Program

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem

Kedves Érdeklődők!


A magyar avantgárd meghatározó alkotójának emlékére szervezett konferenciánk célja, hogy bemutassa Kassák Lajos szépirodalmi, irodalomszervezői és képzőművészeti munkásságát, és műveinek értelmezését újabb szempontokkal gazdagítsa. Az önképző, polihisztor művész
többdimenziós alkotótevékenységét folyóiratunk tudományos-ismeretterjesztő
megközelítéssel dolgozza fel, hogy ezáltal egyszerre ismertethessük meg Kassákot a
szélesebb irodalom- és művészetkedvelő nyilvánossággal, és nyújthassunk a szakmai recepció számára is friss impulzusokat. A kerekasztal-beszélgetésben az alkotó magyar avantgárdbeli szerepéről, a kánonban betöltött helyéről lesz szó, majd az első szekció előadásai tovább árnyalják az írói életútról alkotott képet, rávilágítva arra a jellembeli szilárdságra is, amellyel eszméiért küzdött – akár börtönt, elhallgattatást vagy éppen pártból való kizárást is vállalva egy politikailag és történelmileg terhelt időszakban. Szó esik majd folyóiratairól, művészeti programjairól, a Nyugathoz, illetve Babits Mihályhoz fűződő viszonyáról, továbbá az Európai Iskola művészcsoportról. A műelemző szekcióban a szerzők – a József Attila-hatásokat is számba véve – értelmezik Kassák néhány versét, önéletrajzi művét, illetve regényeit. A harmadik szekció Kassák festészetével, recepciójával és a kortárs költészetre, a neoavantgárdra gyakorolt hatásával foglalkozik, illetve arról ejt szót, miként jelenik meg a szerző a közoktatásban. A tanácskozáson elhangzott előadások nyomán született írások a folyóirat idei második lapszámában lesznek olvashatók. A Kassák-számban interjúk, esszék és kortárs írók Kassák-inspirációi látnak majd napvilágot, izgalmas vizuális anyag kíséretében.

Pataky Adrienn

szervező

adriennp@gmail.com

Kerekasztal-beszélgetés: Kassák az avantgárdban és a magyar irodalmi kánonban
Vendégek: Kappanyos András, Sasvári Edit, Szeredi Merse Pál
Moderátor: Pataky Adrienn
Leírás
Kávészünet
Kassák munkássága és az avantgárd - szekcióelnök: Kondor Péter János
Szolláth Dávid: Kassák Lajos mint önmaga hőse
Leírás
Szénási Zoltán: „makacsul bizsergő parázs a rettenetes nagy hamu alatt”. Babits és Kassák
Leírás
Dobó Gábor: Kis folyóiratok, nagy ambíciók. Kassák 365 című röpirata mint művészeti program és helyfoglalási kísérlet
Leírás
Balázs Imre József: Kassák Lajos az Európai Iskola korszakában
Leírás
Vita
Ebédszünet - Ruben Étterem
Műelemzések - szekcióelnök: Molnár Krisztina
Lőrincz Csongor: A lírai hang röntgenképei. Kassák és a fiatal József Attila költészete
Leírás
Osztroluczky Sarolta: „Ez lennék én?” - Képi önreprezentáció Kassák Lajos három versében
Leírás
Mekis D. János: Élettörténet és poétika. Kassák Lajos: Egy ember élete
Leírás
Földes Györgyi: Kassák avantgárd regényei a narratológia és a korporális narratológia tükrében
Leírás
Vita
Kávészünet
Kassák művészete és hatása - szekcióelnök: László Laura
Tüskés Anna: Kassák Lajos festészete
Leírás
Suhajda Péter: Kassák a mérlegen
Leírás
Horváth Kornélia: Kassák és a kortárs magyar költészet: a neoavantgárd két változata (Szőcs Géza, Géczi János)
Leírás
Almássy Balázs: Kassák Lajos a közoktatásban
Leírás
Vita
Kerekasztal-beszélgetés: Kassák az avantgárdban és a magyar irodalmi kánonban

A Kassák az avantgárdban és a magyar irodalmi kánonban című beszélgetés vendégei

Kappanyos András

ka

Irodalomtörténész, az MTA doktora.  A BTK Irodalomtudományi Intézet igazgatóhelyettese és osztályvezetője, a Miskolci Egyetem professzora, a Literatura folyóirat főszerkesztője. Kutatási területei közé tartozik a modern magyar irodalomtörténet, a nemzetközi avantgárd művészet, a modern angolszász irodalomtörténet és a kulturális fordítástudomány. Hét szerzői könyve mellett (egyebek mellett T. S. Eliotról, James Joyce-ról, az avantgárdról, a magyar irodalomtörténetről és legutóbb a fordítástudományról), számos további kötetet szerkesztett, köztük James Joyce életművének új magyar nyelvű kiadását. Műfordítóként T. S. Eliot, Ezra Pound, James Joyce, Carol Ann Duffy, Kurt Vonnegut és mások műveit ültette át. Legutóbbi kötete: Túl a sövényen (Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2021.) 

Sasvári Edit

se

Művészettörténész, muzeológus, a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum munkatársa. Végzettségei: JPTE magyar−történelem szak, ELTE művészettörténet szak; posztgraduális tanulmányok: Institut für Kulturwissenschaft, Bécs múzeumkurátori képzés. Legutóbbi kötete: A kettős beszéden innen és túl. Művészet Magyarországon 1956−1980 (szerk. Hornyik Sándor − Sasvári Edit −Turai Hedvig, Vince Kiadó, Budapest, 2018) illetve: Art in Hungary 1956−1980. Doublespeak and Beyond  (szerk. Hornyik Sándor − Sasvári Edit −Turai Hedvig Thames and Hudson, London, 2018). 

Szeredi Merse Pál

szmp

Művészettörténész, a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum főosztályvezetője. Kutatási területe a magyar avantgárd és nemzetközi kapcsolatai az 1910-es és 1920-as években, különös tekintettel Kassák Lajos munkásságára és az általa szerkesztett folyóiratokra. Legutóbbi kötete, Sasvári Edit társszerkesztésében Úton 1909. Kassák, Szittya, hosszú versek, rövid forradalmak címmel jelent meg Kassák Lajos 1909-es nyugat-európai csavargásáról és A ló meghal a madarak kirepülnek című poémáról (2022).

Szolláth Dávid: Kassák Lajos mint önmaga hőse

A magyar prózának az emlékirat és az azzal rokon autobiografikus műfajok különösen erős, a mai napig megújuló hagyománycsoportját alkotják. Kassák Lajos legjelentősebb prózai műve, az Egy ember élete kiemelkedő darabja, viszonyítási pontja ennek a műfaji tradíciónak. Az előadás abból a szempontból veszi újra szemügyre a majd’ száz éve megjelent memoárregényt, hogy a visszaemlékező Kassák milyen alakokat, típusokat farag a felidézett Kassákból, és hogy ezek hogyan viszonyulnak egyrészt egymáshoz, másrészt ahhoz a kultúrához, amelyben a mű állásfoglalás, jelzés, példa kívánt lenni. Hogyan fér bele a bukott gimnazista, a kópé, a csavargó, az öntudatos vasmunkás, a szegény proletár, a szabályokat felrúgó avantgárd művész, a szabályokat szigorúan vevő pedagógus és az önmagát elemző visszatekintő alak egyetlen figurába? És hogyan hiszi el készséggel a mű olvasója, hogy egyetlen ember ennyire sokféle lehet.

Szolláth Dávid

szd

Irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő. A Pécsi Tudományegyetem végzett és doktorált. Tanított a PTE-n (2001-2012), ahol a Kerényi Károly Szakkollégium tanára is volt, és óraadóként az SzFE-n és az SzFE doktori iskolájában. A BTK Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa. Részt vett James Joyce Ulyssesének új magyar fordításában. A Literatura folyóirat felelős szerkesztője, korábban a Kalligram, illetve a Jelenkor folyóirat szerkesztője volt. Mészöly Miklós Jelenkor Kiadónál megjelenő életműsorozatának sorozatszerkesztője. Legutóbbi könyve, Mészöly Miklós című monográfiája 2020-ban látott napvilágot (Jelenkor Kiadó).
 

Szénási Zoltán: „makacsul bizsergő parázs a rettenetes nagy hamu alatt”. Babits és Kassák

Sem a Nyugat és a magyarországi avantgárd, sem Babits Mihály és Kassák Lajos viszonya nem írható le a baráti szövetség vagy az éles szembenállás adott esetekben mindenképpen leegyszerűsítő képlete szerint. Bár Kassák lapjai abba a konzervativizmussal szemben elfoglalt autonóm irodalmi mezőbe léptek be, amit nem sokkal korábban éles viták során a Nyugat – melyben maga Kassák is többször publikált – alakított ki, a Nyugat szerzői által képviselt modernség az 1910-es évek közepén ‒ az avantgárd újítások és újítók szempontjából ‒ már túlhaladott esztétikai kezdeményezésnek tűnt. Babits és Kassák annak ellenére, hogy több írásukban kölcsönös elismeréssel nyilatkoztak egymás munkáiról, és a háború kérdésében is azonos álláspontot képviseltek, az irodalmi modernség két egymástól lényegileg eltérő formációjához tartoztak. Előadásomban Babits és Kassák 1916-os vitáját a középpontba állítva ezt az összetett viszonyrendszert szeretném feltárni. 

Szénási Zoltán

Szénási Zoltán

Irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő. A Bölcsészettudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa, az Új Forrás folyóirat és az Irodalomtörténeti Közlemények szerkesztője. Kutatási területe: Babits Mihály verseinek kritikai kiadása. Legutóbb megjelent könyve: Néma várostrom. Népnemzeti tradicionalizmus és konzervatív kritika a magyar irodalmi modernség kontextusában 1920 előtt (Universitas Kiadó, Baudapest, 2018). 

Dobó Gábor: Kis folyóiratok, nagy ambíciók. Kassák 365 című röpirata mint művészeti program és helyfoglalási kísérlet

Ezra Pound, a nagy modernista költő és lapszerkesztő 1930-as Small Magazines című elméleti szövegében tulajdonképpen már a hőskorra visszatekintve gyűjtötte össze az modernista lapok legfontosabb tulajdonságait. Kassák csupán pár évvel korábban megjelenő, kevésbé ismert és igen rövid életű 365 című lapja ezeknek az ismérveknek csak részben felel meg. Igaz, hogy formátumát és élettartamát tekintve „kicsi”, emellett az új művészet propagálója, ugyanakkor nem a programadó manifesztum tűnik a kiadvány fő rendezőelvének, mint Pound ideáltipikus folyóiratánál. Egy esettanulmányon keresztül amellett érvelek, hogy a 365-höz hasonló kelet-közép európai lapok elemzéséhez Pound alapvetően a folyóiratok tartalmára koncentráló szempontjain túl figyelembe kell vennünk olyan kérdéseket, mint az emigráció, a határellenőrzések, a sajtótörvények és a rivális avantgárd csoportok által meghatározott viszonyrendszer. A két ismert Kassák-folyóirat, a bécsi Ma és a budapesti Dokumentum közé ékelt 365 példáján keresztül mutatom be, hogy ez a minden szempontból átmenetinek tekinthető, csupán két számot megélt lap milyen szerepet játszott Kassák nemzetközi horizontú avantgárd folyóirat-konglomerátumának hazai adaptálásában – túl a programszövegeken.  

Dobó Gábor

dg

2015 óta a Kassák Múzeum tudományos munkatársa. 2021–2025 között a „Kassák Lajos és Simon Jolán 1909 és 1928 közötti levelezésének digitális kritikai kiadása és a modernségkutatás új perspektívái” (OTKA FK-139325) című alapkutatási projekt vezető kutatója. PhD fokozatot az irodalomtudomány területén 2018-ban szerzett az ELTE-n. Emellett tanulmányait Magyarországon, Olaszországban (Università degli Studi di Firenze, MA, 2011) és Franciaországban (Université d’Angers, részképzés, 2014) folytatta. 2022 tavaszán a Columbia Egyetem Harriman Intézetének Fulbright vendégkutatója volt. A European Society for Periodical Research (ESPRit) bizottsági tagja. Kutatási területe a két háború közötti modernista folyóiratok vizsgálata, különös tekintettel a kelet-közép-európai régióra. 

Balázs Imre József: Kassák Lajos az Európai Iskola korszakában

Kassák az 1945 októberében alakult Európai Iskola nevű művészcsoport alapítói között volt, a csoport kiadványai és kiállításai az absztrakt és a szürrealista művészetet népszerűsítették Magyarországon. Kassákot ebben az időszakban két folyóirat szerkesztése is lekötötte: az Alkotás és a Kortárs egyaránt ebben az időszakban jelentek meg. Az előadás a folyóiratok és az Európai Iskola közös törekvéseit állítja előtérbe, Kassák személyes hozzájárulásait kiemelten tárgyalva. 

Balázs Imre József

bij

Balázs Imre József irodalomtörténész, avantgárdkutató, a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem docense. Magyar-angol szakot végzett a BBTE Bölcsészkarán, 2004-ben védte meg avantgárd témájú doktori értekezését ugyanott. 1999 óta a Korunk folyóirat szerkesztője. Legutóbbi kötete: A szürrealizmus története a magyar irodalmi mezőben (Ráció, Budapest, 2021). 

Lőrincz Csongor: A lírai hang röntgenképei. Kassák és a fiatal József Attila költészete

Kassák 1920 körüli költészete ismeretesen jelentős nyomokat hagyott a fiatal József Attila 1924‒1927 közötti lírájában. A fiatalabb költő viszonyulása a kassáki avantgárd költői paradigmához ugyanakkor erősen reflexív és transzformatív, helyenként akár kritikai vonásokat mutat. Ezek a jellegzetességek megnyilvánulnak a költői beszédnek mind vizuális, mind akusztikus síkján, összetett alakzatokat hozva létre, már itt eltéveszthetetlen módon mutatva József Attila egyéni poétikai törekvéseit. Különösen, hogy e korai avantgárd időszak egy sor alapvető motívumot alapoz meg szemléletformáló érvénnyel, amely motívumok az érett József Attilánál is kanonikus versekben térnek vissza. Az előadás a röntgenkép kassáki motívumát, illetve trópusát állítja középpontba, amely József Attila verseiben alapvető önreflexív jelentőségre tesz szert.

Lőrincz Csongor

lcs

Magyar–német szakon végzett a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetemen, PhD-fokozatát az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte, majd a Szegedi Tudományegyetemen habilitált. Az irodalom tanúságtételei című munkáját 2018-ban védte meg, ezzel megszerezve az MTA doktora címet. Jelenleg a berlini Humboldt Egyetem Magyar Irodalom és Kultúra Tanszékének vezetője. Kutatási területe a 20‒21. századi irodalomtörténet, nyelvelmélet és irodalomtudomány kapcsolatai, kultúratudomány. Legutóbbi munkái: Hallgatag hangolások. Nyelvi események ‒ irodalom ‒ antropológia (Ráció, Budapest, 2021) és A lírai hang túloldalai. József Attila-olvasatok (Halász Hajnalkával társszerkesztve, Prae, Budapest, 2023). 

Osztroluczky Sarolta: „Ez lennék én?” - Képi önreprezentáció Kassák Lajos három versében

Előadásomban három olyan – a Kassák-életmű különböző korszakaiban keletkezett – verset vizsgálok, melyeket a képi önreprezentáció és az ekphraszisz alakzata köt össze. A versekben szereplő képek (tükörkép, festett vagy fénykép, plakát, fotográfia) leírásából kibontakozó önreflektív szólamok – túl azon, hogy betekintést engednek Kassák poétikai megoldásainak történeti alakváltozataiba –  a lírai önértelmezés sajátos időbeliségének lenyomataiként is értelmezhetők. A Szonett egy gyermekkori képemhez (1909) című korai alkotás a tükörkép és a gyermekkori kép kettős perspektívájából bont ki valamiféle ambivalens jövőképet. A „Szegény”-pózban (1918), mely vélhetően egy háborús plakát képleírására épül, a beszélő egy jelenbeli én-ideál „megrajzolására” tesz kísérletet. Az Egy fényképem alá (1968) című (posztumusz megjelentetett) öregkori költemény a nyolcvanéves „megtöretlen” Kassák önarcképverse, melynek ekphraszisza az arckép (tükörképhez viszonyított) ontológiai karakterét, létrangját állítja előtérbe. 

Osztroluczky Sarolta

osztroluczky-sarolta

Irodalomtörténész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyar Irodalomtudományi Tanszékének adjunktusa. 2005–2012 között kertesztétikát tanított a Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Karának Kertművészeti Tanszékén. Kutatási területe József Attila költészete, valamint a késő modernség, a közelmúlt és napjaink magyar lírája (például: Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Szabó Magda, Mészöly Miklós, Tandori Dezső, Tóth Krisztina és Győrffy Ákos költészete). Legutóbbi szerkesztett kötete: A modern magyar líra/próza világirodalmi kontextusban (szerk. Horváth Kornélia ‒ Osztroluczky Sarolta, Kijárat, Budapest, 2020).

Mekis D. János: Élettörténet és poétika. Kassák Lajos: Egy ember élete

Kassák Lajos önéletírása különleges mérföldköve az író életének s életművének. Korabeli fogadtatásában fontos szerepet játszott az író iránti széles körű társadalmi érdeklődés, mely éppannyira szólt a szerzőnek, mint a szervezőnek, a sokakat megbotránkoztató, másokat lelkesítő, formabontó avantgárd költőnek, mint a munkásnak, aki a saját osztályát is képviselte az irodalom és művészet nagy üléstermében. Kassák most mindenki számára érthetően, nem-avantgárd módon szólalt meg, s ez akár visszalépésnek is tekinthető. Valójában azonban egy új, önéletrajzi regénypoétikát alakított ki. Az élettörténeti elbeszélés hagyományos és modern formáinak dinamikus összjátéka olyan beszédmódot hoz létre művében, amelyben az egyéni és közösségi identitástörténetek elbeszélése, a művészi fejlődés és küldetés eszméi, de mindenekelőtt az alkotás autonómiája ‒ mint érzék és mint gyakorlat ‒ egyaránt szerepet játszanak. Az Egy ember élete ma is éppolyan remek olvasmány, mint 1924-ben, amikor első részletei a Nyugat hasábjain megjelentek. 

Mekis D. János

mekis

PhD, irodalomtörténész, kritikus, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának habilitált docense. Legutóbbi önálló kötete: Auctor ante portas. Személyes irodalom, epikai hagyomány (Gondolat, Budapest, 2015). 

Földes Györgyi: Kassák avantgárd regényei a narratológia és a korporális narratológia tükrében

Kassák Lajos 1910-es évekbeli avantgárd tevékenységét manapság a költészetével szokás azonosítani, illetve – természetesen – szerkesztői, irodalom- és művészetszervezői munkájával. Ekkor írt prózái – főképpen regényei – kevésbé ismertek, s valójában kevésbé kutatottak is, mint lírája, kevésbé hívták fel magukra az irodalomtörténészek figyelmét, értelmezésük, irodalomtörténeti elhelyezésük (részben) elmaradt. Előadásomban ezeket az 1915 és 1919 között megjelent prózai műveket fogom elemezni, főként két regényét, az 1918-as Misilló királyságát és az 1919-es Tragédiás figurákat (a két novelláskötetre – Khalabresz csodálatos púpja, 1918 és Egy szegény lélek megdicsőülése, 1918 – most az időkorlátok miatt csak utalni tudok). Elemzésemben ezt a két szöveget – főként avantgárd sajátosságaikra fókuszálva – a narratológia (és a posztnarratológia egy ágának, a korporális narratológiának) az eszközeivel igyekszem megközelíteni.

Földes Györgyi

fgy

PhD (ELTE 2002), a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet, tudományos főmunkatársa. Kutatási területei a francia irodalom recepciója a 20. század eleji Magyarországon; magyar kritikatörténet; a magyar avantgárd; irodalomelmélet, gender studies, testreprezentációk. Legutóbbi kötetei: Akit „nem látni az erdőben”. Avantgárd nőírók nemzetközi és magyar kontextusban (Balassi, Budapest, 2021); Avantgárd anziksz. Transznacionális elvek és gyakorlatok az avantgárd és neoavantgárd művészetben (Gondolat, Budapest, 2021). 

Tüskés Anna: Kassák Lajos festészete

Kassák a magyar avantgardista konstruktivizmus legnagyobb festője. Az 1920-as évek első felében képarchitektúrákat festett, illetve fametszeteket és kollázsokat készített. Összehasonlítva Kassák geometrikus absztrakcióját a köréhez tartozó Bortnyik Sándor és Moholy-Nagy László konstruktivizmusával vagy Kazimir Malevics szuprematista kompozícióival, illetve Piet Mondrian, Paul Klee és Duchamp-Villon imaginárius tereivel e korai korszakára a síkszerűség és statikusság jellemző. Festményei darabosak, nehézkesek, érződik rajtuk az anyaggal való megküzdés, ami részben a festészeti képzés hiányából adódott. Amikor két évtizedes szünet után, 1950 körül ismét festeni kezdett, Gadányi Jenő útmutatásai nyomán rendszeres festészeti stúdiumokat végzett és pár évig figurális tájképek, csendéletek, ember- és állatábrázolások kerültek ki az ecsetje alól. A természeti élmény nyomán „műtermi” képek sorozatát alkotta, amelyeken a látványban megnyilvánuló szerkezeti törvényszerűségeket keresve. Az 1950-es évek második felétől ismét absztrakt képeket festett, de ezek távol álltak fiatalkori munkásságától. 

Tüskés Anna

ta

A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Művészettörténet Tanszékének habilitált adjunktusa és a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének tudományos munkatársa. MA-diplomáját és PhD-fokozatát az Eötvös Loránd Tudományegyetem Művészettörténet Tanszékén szerezte 2005-ben, illetve 2009-ben. Szakterülete a barokk képzőművészet, a francia–magyar irodalmi kapcsolatok, a könyv- és könyvtártörténet. Tíz könyv és számos tanulmány szerzője. 

Suhajda Péter: Kassák a mérlegen

Kassák Lajos munkássága (és személye) nem csupán életében, de halála után is megosztotta a róla elmélkedő tanulmányírókat és kritikusokat. Némelyek a magyar avantgárd „egyszemélyes” apostolának tartják, mások előszeretettel tettek és tesznek kísérleteket arra, hogy kimozdítsák őt eme központi szerepköréből. Itt említhető például Lengyel Balázs búcsúztató szövege, Deréky Pál kísérletei és javaslatai a kilencvenes években, valamint jelenünk hálózatkutatása, amely három markánsan elkülönülő szempontját és irányát jelentik a művészről, illetve a Kassák művészetéről (valamint környezetéről, követőiről) való gondolkodásnak, utólagos véleményalkotásnak. Az „esetlegesen” kiválasztott (így teljességre semmiképpen sem törekvő) példák talán némiképp körvonalazhatják az egyes értelmező korszakok általános irodalomtudományi tendenciáit is. 

Suhajda Péter

sp

Általános iskolai és gimnáziumi tanár. Tanulmányait a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karán végezte. 2021-ben szerzett PhD-fokozatot a Debreceni Egyetem Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskolájában. Értekezésének témája az avantgárd és Kassák Lajos munkássága, valamint ezek viszonyulása más korábbi korszakokhoz – leginkább a romantikához. Intézménytörténeti kutatásokat is folytat munkahelyén (Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, EGYMI). Utóbbi területen leginkább a művészetek premodern, modern, valamint posztmodern tendenciái és azok kapcsolatai foglalkoztatják. 

Horváth Kornélia: Kassák és a kortárs magyar költészet: a neoavantgárd két változata (Szőcs Géza, Géczi János)

Kassák Lajost a hazai irodalomtudomány szinte az egyetlen magyar avantgárd szerzőként tartja számon. Hatása azonban a közelmúlt és a kortárs magyar lírában is erőteljesen érzékelhető. Az előadás és a dolgozat két alkotó munkásságát veszi röviden szemügyre e tekintetben: Szőcs Gézáét, aki a nyelvi és szövegalkotási eljárásokban, és Géczi Jánosét, aki a szöveg képszerűvé tételében (az ún. képversekben) viszi tovább Kassák örökségét. 

Horváth Kornélia

hk

A PPKE Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének egyetemi tanára, a Modern Líraelméleti és Líratörténeti Kutatócsoport alapítója és vezetője, az MTA doktora. 1994 óta a PPPKE Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének oktatója, 2020-tó1egyetemi tanárként dolgozik. Kutatási területei: a 20. századi és a kortárs magyar irodalom; irodalomelmélet (elsősorban líra- és verselmélet); a 19. századi orosz és olasz irodalom, valamint Dante és a Vita Nuova című műve. PhD-disszertációját 2000-ben védte meg az ELTÉ-n, 2009-ben habilitált a PPKE BTK-n, MTA doktori disszertációját 2019-ben védte meg. Két irodalomtudományi könyvsorozatot indított: „…és a szöveg beszél” (Ráció), Kultúra-Irodalom (Gondolat). 2016 óta a Filológiai Közlöny főszerkesztője. Tizenkét irodalomtudományi könyv szerzője, köztük egy olasz és egy angol nyelvűé. Legutóbbi kötete: Turczi István költői világáról. Poétikai monográfia, Coldwell Art Bt., 2022.

Almássy Balázs: Kassák Lajos a közoktatásban

Az avantgárd alkotóknak, személy szerint Kassák Lajosnak a közoktatással kapcsolatos viszonya a kezdetektől problematikus: egyrészt lételemük az intézményesített, „akadémikus” keretek szétfeszítése, másrészt a különböző „izmusok” jegyében, a maguk erőteljes manifesztáló törekvésével is, egy folytonos új keret megalkotásának az igényével – s ha a történelmi körülmények lehetővé tették, politikai eréllyel is – léptek fel. És itt nem csak a szovjetorosz közoktatási népbiztosok és az avantgárd művészek, hanem akár Kassák Lajosnak az 1919-es színházakat szocializáló bizottsági szerepére vagy épp a Kun Béla ellenében megfogalmazott vitairatára is gondolhatunk. Az avantgárd és Kassák Lajos személye aztán évtizedekre gyanús lett, úgy a Horthy-korszakban, mint a kommunista fordulat utáni évtizedekben. Kassák életműve viszont időközben megkerülhetetlenné vált. Az avantgárd irodalom és hazai vezéralakjának, Kassák Lajosnak az évtizedekkel ezelőtt sikeresen kiharcolt iskolai oktatásba való beemelésének története nem csak az akkori kultúrpolitikai viszonyokról ad korrajzot, de meg is mutatja, hogy szerencsés esetben miként alakul és miként alakítható az irodalom mindenkori iskolai kánonja. A tanulmány röviden kitér a kassáki életmű tanórai feldolgozásának kérdésére is. 

Almássy Balázs

Almássy

Középiskolai tanár, irodalomtörténész. Magyar, majd történelem szakon végzett a Károli Gáspár Református Egyetemen, ezt követően az ELTE BTK Irodalomtörténeti Doktori Iskolájának Nyugat és kora alprogramján szerezte meg PhD-fokozatát. Disszertációjának témája a tanáralakok vizsgálata a 20. század első felének magyar szépirodalmában. Irodalomkutatóként a diák- és tanárlét, valamint az iskola különböző irodalmi megjelenését vizsgálja, a cirkuszművészet és a szépirodalom kapcsolódási pontjait kutatja. Kutatótanárként a Magyar Pedagógiai Társaság történetével foglalkozik.

Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége

Pataky Adrienn

pa
szerkesztő

További események