Program
Kedves Érdeklődők!
Konferenciánk (és tervezett lapszámunk) a 2002-ben elhunyt író életművének áttekintését tűzte ki célul. A magyar García Márquezként emlegetett Gion Nándor az Új Symposion alkotói csoport kiemelkedő szerzője, a vajdasági kulturális élet meghatározó alakja volt. Ez az első olyan tudományos tanácskozás, amely az életművet átfogóan kísérli megvizsgálni és elhelyezni a magyar irodalom kontextusában. A konferencia kerekasztal-beszélgetése, majd az azt követő három szekció előadásai igyekeznek megrajzolni a teljes pályaívet a neoavantgárd inspirációjú pályakezdéstől egészen a szerző 1993-as Magyarországra költözését követő alkotói korszakát lezáró haláláig . A műelemzéseken túl szó esik a recepcióról, az életmű pedagógiai aspektusairól, illetve a regények irodalmunk későbbi alakulására gyakorolt hatásáról is.
A Gion Nándor életművének meghatározó kérdései című kerekasztal-beszélgetés vendégei
Elek Tibor
1987-ben szerzett magyar–történelem szakos diplomát a Kossuth Lajos Tudományegyetemen, ott is doktorált 2004-ben, Székely Jánosról írott monográfiájával. 1986–2011 között Gyulán élt, évekig tanított az Erkel Ferenc Gimnáziumban. 2004–2008 között szerkesztette az Aradon megjelenő Irodalmi Jelen című folyóirat kritikai rovatát. 1999-től a Békés Megyei Könyvtár irodalmi osztályvezetője, a Bárka folyóirat főszerkesztője. 2008-tól munkahelye a Bárka újabb kiadója, a Békéscsabai Jókai Színház. Rendszeresen publikál hazai és határon túli irodalmi lapokban, fő kutatási területe a kortárs magyar irodalom határoktól függetlenül. Tizennégy kötete jelent meg, köztük négy monográfia. Jelenleg Békéscsabán él. 2017-től a Gyulai Várszínház igazgatója.
Kurcz Ádám
PhD irodalomtörténész, nyelvész, történész. Az MTA Nyelvtudományi Intézetben részt vett A magyar nyelv nagyszótára III–VII. köteteinek elkészítésében (2011–2018), majd a Magyar Nyelvstratégiai Intézet munkatársa volt; jelenleg az Oktatási Hivatal Honlap- és Kiadványszerkesztési Osztályát vezeti. Gion Nándor művei és műhelytitkai címmel írt monográfiát (2017), Gion-kiskönyvtárat szerkeszt, amely a tizedik kötetnél tart; a Gion-életműkiadás több kötetét szerkesztette; az utolsó Minden leírt betű hitvallás. Az író mint közéleti ember címmel a Napkút Kiadónál jelent meg 2022-ben.
Toldi Éva
Irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő, egyetemi tanár. 2007-ben doktori fokozatot szerez az Újvidéki Egyetemen. 2008-ban az Újvidéki Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének docensévé nevezik ki, 2017-től egyetemi tanár, jelenleg tanszékvezető is. Első kritikái és tanulmányai az Új Symposionban jelentek meg 1980-ban, azóta folyamatosan publikál, elsősorban tudományos folyóiratokban. Kutatási területei: mai magyar irodalom, a vajdasági magyar irodalom története, délszláv–magyar irodalmi kapcsolatok, irodalom és identitás, transzkulturalitás.
Az újvidéki Hungarológiai Közlemények című tudományos folyóirat főszerkesztője.
Legutóbbi tanulmánykötete: Önértésváltozatok, identitástapasztalatok, 2015.
Gion Nándor regényeiből kiolvasható a Vajdaság 20. századi történelme. Ez a nyomvonal és tendencia mindenekelőtt történelmi prózájában – ahova a Latroknak is játszott darabjai (Virágos katona, Rózsaméz, Ez a nap a miénk, Aranyat talált) tartoznak – ismerhető fel, de más műveiben, így a Testvérem, Joáb, illetve az Izsakhár című regényeiben is reflektálódnak eseményei. Még összetettebb képet alkothatunk róla, ha a gioni narratívát a térségi nagytörténelem más elbeszéléseinek, például Végel László Újvidék-trilógiájának (Bűnhődés; Neoplanta, avagy az Ígéret Földje; Balkáni szépség, avagy Slemil fattyúja), illetve Temetetlen múltunk című regényének összefüggésében is vizsgáljuk, vagy ha a határon túli magyar irodalom más térségeiben megjelent hasonló tematikájú narratívákkal (például: Tompa Andrea vagy Vida Gábor Erdély-regényei) vetjük össze. A tanulmány Gion történelmi regényeit ebben a geopoétikai kontextusban vizsgálja és értelmezi, s veti össze jelentéseit a térségi történelemelbeszélés szinkron tendenciáival és/vagy digresszióival, miközben olyan jelenségekre is figyel, mint a Trianon- és holokauszttörténetek (például: Juhász Erzsébet Határregény, Vasagyi Mária Eszter könyve).
Bence Erika
Egyetemi tanár, irodalomtörténész, kritikus. Az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Kara Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékén szerzett tanári oklevelet. Ugyanitt végezte posztgraduális tanulmányait. 2007-ben védte meg doktori értekezését. 1994-től tanársegéd, majd docens és egyetemi rendkívüli tanár. 2017-ben kapta meg egyetemi rendes tanári kinevezését. A Magyar Tanszék Tanulmányok című tudományos folyóiratának főszerkesztője. Legutóbb megjelent kötete: A Tarkó-rejtély. Elemzések, bírálatok a magyar irodalom köréből (Újvidéki Egyetem, BTK, Újvidék, 2022).
Gion Nándor nagy ívű életművében meghatározó jelentőségű a Latroknak is játszott gyűjtőcím alatt tetralógiává duzzadó folyam, amelyet a Virágos Katona (1973), a Rózsaméz (1976), az Ez a nap a miénk (1997) és az Aranyat talált (2002) regények alkotnak. Az irodalomtörténészi és -kritikusi értékelésekben a „szenttamási saga” esztétikai kvalitásainak méltatása során – leginkább a harmadik és negyedik kötet alakulástörténeti íve felől közelítve – teret kaptak a hiány alakzatai, amelyek nem csupán a szépprózai teljesítmény vonatkozásában merülnek fel, hanema kritika önértelmezése felől is tetten érhetők. Előadásomban arra koncentrálok, hogy az opus napjainkban is bővülő recepciójában megmutatkozó műfajelméleti és prózapoétikai szempontrendszerek figyelembevételével megragadhatóvá váljanak azok a kontextualizációs tendenciák, amelyek mentén elhelyezhetjük Gion Nándor tetralógiáját a magyar prózairodalomban.
Ferencz-Fehér Dorottya
Az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Karán végzett magyar nyelv és irodalom szakon. Dolgozott könyvkiadói asszisztensként, kulturális újságíróként és kulturális rendezvényszervezőként. 2018 óta Magyarországon él, jelenleg a Szegedi Tudományegyetem BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának hallgatója modern magyar irodalom szakon, emellett szabadúszó olvasószerkesztőként és korrektorként tevékenykedik.
John Lukacs híres előadásában a történelmi megismerés pótolhatatlan eszközeként ragadta meg az irodalmi nyelvet. Aligha van könnyű helyzetben, aki a história faktumait élesen el akarja különíteni az irodalmi fikciótól. Előadásom e két szféra kölcsönös egymásra utaltságát veszi górcső alá, s az Aranyat talált című regényben vizsgálja a történelmi toposzok irodalmivá alakulását. Akár olyan helyszín kerül szóba, mint Szibéria, akár olyan esemény, mint a felszabadulás, akár olyan figurák lépnek színre, mint a szerb partizánok, a közösségi emlékezet mindkét oldalára, a történelmi tények és az irodalmi képzelet narratív elemeire egyaránt fény esik.
Falusi Márton
PhD, József Attila-díjas, Junior Prima díjas és Gérecz Attila-díjas költő, író, eszmetörténész, irodalom- és kultúrakutató, a Magyar Művészet folyóirat főszerkesztője, a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány Politikai Gondolkodás Kutatóintézet kutatója és az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet tudományos főmunkatársa. Fő kutatási területei a magyar irodalom eszmetörténeti és társadalomfilozófiai problémái, a líratörténet és a magyar politikai eszmetörténet. Hat verseskötet, négy esszé- és tanulmánykötet, valamint egy monográfia (Jog és irodalom, haza és haladás a magyar eszmetörténetben) szerzője; a Magyar irodalmi művek 1956—2016 című irodalomtörténeti munka egyik főszerkesztője.
A Gion Nándor műveiből készült adaptációk, illetve a forgatókönyvírói közreműködésével született filmek nem tartoznak a magyar filmtörténet klasszikusai közé, sőt, fogadtatásuk igen ellentmondásos. Sokatmondó, hogy mindössze két ismertebb mozifilmje van: az elsőként létrejött, azonos című regényéből adaptált Sortűz egy fekete bivalyért (Szabó László, 1984), valamint a rendezővel közösen írt eredeti forgatókönyvből megvalósuló A vád (Sára Sándor, 1996). A többi adaptáció alacsonyabb presztízsű tévéfilm (András Ferenc: A kárókatonák még nem jöttek vissza…, 1984; Postarablók, 1985; Vicsek Károly: Keresünk egy jobb hajót, 1989; Havas Péter: A szivárvány harcosa, 2001), s találunk a nevéhez kötődő, mostanáig megvalósulatlan regénymegfilmesítés-terveket is (Latroknak is játszott, Izsakhár). Előadásomban ebből a meglehetősen eklektikus korpuszból igyekszem kiemelni azokat a tematikus és formai elemeket, amelyek Gion Nándor művészetét filmes eszközökkel reprezentálják.
Gelencsér Gábor
Az ELTE BTK MMI Filmtudomány Tanszékének habilitált docense, a Pannonhalmi Szemle főszerkesztője. Fő kutatási területe az 1945 utáni magyar film története. Legutóbbi kötetei: Közelkép. Portrék, témák, formák a magyar film történetéből, Gondolat, Budapest, 2022; Lopott boldogságok. Premodern magyar melodrámák (1957–1962), Kijárat, Budapest, 2022; A Titanic zenekara. Stílusok és irányzatok a hetvenes évek magyar filmművészetében, Kijárat, Budapest, 2023.
Gion Nándor tíz évnyi magyarországi munkásságában nem kezdett új írói korszakot, de a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójától részben visszatért a korai alkotói évek gyakorlatához, a jelennel egyidejű történeteket írt. A recepció által pesti novelláknak nevezett kisprózák között a korábbiaknál is szorosabb az összetartozás. Hálózatos szerkezetűek: Gion rövid történeteket írt, de tablókban gondolkodott és egységben ábrázolta ezt a világot. Késői elbeszélései változatlanul a szenttamásiak – megváltozott – életét mesélik el: hősei követik az írót, a délszláv háborúk elől a különféle etnikumú, simlis és naiv balkáni menekültek szintén Budapestre érkeznek. A kései elbeszélések énelbeszélő író főszereplője a legszokatlanabb teremtett alak – éppúgy a perifériára és a törvényesség határára sodródik, ahogy hontalanná vált társai. A rendszerváltozás utáni évek Kelet-Közép-Európájának elbalkanizálódását és az író, az irodalom pozíciójának a megváltozását Gion ezekben a – mindeddig szerény figyelmet kapott – történetekben írta meg.
Pécsi Györgyi
József Attila-díjas irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő. 2017–2023 közt az MMA Kiadó vezetője, 2011-től a Kortárs folyóirat szerkesztője. Fő kutatási területe a határon túli kortárs magyar irodalom. Monográfiát írt Tőzsér Árpádról és Kányádi Sándorról. A Magyar irodalmi művek 1956–2016 (Budapest, MMA Kiadó, 2021) című irodalomtörténeti lexikon társfőszerkesztője (Falusi Mártonnal).
Mi lehet az oka, hogy Gion Nándor a délvidéki irodalomban betöltött intézményes szerepe ellenére sem hozott létre prózaíró-iskolát? Miért talált kezdetben kevés követőre az általa képviselt „dúsított realizmus”? (Röviden kitérek arra is, hogy érdemes-e, lehet-e Gion prózanyelvét a spanyolajkú irodalmak nézőpontjából mágikus realistának nevezni.) Gion-motívumok, Gionra emlékeztető szerkezeti megoldások azért persze a nyolcvanas-kilencvenes évek más prózanyelvet alkalmazó, délvidéki alkotóinál is felbukkannak (Németh István, Burány Nándor, Apró István, Bognár Antal, Majoros Sándor), prózapoétikai megoldásai visszaköszönnek a náluk jóval fiatalabb Sándor Zoltán prózájában. Tetralógiája, a Latroknak is játszott összevethető Kontra Ferenc egymásból építkező motívumokat és szövegelemeket variáló Idegen című trilógiájával, én mégsem a Kontra-féle regényfolyamot (sorozatot) hasonlítom össze a Gion-univerzummal, hanem a Drávaszögi keresztek első és második, 1998-as és 2008-as kiadásának tájszemléletét, halál- és temető-motívumát (a halottak „felvonulását”), balladisztikus elemeit, idegenségérzését, nézőpontváltásait, az én-elbeszélő mögé bújtatott „közösségi elbeszélő” megkonstruálásának módját vetném össze a Gion-életmű darabjaival. Ennek nyomán adódik a kérdés: létezhet-e korszerű regionalizmus a 20-21. században?
Bánki Éva
József Attila- és Irodalmi Magazin díjas író, költő, irodalomtörténész. Jelenleg Térey János-ösztöndíjas és egyetemi docensként kreatív írást és világirodalmat tanít a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szépirodalmi Figyelő- és Szépírók-díjas prózaíró. Legutóbb megjelent könyvei: Át, Cédrus Művészeti Alapítvány, Budapest, 2022; Petőfi-vírus, Kolibri, Budapest, 2023.
A Virágos Katona a mellét díszítő nagy, sárga szirmú virággal olyannyira az azonos című Gion-regény központi eleme, hogy „személyazonosságának” értelmezése nélkül nem kerülhetünk a művet mozgató dinamika közelébe. A szakirodalom legtöbbször egyfajta transzponált, önreflexív írói gesztusként értelmezi, s mintegy az esztéta modernség művészregényeinek folytatásaként alakjában azt a mitikus közvetítőt látja, aki segíti a főhőst a művésszé válásban. Figura ő a szó kettős értelmében is. Olyan alak(zat), aki/ami egy műalkotás részeként tárgyiasulva, a főhőst a művészetbe vezető, beavató medializáció eszköze/médiuma. Mindezen túl azonban a címszereplő Lévi-Strauss-i értelemben vett mitémaként is működik, a szöveg mélyrétegében ugyanis a Giont pályakezdése óta inspiráló bolygó zsidó, Ahasvérus mítosza szolgál a regény támíveként. Az előadás az örök zsidó mítoszvariációinak a bemutatásán keresztül kísérli meg értelmezni a Virágos Katona világát, szereplő-elbeszélőjének közvetítő pozícióját és a regény történelemszemléletét.
Győri Orsolya
Költő, kritikus, a Tomori Pál Főiskola docense. Az ELTE BTK magyar-esztétika szakán végzett, ugyanitt szerzett filozófiatudományi PhD-t Mészöly Miklós késői prózájának történelemképéről, idő- és térkezeléséről írt disszertációjával. Kritikái, tanulmányai a mai magyar irodalom és a művészetelméleti gondolkodás tárgyköréből merítenek.
Gion Nándor Mint a felszabadítók című kötetének már a műfaja is számos kérdést vet fel a szakmai recepcióban. A jelenlegi elméletírás egyelőre abban állapodott meg, hogy a novellafüzér és a „majdnem-regény” között valahol félúton helyezhető el – vagyis a köztesség a sajátja. A kérdés kategorikus eldöntése önmagában valószínűleg kevéssé is kardinális, az előadás inkább szerkezeti mélyfúrásokra, kohéziós elemek és visszatérő motívumok vizsgálatára vállalkozik, valamint arra, hogy vajon helyes-e egységes műként közelítünk a kötethez, s az egység milyen mértékét tudhatja egyáltalán magáénak. A műfaj kérdése ugyanis szorosan együtt jár a szerkezet problematizálásával, de a képet olyan további filológiai körülmények is árnyalják, mint hogy a kötetnek nem csak szerzője, de szerkesztője is van Domokos Mátyás személyében, valamint, hogy Gion kötetében – vélhetően kompozíciós célokból – a szerző módosított bizonyos elbeszéléseket, amelyek korábban már máshol is megjelentek. Az alkotás egységességének elemzéséhez segítségül hívjuk a narratívák szerkezeti vizsgálatához támpontokat nyújtó fogalomhármast: a befejezés (fin), a lezárás (closure) és a vég (ending) terminusait.
László Laura
PhD esztéta, szerkesztő, muzeológus. Az ELTE Esztétika Doktori Programján szerzett tudományos fokozatot 2020-ban. Legfőbb kutatási területe a nyitott mű esztétikai lehetőségei és az irodalmi műalkotás határainak kérdése. A Magyar Filozófiai Társaság Cogito-díjasaként Vég és végtelenség – A narratív lezáratlanság posztmodern motívuma címen 2022-ben jelent meg kötete a L’Harmattan Kiadónál. Az Irodalmi Magazin szerkesztője és képszerkesztője, a Magyar Sakkvilág rovatvezetője, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum munkatársa.
Gion Nándor recepciója 2009-ben vált igazán érdekes kutatási témává, abban az évben ugyanis két monográfia is megjelent róla. Az egyiket Gerold László írta, a másikat Elek Tibor. Noha vállaltan más koncepció mentén épült fel a két munka, az irodalomtörténészek Gionhoz fűződő személyes kapcsolata is mintha más fénytörésben mutatná a vajdasági szerző meghatározó műveit. Mindez leginkább a Magyarországon is leginkább ismert Gion-mű, a Virágos katonával induló tetralógia darabjainak értékelésében érhető tetten.
Gion kétes vagy kettős megítélése a szerző életében is tapasztalható volt, s a hozzá kapcsolódó személyes viszonyulás érdekesen árnyalja műveinek befogadását is, ami ugyancsak nem volt már kezdettől sem zökkenőmentes. Már az 1969-ben megjelent Testvérem, Joáb című regény nagy vitákat generált a megjelenése idején, az akkori események utólagos megítélése nyomán pedig még a szerző halála után is. Ezen történéseket árnyalják Gion nyilatkozatai, általuk saját maga írói és kultúremberi pozicionálása, melyeket ugyancsak nem lehet kritikátlanul fogadni.
2022-re pedig lezárult a szerző életműkiadása a Napkút Kiadónál, amelynek keretén belül minden valaha napvilágot látott Gion-mű és -megnyilatkozás hozzáférhetővé vált. E vállalkozás is bőven szolgáltat érdekes kérdéseket – melyek eddig alig hangzottak el mégis.
Szarvas Melinda
Irodalomtörténész, kritikus. BA-szakdolgozatát Gion Nándor A kárókatonák még nem jöttek vissza című regényéről, MA-szakdolgozatát a vajdasági szerző tetralógiájának recepciójáról írta. Doktori kutatási témája a magyar vajdasági irodalom keletkezéstörténete. Első tanulmánykötete Tükörterem flamingóknak. Irodalomtörténeti tanulmányok a magyar vajdasági irodalomról címmel jelent meg 2018-ban. Jelenleg Multi című irodalomtörténeti tanulmánykötetén dolgozik.
A hatályos kerettanterv megszabta tananyagban Gion Nándor nem szerepel kötelező szerzőként, így a jogszabályok szerint a tanár csak a szabadon választható témákat földolgozó órákon foglalkozhat az életművel. Előadásomban azt járom körül, hogy az egészében vagy részleteiben tanulmányozott szövegek önértékükön, a szerző megismerésén túl milyen módszertani célok megvalósításához segíthetnek hozzá. Először a tizenkettedik évfolyamon ajánlott A kárókatonák még nem jöttek vissza című regény példáján keresztül azt ismertetem, hogyan mutathatók be akár a felső tagozatos diákoknak is olyan prózapoétikai eszközök, mint például a nem lineáris időkezelés, az emlékezés és a különböző motívumok értelmezése, a stíluseszközök, illetve a jellemábrázolás különböző módjai. A Virágos katona értelmezésével a délvidéki irodalom jellegzetes témáit, így a nemzetiségek együttélését, valamint a történelem sorsfordulóinak az egyes ember életére kifejtett hatását elemezhetjük. Előadásom utolsó részében egy Gion-novella példáján keresztül arra világítok rá, hogyan lehet az érettségi jellegzetes novellaelemző feladattípusára készülve egyúttal Gion írásművészetének értékeire is ráirányítani végzős diákjaink figyelmét.
Keisz Ágoston
Magyar, történelem és ógörög szakon végzett az ELTE BTK-n, 2004 óta pedig az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban tanít magyar szakos vezetőtanárként. Emellett dolgozott ismeretterjesztő újságíróként, részt vett országos közoktatási projektekben, oktatási segédanyagokat állított össze. Ungvárnémeti Tóth László ógörög−magyar költészetéről készült doktori értekezését 2024 márciusában védte meg az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájában. Jelenleg e munka könyvvé formálásán dolgozik.
Gion Nándor ifjúsági regényeit (Engem nem úgy hívnak, Postarablók, A kárókatonák még nem jöttek vissza, Sortűz egy fekete bivalyért, Az angyali vigasság, Zongora a fehér kastélyból) többféle kontextusba is helyezhetjük: összekapcsolhatjuk őket a felnőtteknek szánt regényeivel (azt a kérdést is feltéve, minden esetben éles határ van-e a felnőtt- és az ifjúsági irodalomba sorolt művei közt), de összevethetjük őket az abban az időszakban Magyarországon és a Vajdaságban megjelent ifjúsági regényekkel is. Vizsgálhatjuk a műfajiságukat, a regény-és novellaciklus-skálán elhelyezve őket, vagy olyan műfaji mintákat keresve bennünk, mint az ifjúsági krimi. Az előadásban ezeket a kérdéseket is érintve elsősorban abból a szempontból vizsgáljuk Gion ifjúsági regényeit, hogy miként konfrontálódik bennük a gyerekek és felnőttek világa és nézőpontja, és miért írhatta róluk Bori Imre azt, hogy Gion arról a világról ír, amely „a felnőttekkel való találkozások során megsemmisül”.
Szilágyi Zsófia
Irodalomtörténész, egyetemi tanár, az MTA Doktora, az SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézetének vezetője. Tagja az SZTE BTK-n működő Gyerek- és Ifjúsági Irodalom és Kultúra Kutatóközpontnak. Fő kutatási területe a 20−21. századi magyar irodalom, kiemelten Móricz Zsigmond és Kosztolányi Dezső életműve. Legutóbbi kötete: Móricz Zsigmond (Pesti Kalligram, Budapest, 2023).
Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége