Program
Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem
Kerekasztal-beszélgetés: Mikszáth Kálmán életműve, megítélése és hatása
Vendégek: Bengi László, Császtvay Tünde, Eisemann György, Fráter Zoltán - moderátor: Pataky Adrienn
Kávészünet
Mikszáth-kontextus – szekcióelnök: Maczák Ibolya
Milbacher Róbert: Mikszáth Jókai-komplexusa
Szilágyi Zsófia: Kiizzadni Mikszáthot. Mikszáth és Móricz
Milián Orsolya: „Kálmán bácsi, édes öreg előfutárom”
Radnai Dániel Szabolcs: Jókaitól Esterházy Péterig és tovább. A Mikszáth-értelmezéstörténet irányai
Vita
Ebédszünet
Mikszáth-műfajok – szekcióelnök: Aczél Gábor
Gintli Tibor: A hősi epika vége (Új Zrínyiász)
Szentgyörgyi Csaba: Mikszáth Kálmán ars poeticája. Egy hályogkovács iskolázottságáról
Kovács Gábor: A makulatúrától a novelláig. A mikszáthi szövegmű novellai építkezése
Praznovszky Mihály: Úton a T. Ház felé
Kusper Judit: Mikszáth-mesék. Egy nagy mesemondó igaz(i) meséi
Vita
Mikszáth az oktatásban – szekcióelnök: Molnár Krisztina
Keisz Ágoston: Emberi és társadalmi kérdések a középiskolai Mikszáth-művekben
Nedermann Katalin: A jó palócok oktatása drámás módszerekkel
Kamrás Orsolya: „kár, hogy valamikor ő is megöregszik”. Női sorsok Mikszáth világában
Török Lajos: Mikszáth-filmek nyomában. A Noszty fiú esete Tóth Marival filmfeldolgozásairól
Vita
Kerekasztal-beszélgetés: Mikszáth Kálmán életműve, megítélése és hatása
Vendégek: Bengi László, Császtvay Tünde, Eisemann György, Fráter Zoltán - moderátor: Pataky Adrienn
A Mikszáth Kálmán életműve, megítélése és hatása című beszélgetés vendégei
Bengi László
![bengilaci](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/Bengi.jpg?itok=hHUacx_R)
Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett diplomát magyar nyelv és irodalom, összehasonlító irodalomtudomány, valamint vegyész szakokon. Doktori értekezését 2008-ban védte meg ugyanitt, majd 2016-ban habilitált. 2003 és 2005 között az Indiana Egyetem magyar vendégtanára volt Bloomingtonban. Az ELTE BTK Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszékének 2007-től oktatója, 2023-tól tanszékvezetője. Öt önálló kötete jelent meg. Irodalomtudományi érdeklődésének középpontjában kezdetektől Kosztolányi Dezső életműve áll. Az elbeszélés törése című legutóbbi könyve (Ráció, Budapest, 2023) a századforduló novellisztikáját tárgyalja.
Császtvay Tünde
![császtvay](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/_cim0107a.jpg?h=47e9518a&itok=Navlugxk)
Irodalom- és művelődéstörténész, a HUN-REN BTK ITI Bibliográfiai Osztályának osztályvezetője, főmunkatársa, a PPKE BTK óraadó tanára, címzetes egyetemi tanár. Az elsők közt kezdte meg a dualista kor irodalmának irodalomszociológiai, mikrotörténeti, társadalom- és mentalitástörténeti kutatásait. Doktori dolgozatának témája Reviczky Gyula összes verseinek kritikai igényű kiadása (száznegyvenöt új verssel) és a szövegkiadást kísérő, korszakmonográfiát kiadó jegyzetkötete volt. Mostanában a nagyvárosi szubkultúrával, az irodalom gazdaságtörténeti kérdéseivel, a 19. századvég író és művészi körei kapcsolati hálózatának problematikáival, félnyilvános társasági életével, a korszak tömegkulturális műveivel, valamint sajtótörténeti kérdésekkel foglalkozik. Mikszáth Kálmán művészetéről monográfiája jelent meg 2024-ben.
Eisemann György
![Eisemann](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2022-10/czimbal_ll007.jpg?itok=lC0ZSWDM)
Professor emeritus, 1977-től az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének, XVIII–XIX. századi Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének a munkatársa, az MTA doktora, a romantikus és a kora modern irodalom kutatója. Számos könyve és tanulmánya jelent meg e korszakok irodalomtörténetéről. Közel két évtizede tagja az ELTE-n működő Általános Irodalomtudományi Kutatócsoportnak, munkái hermeneutikai látásmódot képviselnek, kiegészülve a mediológiai-kulturológiai szempontokkal.
Fráter Zoltán
![fz](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2023-01/fraterz.jpg?itok=IcCzJHOQ)
Irodalomtörténész, író, szerkesztő. 1981-ben végzett az ELTE magyar-történelem szakán, 1984-ben bölcsészdoktori, 1997-ben PhD-oklevelet szerzett. Az ELTE Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének nyugalmazott egyetemi docense. Fő kutatási területe a Nyugat folyóirat és kora, különös tekintettel Krúdy Gyula és Karinthy Frigyes életművére. Az első életrajzi kismonográfia szerzője Osvát Ernőről. A Mesélő Mikszáth című kiállítás kurátora a horpácsi emlékházban. Jelenleg a Magyaróra című folyóirat főszerkesztője. Legutóbbi kötete: Alvajáró emberek, Joshua Könyvek, Budapest, 2022.
Milbacher Róbert: Mikszáth Jókai-komplexusa
Mikszáthnak szinte teljes életében meg kellett küzdenie a mindent beárnyékoló írófejedelem hatásával. Maga kezdőként több esetben is nyilatkozott arról, hogy Jókait akarja túlszárnyalni. Előadásom kérdése és tétje az, hogy vajon sikerült-e neki, illetve, ha igen, mennyiben volt képes kilépni az „új Jókai” szerepköréből. Ennek megválaszolásához szemügyre veszem személyes kapcsolatuk néhány aspektusát, Mikszáth Jókai-monográfiájának Jókai-képét, Mikszáth prózapoétikájának Jókaihoz mért újítását, illetve az irodalomtörténet Mikszáthtal kapcsolatos kanonizálási stratégiáit.
Milbacher Róbert
![milbacher](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/portre202208b.jpg?h=4870b54c&itok=17XqoLld)
Magyar–történelem szakon végezett a JATE BTK-n (ma SZTE) 1994-ben. Itt szerzett PhD-fokozatot 1999-ben 19. századi magyar irodalomból. Jelenleg a PTE BTK-n tanít klasszikus magyar irodalmat, kritikaírást, kortárs magyar irodalmat, kreatívírást. Több könyve is megjelent a 19. századi irodalomról, illetve négy regénye és két meseregénye is napvilágot látott. Legutóbbi könyve egy tudományos ismeretterjesztő könyv, amely Ködképek az irodalom láthatárán címmel jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában, 2024-ben.
Szilágyi Zsófia: Kiizzadni Mikszáthot. Mikszáth és Móricz
Móricz Zsigmond számára Mikszáth Kálmán erős szerző volt – olyan előd, akinek a hatásától szabadulni akart, hogy a saját hangjára rátaláljon, és akitől egy különös, akár irodalmi „apagyilkosságnak” is nevezhető nekrológban búcsúzott el. Bár ebben az írásában Móricz a hírlapi tárca művelőjét dicsérte (és nem a regényírót vagy a novellistát), sőt, még olyat is írt levélben, hogy mindig utálta őt „az örök kedélyessége” miatt, nem „izzadta ki” magából Mikszáthot könnyen, ahogy ezt Féja Géza fogalmazta meg. Nemcsak Móricz korai műveiben (amilyen, például, a Harmatos rózsa), de még a húszas években írt A kis vereshajúban is ott a Mikszáth-hatás: pedig egyik regény sem paraszti közegben játszódik. Hiába volt tehát hosszú éveken át sokakat elkeserítő érettségi tétel Mikszáth és Móricz parasztábrázolásának összehasonlítása, hiába írt arról Esterházy Péter, milyen könnyen keverték össze gimnazistaként a két – M-mel kezdődő – nevet, a két író kapcsolatáról messze nem pusztán a parasztábrázolás miatt érdemes gondolkodnunk.
Szilágyi Zsófia
![szzs](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2024-08/szilagyi_zsofia-2.jpg?h=ca9d73c0&itok=gcDqA7FP)
Irodalomtörténész, egyetemi tanár, az MTA Doktora, az SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézetének vezetője. Fő kutatási területe a 20–21. századi magyar irodalom, kiemelten Móricz Zsigmond és Kosztolányi Dezső életműve. Legutóbbi kötete: Móricz Zsigmond (Pesti Kalligram, Budapest, 2023).
Milián Orsolya: „Kálmán bácsi, édes öreg előfutárom”
Közismert tény, hogy Mikszáth Kálmán regényei és novellisztikája, sőt írói alakja egyfajta hatásközpontként működik a 20‒21. század fordulóján született magyar prózairodalomban. Mikszáth csevegést vagy mesemondást imitáló, anekdotikus kitérőket kedvelő, gyakorta önreflexív ironizálást és relativizáló nézőpontváltásokat alkalmazó perszonális elbeszélői csakúgy, mint regionalizmusa, nyelvi játékai és fragmentált sokszólamú elbeszélésmódja folytatható (és folytatott) hagyományt jelentenek a legújabb kori magyar irodalom számára. Előadásomban néhány szemléletes példa ‒ többek közt Esterházy Péter Termelési regény (kisssregény), Grendel Lajos Nálunk, New Hontban, Temesi Ferenc Mikszáth Kálmán azt üzente és Cserna-Szabó András Mikszáth hasa – sziluett, ahogy az Mauks Ilona felől látszik című írásainak ‒ vizsgálatával azt igyekszem körvonalazni, hogy az utóbbi évtizedekben létrejött szövegek milyen portrét rajzolnak meg a „nagy palócról”, hogyan mitizálják őt, és milyen „kultuszgyakorlatokat” visznek színre.
Milián Orsolya
![Milián](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2022-10/milian_orsi_0.jpg?itok=DYhaL1-m)
A kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetem magyar nyelv és irodalom, valamint angol nyelv és irodalom bölcsész- és tanárszakjain diplomázott, majd a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán szerzett irodalomtudományi doktori fokozatot Az ekphraszisz fikciói című értekezésével. Jelenleg a SZTE BTK Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék adjunktusa. Kutatási területei: ekphraszisz, intermedialitás, kortárs magyar próza, könnyűzene és film. Legutóbbi kötete: Átlépések, Palimpszeszt–prae.hu, Budapest, 2012.
Radnai Dániel Szabolcs: Jókaitól Esterházy Péterig és tovább. A Mikszáth-értelmezéstörténet irányai
Előadásomban Mikszáth Kálmán recepciótörténetének meghatározó vonulataimat tekintem át, a kortársi kritikáktól napjaink Mikszáth-értéséig. A Mikszáth 1880-as évekbeli (sokadik és kései) írói pályakezdését, befutását és ismertté válását követő évtizedek kritikai diskurzusait elemezve a Jókai Mórhoz fűződő viszony hosszútávú jelentőségét hangsúlyozom; az 1940-es évek végétől induló, marxista szemléletű értelmezői ajánlatok közül Király István és Barta János eltérő Mikszáth-képét emelem ki; az ezredvégi „Mikszáth-reneszánsz” vonatkozásában pedig az 1970-es évekbeli éledező posztmodern magyar próza szerepére mutatok rá. A Mikszáth-értelmezéstörténet legutóbbi korszakának tudományos eredményeit mérlegelve röviden a Mikszáth-kutatás mai dilemmáit, távlatait is érintem. Az előadás első egységében mintegy tipológiaként, a korábbi ilyen irányú tanulmányokra (Beke Albert, Milbacher Róbert) hagyatkozva, a Mikszáth-értés legjellemzőbb vonulatait, irányait tekintem át, ezt követően Császtvay Tünde recepciótörténeti feldolgozására támaszkodva diakrón módon, történetiségében vázolom a Mikszáth-próza értelmezés- és hatástörténetét.
Radnai Dániel Szabolcs
![radnaidani](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/20211218_220506_dani_bio.jpg?itok=b82Dnjhd)
Irodalomtörténész, kritikus és szerkesztő, a PTE BTK Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola doktorjelöltje, a HUN-REN BTK Irodalomtudományi Intézet XIX. Századi Osztályának tudományos segédmunkatársa és a Nyíregyházi Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének tanársegédje, az Alföld Online segédszerkesztője. Kutatási területe a 19. század második felének magyar irodalma, Jókai Mór, Eötvös Károly és Mikszáth Kálmán munkássága, a regionális irodalom formái és a Balaton irodalmi reprezentációjának története. Idén elkészült Egy köznemes vallomásai című doktori értekezésében Eötvös Károly munkásságának meghatározó világnézeti, műfaji-prózapoétikai összetevőit és az életmű irodalomtörténeti, filológiai pozícióját vizsgálta. Legutóbbi szerkesztett kötete Múlt és jövendő. Tanulmányok Kölcsey Ferenc Hymnusáról címmel jelent meg 2024-ben a reciti gondozásában.
Gintli Tibor: A hősi epika vége (Új Zrínyiász)
A recepció mindeddig elsősorban a polgári és nemesi értékrend szembesítését hangsúlyozta az Új Zrínyiász című regény kapcsán, korántsem indokolatlanul. Kevesebb figyelmet kapott az eposz (illetve tágabban a hősi epika) és a kötet műfajisága között mutatkozó ellentét. Az előadás ennek a reflektált intertextuális viszonynak az értelmezésére vállalkozik, amely nyilvánvalóan összefügg az értékrendek között mutatkozó feszültséggel. Azzal, hogy a regény a címébe emeli a Szigeti veszedelem egyik címváltozatát játékba hozza a magyar eposzi hagyományt, saját műfajiságát pedig a hősköltemény poétikájának ellenében alkotja meg. Ezzel mintegy virtuálisan lezárja 19. századi irodalmunk egyik folyton visszatérő törekvését, amely a nemzeti eposz megalkotásában jelölte meg a maga feladatát.
Gintli Tibor
![gintli](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/gintli_tibor.jpg?itok=I-ahDdEO)
Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének vezetője, a Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára, az MTA doktora. Eredetileg magyar‒történelem szakos középiskolai tanár, több tankönyv és kézikönyv szerkesztése, illetve írása kapcsolódik a nevéhez. Főbb kutatási területe a magyar modernség irodalma és a prózapoétika. Legutóbbi kötete: Perújrafelvétel. Anekdotikus elbeszélésmód és modernség a 20. század első felének magyar prózájában, Kalligram, Budapest, 2021.
Szentgyörgyi Csaba: Mikszáth Kálmán ars poeticája. Egy hályogkovács iskolázottságáról
A Mikszáth-életmű szerzőközpontú befogadásának egyik következménye volt, hogy azt egyfajta romantikus zseni alkotásának tekintették, a remekművek létrehívó okának azt tartották, hogy szerzőjük őstehetségű író, akit a romantikus esztétika elvárása szerint nem tartottak iskolás műveltségűnek, de inkább „a természet vadvirágának”. Ez az elvárás jelentősen befolyásolta az életmű befogadását, sokáig fel sem tételezték, hogy Mikszáthnak bármiféle elvont gondolata lett volna az alkotásról. Esszémben Mikszáth ars poeticájának rekonstruálására teszek kísérletet, ami egyben cáfolná a műveletlen, de mégis őstehetségű szerző toposzát. Az alkotásról, írásról, művészetről szóló, kisebb terjedelmű szövegeit elemezném, regényeihez írott utólagos előszavait, más, alkotásról szóló szövegeit, amelyek egy-egy képpel, exemplummal szemléltetik az alkotást. E szövegek kapcsolódnak az antik esztétika „tekhné” gondolatához, amely az alkotást a kézműves mesterségekkel felelteti meg, vagy Iser fikcióról szóló meglátásaival. Ez az előkészítő gondolatmenet adná meg Mikszáth A hályogkovács című novella rövid bemutatását.
Szentgyörgyi Csaba
![szentgyörgyi](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/szentgyorgyi.jpg?h=70127591&itok=-dllBbrw)
Teológiai tanulmányokat folytatott a Kalazantinum Piarista Hittudományi Főiskolán, majd magyar–német szakon végzett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. 2008 és 2011 között doktori tanulmányokat folytatott az utóbbi intézményben, 2017-ben szerzett PhD-fokozatot.
Kovács Gábor: A makulatúrától a novelláig. A mikszáthi szövegmű novellai építkezése
Mikszáth Kálmán A kishirdetések című novelláját így zárja: „… a szentnek se hinném el ezt a különös történetet, ha nem a szemem láttára történik, szórul szóra”. Ez a mondat, amely egyszerre veti fel történet, nézőpont, elbeszélőszó és szövegszó („szórul szóra”) irodalmi problémáját – kisebb változtatásokkal – odaillene az író rövidtörténetei nagy részének utolsó bekezdésébe. Mikszáth rövidprózája kapcsán a történet különös, esetszerű, egyedi, egyéni élethűsége, illetve megkonstruált narrátorának előszóhoz közelítő hanghordozása több mint száz éve részét képezi az (anekdotikusságra irányuló) értelmezéseknek. Ugyancsak alapos elemzések születtek a novellák, novellaciklusok sajátos nézőpontkezeléséről és motívumhasználatáról. Előadásomban arra teszek kísérletet, hogy kiegészítsem ezeket az interpretációkat a szövegépítkezés diszkurzív rendjének feltérképezésével. Milyen sajátosságokat mutat Mikszáth novellája esetében a prózanyelv, ha a szövegmű építkezését szóról szóra követjük végig?
Kovács Gábor
![kovácsgábor](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/kovacs_gabor_portre.jpg?itok=QdHXKOcy)
Irodalomtörténész, Pannon Egyetem Humántudományi Karának habilitált docense. Kutatási területe: irodalomelmélet (a vers- és prózanyelv diszkurzív poétikája), a 19. század második felének magyar irodalma, próza a 19–20. század fordulóján (Arany János, Gárdonyi Géza). Legutóbbi könyvei: Gárdonyi regényművészete (Gondolat, Budapest, 2021), Az alakmás az elbeszélésben. A narratív paralelizmus diszkurzív poétikája (Gondolat, Budapest, 2021).
Praznovszky Mihály: Úton a T. Ház felé
A Még újabb fény- és árnyképek című Mikszáth-kötet 1878-ban látott napvilágot, az író nehéz életkörülmények között megélt pesti évei alatt. Ebben a kötetben témaválasztásában, stilisztai jellegzetességeiben, iróniájában ott van a későbbi Mikszáth.
Ez a Kákay Aranyos No. 3 név alatt kiadott karcolatgyűjtemény azért érdekes és fontos, mert ebben a még ellenzéki pártállású író már megtalálja magának a politika jellegzetes, meghatározó személyiségeit, akiket sajátos stílusban, gunyorosan és cinikusan jelenít meg. Mikszáth ekkor maga sem sejti még, hogy ezzel a kötettel megtette az első lépéseket egy új irodalmi műfaj megteremtése, a parlamenti karcolatok felé, amely elválaszthatatlan lesz a nevétől.
Praznovszky Mihály
![praznovszky](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/praznovszky_mihaly_1.jpg?h=bb943357&itok=b_UCRhwx)
Muzeológus, múzeumigazgató. Az ELTE, történelem–könyvtár szakán szerzett diplomát. A 19. századi magyar irodalomtörténet kutatója. Legutóbb megjelent kötete: Madách-enciklopédia (Az ember tragédiája címszavakban), Tinta, Budapest, 2024.
Kusper Judit: Mikszáth-mesék. Egy nagy mesemondó igaz(i) meséi
Kétségünk sincs afelől, hogy a 19. század végének egyik legnagyobb mesemondója Mikszáth Kálmán, aki mind elbeszéléseiben, mind regényeiben komplex narratív és imaginárius történeteket és tereket teremt egy olyan sajátos nyelvi-poétikai tudásra építve, amelynek gyökereit megtalálhatjuk a Mikszáth által is kedvelt mesei hagyományban. A mesepoétika elemei azonban az író ismert kis- és nagyepikai művei mellett egy kevésbé előtérben lévő műfajban, a műmesében is hangot kapnak, így Mikszáth meséit tanulmányozva nyomon követhetjük e kora modern műfaj formálódását (előzményeit, kontextusát, kapcsolódását Pósa Lajos és Mauks Kornélia írásaihoz) éppúgy, mint specifikus formai és stiláris megoldásait, mesetípusait. Előadásomban megvizsgálom, hogyan jelennek meg a legismertebb mesetípusok, -formációk (például tündérmesék, állatmesék, novellamesék) műfaji sajátosságai Mikszáth írásaiban, miként lép párbeszédbe egymással a műmesék és a népmesék szimbolikus értelemvilága és narratív-poétikai teljesítménye, s ezen jellegzetes műfaj jegyei hogyan szervezik más műfajú írásai poétikai eszköztárát.
Kusper Judit
![kusper](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/kusper_judit_1.jpg?h=ebb93358&itok=EZIgSPgL)
Irodalomtörténész, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének igazgatója, habilitált egyetemi docens. PhD-fokozatát 2008-ban szerezte a Debreceni Egyetemen, majd ugyanitt habilitált 2021-ben. Fő kutatási területe a klasszikus magyar irodalom, a mítosz- és mesepoétikák és a kora modernség epikája (Mikszáth, Gárdonyi művei), emellett elsősorban a női irodalom írásainak sajátosságait vizsgálja. Legutóbbi monográfiája: „Eltört a kis tükör”. Szubjektum, nyelv, emlékezet Vajda János, Czóbel Minka és Kosztolányi Dezső műveiben (Debreceni Egyetemi, Debrecen, 2019).
Keisz Ágoston: Emberi és társadalmi kérdések a középiskolai Mikszáth-művekben
Mikszáth életműve páratlanul gazdag az emberi kérdésekre és társadalmi problémákra vonatkozó elmélyült, bölcs megállapításokban. Színes történetei és jellemrajzai révén olyan témákat vet fel, amelyek a 21. század nagyon különböző világában élő kamaszoknak is sokat elárulnak az emberi természet és együttélés különböző formáiról. E témák gondos megközelítése nagyban segíthet abban, hogy diákjaink jobban eligazodjanak e problémák között. Előadásom a kötelezően előírt Mikszáth-művekben fölmerülő emberi és társadalmi kérdések áttekintésével, rendszerezésével e célhoz kíván hozzájárulni. Először a kötelező olvasmányokban megjelenő emberi kapcsolatok lehetséges megközelítéseit vázolom. Mikszáth változatos formában ábrázolja a családi viszonyokat, így megjelenik a szülő-gyerek viszony (a Behenczy bárók, Olej Tamás és lánya) és a testvérek szeretete (Bede Anna), gyűlölködése is (Trnowszky fivérek). A művekben a párkapcsolatok különböző változataira is számos példát találunk, így például a szeretői viszonyra (Estella, Taláry Pál, Tímár Zsófi), a beteljesült (Apolka és Emil) és a reménytelen szerelemre is (Pongrácz István). Az előadás további részében a művekben fölmerülő társadalmi problémákat mutatom be (állam működése, etnikai sokszínűség, látszat és valóság, különcség), miközben módszertani javaslatokat is teszek az egyes témák megközelítéséhez.
Keisz Ágoston
![ká](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2024-08/_cim9008a.jpg?h=dc6ed5d1&itok=kcxZfdoM)
Magyar, történelem és ógörög szakon végzett az ELTE BTK-n, 2004 óta pedig az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban tanít magyar szakos vezetőtanárként. A tanítás mellett dolgozott ismeretterjesztő újságíróként és részt vett országos közoktatási projektekben. Ungvárnémeti Tóth László ógörög–magyar költészetéről készült doktori értekezését 2024 márciusában védte meg az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájában.
Nedermann Katalin: A jó palócok oktatása drámás módszerekkel
A dráma mint tantárgy rengeteg utat kínál arra, hogy bizonyos problémaköröket feldolgozzunk, művészeti alkotásokat értelmezzünk. Ezen belül a tanítási dráma az, amellyel erkölcsi döntéshelyzeteket is adekvátan modellezhetünk. Mikszáth Kálmán művei pedig szinte mindig valamilyen erkölcsi kérdést járnak körül. A jó palócok novellái terjedelmükkel, az ismert környezettel, a szereplők átlátható számával, a köztük lévő viszonyok lerajzolhatóságával és a művek közötti „lazább” kapcsolattal megkönnyítik, hogy – a drámához esetlegesen szükséges új szereplők vagy helyszínek bevezetésére is tekintettel – a tanítási óra időkeretébe „beleférjünk”. Ezek a novellák nemcsak az irodalmi kánon részei, hanem középiskolai kötelező olvasmányok is. A drámás megközelítéssel felkelthetjük a diákok érdeklődését: később szívesen és kíváncsisággal olvassák az eredeti művet, jobban értik a szereplők jellemét, motivációit és a ma már távolinak mondható időszakot, amelyben a történekek játszódnak. Így Mikszáth korát is aktuálissá tudjuk számukra tenni.
Nedermann Katalin
![nedermann](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2025-01/img_20220101_205907-scaled-600x600.jpg?itok=WcE_mX5p)
A Kőkúti Általános Iskola, valamint a Tatai Református Gimnázium magyar nyelv és irodalom szakos és drámatanára, a középiskola színjátszó csoportjának vezetője. 2008-ban végezte el a Kaposi László vezette drámapedagógiai tanfolyamot, 2015-ben a Dráma- és színházpedagógia képzést. 2016-ban szerzett pedagógus szakvizsgát dráma tantárgyból az Eötvös Loránd Tudományegyetemen.
Kamrás Orsolya: „kár, hogy valamikor ő is megöregszik”. Női sorsok Mikszáth világában
Mikszáthtal kapcsolatban többször előkerül az a kritikus gondolat, hogy a nagy mesélő meglehetősen sablonosan ír a nőkről. Ezzel azonban egyrészt nincs egyedül a 19. század második felének magyar irodalmában, másrészt mintha a maga módján mégiscsak felül tudna emelkedni a kor általánosan bevett nőideáljain – a hitves, az anya, a gazdasszony és a mindent felülíró honleány négyesén. Igaz, ennek az az ára, hogy ritkán láttatja pozitívan a nőket erejük teljében, ahogyan az igazán boldog házasságok sem túl gyakoriak a Mikszáth-művekben. A legérzékenyebben ábrázolt női karakterek leginkább bakfisok, akiket az író többnyire az idősödő férfi nézőpontjából láttat, ábrázolásmódja azonban nincs híján az empátiának, ami ezeket a – többnyire a férfiak világának kiszolgáltatott – fiatal lányokat övezi Bede Annától Apolkán át Veronkáig. Mindez azonban egy általános életfilozófia kontextusába helyeződik. Mikszáth-életmű jelentős része (a közoktatásban kötelezően tanítandó művek mindenképp) azt sugallja, hogy a felnőtt kor mindkét nem számára a kompromisszumok, a kényszerítő élethelyzetek egymásutánja, melyben az önazonos, autonóm élet nem, vagy csak extrém áldozatok árán megélhető. Több más mellett ez is olyasmi, ami Mikszáth műveit a 21. században is releváns szövegekké teszi.
Kamrás Orsolya
![ko](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2024-05/profil1.jpg?h=40df1a34&itok=qYxBgdTD)
Tanár, újságíró, civil aktivista. 1999-ben magyar−filozófia szakon végzett a Kossuth Lajos Tudományegyetemen, 2000 óta a budafoki Budai Nagy Antal Gimnázium tanára. Emellett számos online kiadványban jelentek meg írásai, 2016 óta a nyest.hu munkatársa. A Mozaik Egyesület Az Autizmussal Élő Emberekért alapító tagja, szemléletformáló előadásokat és szülői workshopokat tart, cikkeket ír, a MOZAIK Podcast Az Autizmusról egyik házigazdája. Tanárként érdeklődésének középpontjában a kritikai pedagógia és az alternatív pedagógiai módszerek állnak. Gimnáziumi óráit a gamifikáció és a flipped classroom (kifordított/átfordított osztályterem) módszertana mentén szervezi, utóbbi szolgálatában indította el 2022-ben Kifordított Magyaróra néven saját YouTube-csatornáját.
Török Lajos: Mikszáth-filmek nyomában. A Noszty fiú esete Tóth Marival filmfeldolgozásairól
A magyar prózairodalom klasszikusai közül talán Jókai és Mikszáth az a két szerző, akiknek műveiből a huszadik századi magyar filmtörténetben a legtöbb feldolgozás készült. Ezen cseppet sem csodálkozhatunk, hiszen munkáságuk töretlen népszerűsége erősen kondicionálta a magyar mozi múlt századi adaptációs törekvéseit. Ahogy Jókainak, úgy Mikszáthnak is több olyan regénye van, amelyeket többször is feldolgoztak már. Ezek a feldolgozások a magyar film históriájának különböző periódusaiban születtek, s emiatt nemcsak az irodalom és a film közötti összefüggések vizsgálatára kínálnak lehetőséget, hanem betekintést adnak születésük korának honi filmművészetébe is. Előadásomban Mikszáth A Noszty fiú esete Tóth Marival című művének 1938-as és 1960-as feldolgozását vetem össze, s arra a kérdésre próbálok választ adni, hogy a két változat szolgál-e – s ha igen, milyen – tanulságokkal korának adaptációs praxisról.
Török Lajos
![tl](/sites/default/files/styles/author_medium/public/2023-08/tl.png?h=f60b2076&itok=W-cTNP4o)
Egyetemi docens, a Károli Gáspár Református Egyetem oktatója, kutatási területe a klasszikus magyar irodalom és a Kádár-kori szocialista bűnügyi irodalom. Legutóbbi könyve: Detektívtörténet és szocializmus. Fejezetek a Kádár-kori bűnügyi irodalom történetéből, KRE–L’Harmattan, Budapest, 2024.
Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége