot, amit jelentőségét tekintve megérdemel. Az utóbbi több mint száz év elmélete számtalan olvasás- és olvasótípust hozott, miközben a folyamat is demokratizálódott: olvasóból olykor szerzőtárs lett. Manapság az elmélyült, kontemplatív, esztétikai olvasás és a felületen szörföző kereső olvasás konfliktusa talán az egyik legmeghatározóbb tapasztalat. Az egyre szélesedő szövegkorpusz paradox helyzetet teremt: egyre többet olvasunk, de hermeneutikai értelemben egyre többet nem olvasunk. A big data kortárs kihívásaira a distant reading vagy a távoli olvasás igyekszik reflektálni. A Franco Moretti munkásságához köthető elmélet a konkrét alkotások helyett műcsoportokat, életműveket vagy évszázadok jellemző műfajait tematizálja. De mit érhetünk el valójában a distant readinggel? Valós ellentétpárja-e a close readingnek? Lehetnek-e termékenyek a struktúrák, formák, modellek, statisztikák az irodalomértésben? Az előadás főként ezen kérdésekre fókuszál.
László Laura
PhD esztéta, szerkesztő, muzeológus. Az ELTE Esztétika Doktori Programján szerzett tudományos fokozatot 2020-ban. Legfőbb kutatási területei a nyitott mű esztétikai lehetőségei és az irodalmi műalkotás határainak kérdése. A Magyar Filozófiai Társaság Cogito-díjasaként Vég és végtelenség – A narratív lezáratlanság posztmodern motívuma címen 2022-ben jelent meg kötete a L’Harmattan Kiadónál. Az Irodalmi Magazin szerkesztője és képszerkesztője, a Magyar Sakkvilág rovatvezetője, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum munkatársa.
Az előadás az aczéli kultúrpolitika sajátos szerkezetét járja körül. Az akkori „kegygazdálkodás” változékony határokat, „átereszeket”, a szűrőrendszerek esetenkénti bizonytalanságát is magába építő rendszere a nyelvhasználat cenzurális rendjét egyfajta kollektív alkotómunkaként hozta létre. A korszak irodalmában a nyelvpolitika mint poétika, az ideológiai indoktrináció, az önkorlátozás mint esztétikai program jelent meg. A sorok közé rejtett jelentés politikai kényszere sok esetben a klasszikus modernség elbeszélői eljárásait formáló nyelvi kétely, hallgatás-esztétika köntösében hozott létre jelentős műveket, kreatív energiaként hasznosítva a cenzurális megkötések nyelvi tiltásait.
Szabó Gábor
Kritikus, irodalomtörténész, a Szegedi Tudományegyetem Magyar Irodalmi Tanszékének oktatója. Kutatási területe a kortárs magyar irodalom, a 20. századi világirodalom, irodalomelmélet, irodalom- és kultúratudományok. Legutóbbi könyve: Kilátás az utolsó hajóról. Krasznahorkai László prózavilága (Magvető, Budapest, 2024).
Az olvasás tárgyvonatkozásának jelentése, azaz, hogy mi is az, amit valójában olvasunk – ezt általában szövegként azonosítjuk – legalább annyira az evidencia körébe tartozik, mint maga az olvasás cselekvésének mibenléte. Aligha oszlatja el a magától értetődőség homályát az a kulturális fordulathoz köthető tendencia, ami a kultúrának éppen szövegként történő vizsgálatára ösztönöz, miközben magának a szövegnek nem újítja meg a fogalmi perspektíváját; és így jár az olvasás is, hiszen annak megértése a tárgyvonatkozásában megalapozott. Vajon hogyan mutatkozik meg a szöveg mint olyan az olvasás felől?
Az előadás arra tesz kísérletet, hogy perspektívát nyisson a szövegnek az olvasás cselekvésének meghatározottságai felőli megközelítéséhez.
Kondor Péter János
A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karán végzett irodalom- és kultúratudomány szakon 2011-ben. Az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskola Összehasonlító Irodalomtudományi Doktori Programjában szerzett abszolutóriumot 2021-ben. 2017-től az Irodalmi Magazin felelős-, majd 2020-tól főszerkesztője. Legutóbbi könyve: Esemény és elbeszélés (Ráció, Budapest, 2012).
A középkori olvasástörténet áttekintése során célszerű figyelembe venni, hogy hosszú – több mint ezeréves –, közkeletű számítás szerint az 5. század második felétől a 15. század végéig vagy a 16. század első feléig tartó időszakról van szó, amikor a nyugati világ részei sok tekintetben hasonló módon fejlődtek, de az egyes régiók között jelentős fáziskülönbségek voltak. A korszak elején az antik világból örökölt hangos olvasás volt általános, ezt fokozatosan váltotta föl a néma olvasás. A korai középkorban szinte kizárólag egyháziak tudtak olvasni, az érett középkorban megjelent a világi értelmiség, a korszak végén pedig már viszonylag sok női könyvhasználó is volt. Ezek a folyamatok nem voltak függetlenek a középkor két nagy „találmányától”, az egyetemek létrejöttétől és a könyvnyomtatástól – szintén jelentős szerepet játszottak bennük a késő középkori lelkiségi mozgalmak éppúgy, mint az ezekkel körülbelül egyidőben megjelenő humanizmus is.
Bibor Máté
Könyvtáros, irodalomtörténész. 1992-ben érettségizett a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban. 2001-ben szerzett könyvtárosi diplomát az ELTE-n, 2011-ben ugyanitt irodalomtörténetből doktorált. 2003-tól 2014-ig az ELTE Egyetemi Könyvtár régikönyves munkatársa. 2004 óta tart órákat az ELTE BTK-n, 2014 óta a Könyvtár- és Információtudományi Intézet főállású oktatója. Kutatási területei közép- és koraújkori könyv-, könyvtár- és nyomdászattörténet, a zirci apátsági könyvtár története és ősnyomtatványai; Gyulaffi Lestár erdélyi emlékíró élete és fennmaradt írásai.
„Ha eljön az este, és hazatérek, belépek dolgozószobámba, a bejáratnál levetve hétköznapi ruhámat, ami teli sárral és porral, és királyi, udvari ruhába öltözöm, aztán így illően felöltözve belépek a régen élt emberek régi udvaraiba, ahol – miután szeretetteljesen fogadtak – étkezem abból az ételből, ami csak az enyém, és amiért születtem: ott nem szégyellek beszélni velük, és megkérdezni tetteik okát, és ők emberségesen válaszolnak.” Machiavelli 1513-ban papírra vetett szavai hűen tükrözik azt, ahogyan a kora újkor embere dialógusként tekintett az olvasásra. Előadásomban két példán keresztül mutatom be, hogy hozhatott létre egy szöveg dialógusteret a kora újkori Magyarországon. Az első példa két 16. századi Amerikáról szóló útleírás, Ottavio Benzoni Amerika felfedezéséről szóló művének és Jean de Léry brazíliai útibeszámolójának a 17. század eleji magyar olvasói (Szamosközy István és egy vélhetően jezsuita olvasó) között kialakult dialógust prezentálja, a második pedig a könyvvel folytatott egyszemélyes társalkodást és önanalízist mutatja be Rakolupsky János szakolcai jegyző másolatain és bejegyzésein keresztül.
Kiss Farkas Gábor
2000–2007 között az ELTE egyetemi tanársegéde volt, 2006-ban PhD-fokozatot szerzett az ELTE-n. 2007–2012 között, valamint 2014-től az ELTE egyetemi adjunktusa, 2010-ben posztdoktori kutató volt Párizsban, 2012–2014-ben az Innsbrucki Egyetemen egyetemi adjunktusaként tevékenykedett. 2014–2019 között a MTA–ELTE Lendület Humanizmus Kelet-Közép-Európában Kutatócsoport vezetője volt. 2015-ben habilitált az ELTE-n.
A reformáció nem lett volna sikeres a könyvnyomtatás feltalálása nélkül. Néhány évtizeddel Luther fellépése előtt Európában egy olyan kommunikációs forradalom vette kezdetét, amely alapvetően megváltoztatta a könyvekhez és az olvasáshoz fűződő viszonyt. A középkori szóbeliség helyét átvette az írásbeliség. Ennek hatására társadalmi szinten átalakult és modernizálódott az emberek gondolkodása. A reformáció tanai azért tudtak gyorsan elterjedni, mert a könyvnyomtatásnak köszönhetően a 16. század elejére kialakult egy olyan információs hálózat, amely az egész kontinenst behálózta. A sola Scriptura elvének megfelelve a protestáns egyházak jelentős szerepet vállaltak az olvasás elterjesztésében. Ez a folyamat több száz évig tartott, és a felvilágosodás újabb lendületet adott neki. A rendelkezésünkre álló források alapján lényeges különbség alakult ki a katolikus és a protestáns régiók olvasáskultúrájában: a protestánsok társadalmi léptékben nézve intenzívebb olvasókká váltak. A Kárpát-medencében is megfigyelhető ez, de csak felekezeti határok mentén nem lehet hitelesen rekonstruálni az olvasási szokásokat.
Hegyi Ádám
Történelem–könyvtári informatika és Európa politika szakon végzett a Szegedi Tudományegyetemen. Az ELTE-n doktorált 2010-ben, és Szegeden habilitált 2019-ben. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék egyetemi docense, valamint a Kulturális Örökség és Digitális Társadalom Kutatócsoport munkatársa. Kutatási területe a református egyház története, művelődéstörténet, olvasmánytörténet. Legfrissebb kötete a Békési Református Egyházmegye egyházlátogatásaival foglalkozik (Összeírások és egyházlátogatások a Békési Református Egyházmegyében 1721 és 1820 [1831] között, Tiszántúli Református Egyházkerület Levéltára, Debrecen, 2022).
A Magyar Királyság és Erdély olvasás- és olvasmánytörténetében a 17. század nem önálló periódus. Az olvasási szokások és lehetőségek változásai sokkal inkább társadalmi hovatartozás – főnemes, nemes, városi polgár –, társadalmi szerep – közéleti ember, értelmiségi, kézműves – függvénye volt. A parasztsághoz tartozók körében nem számolhatunk olvasói réteggel, de jobbágy származású értelmiségieket (lelkészeket, papi személyeket) ismerünk. A könyveket birtoklók, illetve az elérhető könyvek száma megnőtt, ugyanakkor a 17. század végére az új könyvanyagnak a Kárpát-medencébe kerülésében már késés mutatkozik.
A 16. században kialakult közösségi olvasási formák – kisebb olvasókörök, városi értelmiségi csoportosulások – tovább működnek, a tizenötéves háború, illetve az erdélyi tatár invázió azonban komoly pusztítást okozott az olvasási infrastruktúrában (nyomdák, könyvtárak, iskolák).
A 17. század végére a főnemesi körökben már kialakul egy gyűjtő réteg, vagyis már nem csak olvasási céllal szerezték be a könyveket. Köreikben már a női olvasni tudás is természetesnek mondható.
Monok István
Széchenyi-díjas művelődéstörténész, az MTA doktora, az Országos Széchényi Könyvtár volt, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár, Levéltár és Információs Központ jelenlegi főigazgatója, a Tokaj-Hegyalja Egyetem egyetemi tanára. Fő kutatási területe a 15–18. század magyar olvasmány- és könyvtártörténete. Legutóbbi könyve: A Bibliotheca Corvina. Egy könyvtár sorsa, küldetése és végzete. L’Harmattan–THE, Budapest–Sárospatak, 2022.
A 18. század olvasástörténeti szempontból nemcsak azért tekinthető forradalmi időszaknak, mert a növekvő alfabetizáció és a könyvtermelés bővülése (mindenekelőtt a regényirodalom térhódítása) következtében az intenzív olvasás gyakorlatát egyre inkább az extenzív olvasás váltotta fel; hanem azért is, mert – különösen a század második felében – újfajta, az olvasók érzelmi viszonyulásán, érzelmi bevonódásán alapuló olvasói attitűdök is elterjedtté váltak. Különösen fontos új jelenség az együttérzés, az altruista érzelmek kultiválása, mely az érzékeny irodalom befogadásához köthető. Az erre az olvasói attitűdre vonatkozó reflexiók a felvilágosodás korának magyar irodalmában is megtalálhatók; miként találhatunk példákat az ezzel szorosan összefüggő, de ellenkező irányultságú kritikus diskurzusra is, mely a túlságosan intenzív érzelmi viszonyulás veszélyeinek felmutatásában érdekelt.
Laczházi Gyula
Magyar és német szakon szerzett diplomát az ELTE-n, jelenleg az ELTE Régi Magyar Irodalom Tanszékének habilitált docense. Kutatási területe a 17. és a 18. század magyar irodalma. Legutóbbi kötete: Zrínyi Miklós költészete. A Syrena-kötet és a Szigeti veszedelem (Napkút, Budapest, 2018).
Az olvasó nők megítélése nagy változáson ment keresztül a hosszú 19. században. A századelőn tiltották, de legalábbis korlátozni igyekeztek a női olvasói szabadságot, melyről már reformkori folyóirataink hasábjain is éles viták folytak. Mindeközben az oktatáspolitikai intézkedések, a nőnevelésügy előmozdítása lehetővé tették, a nyelvújítás korszaka és a magyar irodalom pedig megkívánta az olvasóközönség szélesedését. A nők a reformkorra, s főként a század közepére már fontos, ám többnyire passzív szereplőivé váltak az irodalmi életnek. Elsősorban olvasóként számítottak rájuk. Mi mozdította elő a nők olvasóvá nevelését, s hogyan reagált erre a közéleti diskurzus? Hogyan fonódtak össze a honleányi eszmék a könyvkiadás piacosodásával? Az előadás az olvasó nőket ért kritikák és az olvasásra ajánlott, valamint a nem kívánatos művek számbavétele mellett kitér a női olvasói szokásokra. Naplók és levelek által képet ad többek között Kölcsey Antónia, Slachta Etelka vagy épp Szendrey Júlia olvasmányairól, melyek segítségével betekintést nyerhetünk abba a problémakörbe is, hogy a 19. században az ajánlott és olvasott művek összhangban álltak-e egymással.
Maisch Patrícia
Történész, nőneveléstörténet-kutató. A Pécsi Tudományegyetemen 2016-ban szerzett magyar-és történelemtanári diplomát. 2021-ben a PTE Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskolában védte meg értekezését, melyben a nők olvasóvá nevelésének kérdését járja körbe. Fő kutatási területe a 19. századi nőnevelés-történet, művelődéstörténet és olvasástörténet. Munkáiban a nők oktatásának és kulturális szerepének történeti aspektusait vizsgálja, különös tekintettel a reformkori Magyarországra. Jelenleg első könyvén dolgozik.
Hogyan született meg a gyerek és ifjú olvasó? Miként függött ez össze a nők társadalmi helyzetének változásával, a gyerek és fiatal olvasók, illetve a szülők potenciális könyvkereskedelmi csoporttá válásával? A modern kor átalakuló hozzáállása a gyerekhez és a 19. század mediális változásai kart karba öltve alakították az olvasók új csoportját, és hozták létre a gyerek- majd ifjúsági irodalmat, inspirálták az ifjúsági könyvtárak és olvasmányok létrejöttét. Előadásomban az utóbbi évtizedben született kiváló kutatások ismertetése mellett igyekszem egy-két elfeledett, mégis fontos szereplő és jelenség nyomába eredni.
Szekeres Nikoletta
Szerkesztő, irodalomtörténész, kulturális szervező, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának PhD-hallgatója, a Tilia Kulturális Ügynökség társalapítója. Fő kutatási területe az ifjúsági, a young adult és new adult irodalom, illetve a 19. század magyar utópia és disztópia irodalma.
Bár a gyógyító olvasás több évszázados jelenség, a professzionális irodalomterápia praxisának és tudományos elméletének kidolgozásáról, valamint szakmai közösségének és intézményi formáinak megszervezéséről az elmúlt évtizedek óta beszélhetünk. Az irodalmi művek befogadásának önismereti, személyiségfejlesztő és mentálhigiénés funkciója ugyanakkor a pedagógiai és az andragógiai színtéren is felértékelődött a közelmúltban a korszerű irodalomoktatási modellek, valamint a művészetterápiákhoz kapcsolódó közösségfejlesztési innovációk keretében. Egy a társadalom egészét érintő olvasástörténeti fordulatnak vagyunk tehát a részesei, így az előadás egyrészt annak felvázolására vállalkozik, milyen hatással van az olvasás kultúrájára a szépirodalmi alkotások és más szövegek terápiás célú alkalmazása; másrészt kiemeli az irodalomtudományos ismeretek és más kompetenciakomponensek jelentőségét az irodalomterapeuta szerep kimunkálásának folyamatában.
Molnár Krisztina
PhD, PhD irodalomtörténész, neveléskutató, fejlesztő irodalomterapeuta, tréner. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett doktori fokozatot neveléstudományból 2008-ban, irodalomtudományból 2012-ben. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola tanszékvezető főiskolai tanára, a Katolikus Pedagógia folyóirat főszerkesztője, az Irodalmi Magazin főmunkatársa. Kutatási területei: a felvilágosodás korának irodalma, pedagogikum a művészetekben. Legutóbbi könyve: A poéta természete. Csokonai Vitéz Mihály alkotói portréjához, Magyar Napló – Írott Szó Alapítvány, Budapest, 2024. (IM-könyvek 3.)
Az európai és amerikai könyviparral foglalkozó, lassan százhetven éves brit magazin, a The Bookseller munkatársai úgy tapasztalták, hogy 2013 és 2018 között az ismeretterjesztő/nem fikciós könyvek körében (pontosabban, a kiadók hosszú időn keresztül fogyó könyveket tartalmazó, úgynevezett háttérlistáján) egy szövegfajta újra utat tört magának, ezzel kissé háttérbe szorítva a hírességek életrajzának az előző időszakban igen kedvelt műfaját. A könyvcsoportot „agyas könyveknek” (brainy books), vagyis intelligens tudomány-népszerűsítő műveknek nevezték el és jellemzőjüknek azt tekintették, hogy politikai, gazdasági, orvostudományi vagy történelmi kérdésekkel foglalkozva, a bevett gondolkodási formákból kilépve, szintetizálni próbálják az adott tudomány ismereteit. Előadásomban a „zsánergyár” fogalmán keresztül a zsánerelméletek és a könyvipar, illetve transzmedialitás kapcsolatát, valamint a világon körülbelül 20−30% közötti arányban vásárolt non-fiction szövegcsoport jelenségét járom körbe – különös tekintettel a fenti új címkére: az „agyas könyvekére”.
Domokos Áron
Az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézetében doktorált 2009-ben. Fő kutatási területe az olvasás társadalomtörténete és a populáris kultúra. Tanulmányaiban elsősorban a népszerű zsánerekkel (ezoterikus könyvek, aforizmák, kortárs romantikus regények, áltudományos ismeretterjesztő szövegek, kortárs tudományos-fantasztikus művek) és népszerű médiumokkal (ajándékkönyv, ponyva, képregény, rajzfilm) foglalkozik. Jelenleg a MATE Anyanyelvi- és Gyermekkultúra Tanszékének adjunktusa.
Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége