Program

Kedves Érdeklődők!

Konferenciánk célja a kert szépirodalmi reprezentációinak bemutatása kevésbé ismert és a szokásos idilli-páni kontextustól eltérő szövegek középpontba állításával, kitekintve a különféle tudományterületek, társdiszciplínák (biológia, filozófia, humánökológia, ökoetika, ökoesztétika, táj- és kertépítészet stb.) megközelítéseire. A kerekasztal- beszélgetés a kertet körülölelő művelődéstörténeti és kultúrtörténeti képzetek boncolgatása mellett természet és kultúra viszonyának tükrében vizsgálja a fogalmat, összeveti a kertet például a környezettel, a vadonnal, az erdővel, és azt vizsgálja, hogy a kert mint lekerített, körülzárt, a térből kihasított és ember által domesztikált tér miként értelmezhető a 21. század (irodalom)tudományos keretei, új kutatási irányai felől. A szekcióelőadások során a műelemzésének sorrendjével szeretnénk egy kronológiai ívet is felmutatni, azzal a remélt eredménnyel, hogy az értelmezések a korszakokról is képet nyújtanak. Az első szekció a 18−19. századi magyar irodalomból veszi példáit, a második a 20. századi magyar irodalom első felének néhány fontos szerzőjének műveivel foglalkozik, a harmadik szekcióban pedig szó esik a „kritikai növénykutatásról”, a poszthumanizmusról, az ökokritikáról és a biopoétikáról a 20. század második felének és a közelmúltnak a magyar költészetéből válogató, elemző előadásokon keresztül.

Pataky Adrienn

szervező

adriennp@gmail.com

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Díszterem

Kerekasztal-beszélgetés: Kert és irodalom
Vendégek: Géczi János, Lányi András, Lőrincz Csongor
Moderátor: Pataky Adrienn
Leírás
Kávészünet
A szentimentális kert és a magára hagyottság kertje a klasszikus magyar irodalomban - szekcióelnök: Molnár Krisztina
Balogh Piroska: „Et in Arcadia ego...”. Kert-képek a magyarországi szentimentális lírából
Leírás
Maczák Ibolya: „Egy virágos kertnek mentem...” . Tündérkertek Faludi Ferenc szemszögéből
Leírás
Granasztói Olga: Kerti séták Kazinczy Ferenccel
Leírás
Onder Csaba: Mesterséges látványok (Csokonai és Berzsenyi)
Leírás
Vita
Ebédszünet
A varázskert és az illúziók kertje a modern magyar irodalomban - szekcióelnök: Kondor Péter János
Buda Attila: Tétovázó megfutamodás és kerthalál (Babits Mihály: Hatholdas rózsakert)
Leírás
Major Ágnes: A kert mint a diszharmónia tere (Csáth Géza: A varázsló kertje, Történet a három leányokról)
Leírás
Bartal Mária: Kertek Weöres Sándor Tűzkút című kötetében
Leírás
Osztroluczky Sarolta: Kertek keretben és keretezetlenül (Babits, Nemes Nagy, József Attila, Simon Márton)
Leírás
Vita
Kávészünet
A közelmúlt kertjei öko- és biopoétikai, illetve antropocén szemléletben - szekcióelnök: Aczél Gábor
Hódosy Annamária: Juhász Ferenc ökopoézise
Leírás
Smid Róbert: Elkerített testek a szikföldön (Borbély Szilárd: Bukolikatájban)
Leírás
Ágoston Enikő: A Zártkert kinyitása (Térey János: Zártkert)
Leírás
Pataky Adrienn: „Nem olvadtunk a kertbe mégsem”. Nemes Nagy Ágnes és a kert
Leírás
Vita
Kerekasztal-beszélgetés: Kert és irodalom

A Kert és irodalom című beszélgetés vendégei

Géczi János

gj

Író, képzőművész, művelődéstörténész, az MTA doktora. Először biológia szakon végzett, később a PhD-fokozatát irodalom- és kultúratudományokból szerezte. 1990-től az Iskolakultúra szerkesztője. Oktatott a Pécsi Tudományegyetem, a veszprémi Pannon Egyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen. Főbb kutatási területei: művészettörténeti és művelődéstörténeti tudományok, élettudománytörténet, mentalitástörténet, neveléstudományok. Legutóbbi kötetei: A rózsa labirintusa. Egy örök jelkép nyomában (Athenaeum, Budapest, 2020), A napcsíkos darázshoz. Géczi János versei. 1978–2020 (Kalligram, Budapest, 2021), Régi magyar kertek (Stirling Jánossal közösen; Pesti Kalligram, Budapest, 2022), immu Pets. Képversek, kollázsok, dekollázsok (Művészetek Háza, Veszprém, 2023). 

Lányi András

la

Író, filozófus. 1973-ban filmrendező szakon diplomázott, 1996 óta a filozófiai tudományok doktora. A kilencvenes években a Liget című irodalmi és ökológiai folyóirat főmunkatársa, 2011-ben az ELTE humánökológia mesterszakának alapítója, ny. egyetemi docens. Rendszeresen meghirdetett egyetemi tantárgyai: Környezet és etika, Politikai ökológia, Média és környezet, Humánökológia a társadalomelméletben. Kutatási területei közé tartozik a természeti és társadalmi rendszerek közötti kölcsönhatásoknak, illetve az ökológiai világszemlélet bölcseleti és politikaelméleti következményeinek a vizsgálata. Legutóbbi kötetei: Bevezetés az ökofilozófiába. Kezdő halódóknak (L’Harmattan, Budapest, 2020), Az ember fáj a földnek. Utak az ökofilozófiához (L’Harmattan, Budapest, 2010/2021), Karátson Gábor (MANK–Kortárs, Szentendre–Budapest, 2022). 

 

Lőrincz Csongor

lcs

Magyar–német szakon végzett a kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetemen, PhD-fokozatát az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte, majd a Szegedi Tudományegyetemen habilitált. Az irodalom tanúságtételei című munkáját 2018-ban védte meg, ezzel megszerezve az MTA doktora címet. Jelenleg a berlini Humboldt Egyetem Magyar Irodalom és Kultúra Tanszékének vezetője. Kutatási területe a 20‒21. századi irodalomtörténet, nyelvelmélet és irodalomtudomány kapcsolatai, kultúratudomány. Legutóbbi munkái: Hallgatag hangolások. Nyelvi események ‒ irodalom ‒ antropológia (Ráció, Budapest, 2021) és A lírai hang túloldalai. József Attila-olvasatok (Halász Hajnalkával társszerkesztve, Prae, Budapest, 2023). 

Balogh Piroska: „Et in Arcadia ego...”. Kert-képek a magyarországi szentimentális lírából

Előadásomban a 18. századi, elsősorban szentimentális hangoltságú lírai életművekben felbukkanó kert-képzeteket szeretném bemutatni. Amade László és Faludi Ferenc, továbbá Ányos Pál és Dayka Gábor verseiben szépen nyomon követhető két kertképzet, a hortus conclusus, azaz a magányosság kertjének és a hortus deliciarum, azaz a gyönyörök kertjének motívuma. Ámbár ezek a motívumok összekapcsolják a fent említett lírai életműveket, az eltérések is sokatmondóak, különösen a kertművészet korabeli gyakorlati és elméleti diskurzusaival való összefüggéseikben. Az angolkert megjelenése, a kertesztétika elméletének 18. század végi, divatjelenségként is értelmezhető felfutása nyomot hagy a poéták kert-képein is: az előadás e nyomokra és hátterükre is megkísérel reflektálni

Balogh Piroska

BaloghPiri

Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet habilitált egyetemi docense. Magyar, történelem és latin szakos egyetemi diplomát (MA) szerzett, majd PhD-fokozatot magyar irodalomtörténetből. Kutatási területe: 18–19. századi esztétikatörténet, magyar irodalomtörténet, neohumanizmus, magyarországi neolatin irodalom, korabeli tudományos kapcsolatrendszer, tudománykoncepciók, valamint a korszak kánon- és kritikatörténete. Legutóbbi kötete: Teória és medialitás. A latinitás a magyarországi tudásáramlásban 1800 körül, Argumentum, Budapest, 2015. 

Maczák Ibolya: „Egy virágos kertnek mentem...” . Tündérkertek Faludi Ferenc szemszögéből

A Tündérket az egyik leghíresebb, legtöbbet imitált Faludi Ferenc-vers, melyet költője – Kovács Sándor Iván szavai szerint – „a barokk elhitetés leleményes működtetésével” szerzett. Tervezett előadásomban a vetemények és virágok táncmulatságáról szóló mű kapcsán elsősorban arra keresem a választ, hogy milyen kertképet tükröz Faludi leírása. Kitérek arra is, hogy milyen források állhattak a költő rendelkezésére – és arra is, hogy milyen összefüggésben állhat a vers a korabeli, hasonló tematikájú irodalmi műfajokkal, így a virágénekekkel, a virágok vetélkedése certamennel és az erkölcsbotanikai írásokkal.   

Maczák Ibolya

mi

Irodalomtörténész, tanár. 2003-ban végzett a PPKE BTK-n és az ELTE BTK-n, 2013-ban az SZFE-n. 2008-ban szerzett irodalomtudományi PhD-fokozatot. Az ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport tudományos főmunkatársa. Kutatási területe: régi magyarországi egyházi irodalom, 20. századi színház- és drámatörténet. Legutóbbi monográfiája: Kölcsönzés és kompozíció. Szövegalkotás 17–18. századi szerzők prédikációiban, ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport, Budapest, 2019. 

Granasztói Olga: Kerti séták Kazinczy Ferenccel

A magyar irodalom- és művészettörténetírásban mára széles körűen elfogadott, hogy Kazinczy Ferenc az első és legjelentősebb alakja a 18–19. század fordulóján Európa-szerte nagy hatású új kertművészeti stílus, a tájképi kert magyarországi népszerűsítésének. Íróként egyszerre törekedett arra, hogy a kertesztétikai elvek ismertetésével minél jobb ízlésű „művek” vagyis tájképi kertek szülessenek Magyarországon, valamint, hogy megtalálja a megfelelő írói stílust a kertek leírásához: útirajzaiban és újságcikkeiben valamint önéletrajzi visszaemlékezéseiben finomítgatta a tájleírásnak ezt a kevéssé ismert változatát, hogy személyes érzelmeit, bensőséges viszonyát a természethez, vonzalmát a természet művészi átalakításához kifejezésre juttassa szövegei által. Kazinczy beszámolói az általa meglátogatott magyarországi és erdélyi kertekről nemcsak a művészettörténet számára jelentenek elsődleges forrást, amennyiben először fogalmaz meg bennük kertművészettel kapcsolatos esztétikai elveket. Irodalmi értékük, hogy leírásai révén megelevenedik egy alapvető átalakulás, amit a tájkert hozott magával a nyugati világnak a természethez fűződő érzelmi viszonyában.  

Granasztói Olga

go

Irodalomtörténész. 1999-ben végzett az ELTE BTK-n, 2006-ban szerzett PhD-fokozatot a Szegedi Tudományegyetemen. 2010-től az ELKH–DE Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport tudományos munkatársa. Kutatási területe: Kazinczy olvasott műveltséganyagának feltárása a kéziratos hagyaték alapján; a 18. század második felének könyv-, könyvtár-, könyvkereskedelem és olvasástörténete, a francia irodalom elterjedése és recepciója Magyarországon; az angol tájképi kert recepciója Magyarországon a 18–19. század fordulóján; a 18. századi magyarországi szabadkőművesség történetének új forrásai. Legutóbbi kötete: Kazinczy Ferenc, Pandekták, I., s. a. r. Granasztói Olga, Debreceni Egyetemi, Debrecen, 2021. 

Onder Csaba: Mesterséges látványok (Csokonai és Berzsenyi)

Az előadás két kertbe kíván bepillantást nyújtani. Az egyik gróf Bethlen Ádámné bonyhai angolkertje, amelynek grottájára Berzsenyi Dániel Melancholia című versének szövegét vésték. A másik egy fiktív, rokokó kert, amelynek jázminos lugasában Csokonai Vitéz Mihály egy festményt helyezett el. A boldogságot ábrázoló Csokonai-kép az emlékezés, a műbarlang falán olvasható Berzsenyi-szöveg pedig az ábrándozás és olvasás technikáját tárja fel előttünk. 

Onder Csaba

ocs

Irodalomtörténész, az MTA doktora, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem kutatóprofesszora. Fő kutatási területe a klasszikus magyar irodalom. Legutóbbi kötete: Kölcsey Ferenc, Nyelvtudományi munkák, Universitas, Budapest, 2021. 

Buda Attila: Tétovázó megfutamodás és kerthalál (Babits Mihály: Hatholdas rózsakert)

Babits Mihály Hatholdas rózsakert című kisregénye a szóródó esztétikai élményen túl többféle értelmezést megenged. Vizsgálható például a rózsakert motívuma felől, vagy az életmű ritka, humorral megírt alkotásaként, de egybeolvasva a Halálfiai című nagyregénnyel, valamint a Harc az angyallal című novellával, megközelíthető a mentalitástörténet felől is. Így a hagyományőrzés, illetve a hagyományfélelem kettős jelenléte kerülhet a középpontba. Ez mutatkozik meg Gruber Franci, Balog Gizi, valamint a szövegben családnevét elhallgató, de testi-lelki csontosságát tematizáló Irén kapcsolatában. Ezt a duális világot az értékrelativizmus lengi be, ettől menekülve sem lehet kikerülni a hatása alól – legfeljebb az évek múlásával csodálkozva és ráismerve szembesülni vele. 

Buda Attila

Buda Attila

1953-ban született Zalaegerszegen. Alapélménye Babits Mihály és Emily Dickinson lírája, a Nyugat folyóirat és kiadó szellemi világa, Nemes Nagy Ágnes és Rónay György költészete, Ambrus Zoltán írásai. Érdeklik filológiai és szövegkiadási kérdések – amennyiben hozzásegítenek a szerzői személyiség megismeréséhez. A Pagoda és krizantémcímű sorozat szerkesztője.

Major Ágnes: A kert mint a diszharmónia tere (Csáth Géza: A varázsló kertje, Történet a három leányokról)

A kert több kultúrában is idilli, eszményített, a hétköznapi világ fölött álló teret jelöl, de ugyanígy szimbóluma lehet a gazdagságnak, a termékenységnek vagy a bujaságnak is. Csáth Géza A varázsló kertje és Történet a három leányokról című novelláinak szecessziós kertjei olyan titkos helyek, melyekben csodákkal teli gyermeki fantáziavilág, vagy épp háborítatlan béke uralkodik, s melyeknek paradicsomi hangulatába végül mindig be-beszüremkedik valamiféle nyugtalanító diszharmónia. Az előadás arra keresi a választ, hogy a novellák kertleírásai hogyan támogatják és erősítik fel Csáth poétikai törekvéseit. 

Major Ágnes

má

A Miskolci Egyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájában szerzett doktori fokozatot 2022-ben. Értekezésének címe: „miért üzentél?”. Csáth Géza atipikus kultusza az adaptációk tükrében. A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet Modern magyar irodalmi osztályának tudományos segédmunkatársa, jelenleg Babits Mihály 1911 és 1915 között keletkezett verseinek kritikai kiadásán dolgozik. 

Bartal Mária: Kertek Weöres Sándor Tűzkút című kötetében

Weöres Sándor költészetével összefüggésben közismert a versek ornamentikus poétikája, gyakran idézzük a növény- és állatvilághoz kapcsolódó emlékezetes metaforákat, különösen a Rongyszőnyeg gyermekverseknek titulált szövegeiből. Az előadás egy kevesebbet kutatott és hivatkozott kötetre, a Tűzkút anyagára fókuszál, amely Ovidius Átváltozások című művének és Mallarmé költészetének inspirációjára teszi komplexszé a flóra és fauna világát. 

Bartal Mária

Bartal

A magyar, olasz és összehasonlító irodalomtudomány szakok után az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskolájában szerezte meg PhD-címét. Az ELTE Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének oktatója, az Irodalomtörténet folyóirat kritikarovatának szerkesztője. Weöres Sándorról szóló monográfiája Áthangzások címen jelent meg a Kalligram Kiadónál 2014-ben. A modern magyar költészet mellett kortárs magyar irodalommal, illetve az abban megjelenő testreprezentációkkal foglalkozik.

Osztroluczky Sarolta: Kertek keretben és keretezetlenül (Babits, Nemes Nagy, József Attila, Simon Márton)

Előadásom fókuszában két, kertekről szóló verspárbeszéd áll. Babits Mihály Ablaknégyszög című szonettjében és Nemes Nagy Ágnes Négy kocka című versciklusának első darabjában a beszélők egy szobabelsőből, az osztott ablakkeret egyik négyszögén át figyelik a kertet, illetve a kert egy bekeretezett részletét. A látvány – a képkeretként funkcionáló ablakkeret révén – mindkét versben festői, amennyiben inkább emlékeztet egy festmény ekfrázisára, semmint tájleírásra. József Attila Két vers, kertről és Simon Márton Önarckép kilátással című költeményének énjei a kertet nem kívülről figyelik, maguk is e keretezetlen vagy határolatlan teret bejáró, a végtelen tájban mozgó alanyok, míg az őket körülvevő varázslatos (gondolkodó és érző) kertek mintha a benső kívül helyezései vagy kivetülései lennének. 

Osztroluczky Sarolta

osztroluczky-sarolta

Irodalomtörténész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyar Irodalomtudományi Tanszékének adjunktusa. 2005–2012 között kertesztétikát tanított a Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Karának Kertművészeti Tanszékén. Kutatási területe József Attila költészete, valamint a késő modernség, a közelmúlt és napjaink magyar lírája (például: Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Szabó Magda, Mészöly Miklós, Tandori Dezső, Tóth Krisztina és Győrffy Ákos költészete). Legutóbbi szerkesztett kötete: A modern magyar líra/próza világirodalmi kontextusban (szerk. Horváth Kornélia ‒ Osztroluczky Sarolta, Kijárat, Budapest, 2020).

Hódosy Annamária: Juhász Ferenc ökopoézise

Juhász Ferenc költészete egész életében viták középpontjában állt, és az újító hang kezdeti dicsérete után inkább elmarasztaló, mint pozitív kritikákat kapott, amelyek közt visszatérő indok a népies hangvétel és a misztikus-mitologikus szemlélet divatjamúltsága és a kitartóan hangoztatott váteszköltői szerep túlhaladott romantikus jellege, amely különösen a posztmodern irodalom térnyeréséhez képest mutatkozott atavisztikusnak. Bár a burjánzó szóképekben és struktúrákban tobzódó nyelvezet az utóbbi időkben kiérlelt egy különösen érdekes új poszthumán megközelítést is, az emberfeletti én erőteljes jelenléte ebben az újraértelmezésben szintén nem engedi meg az életmű egyértelmű igenlését. Ehhez képest javaslom, hogy Juhász materialistaként definiált költői világát a materiális ökokritika szemszögéből közelítsük meg, amelyben a versek hibrid nyelvezete a természetábrázolás, tájleírás Timothy Morton által ökomimézisnek nevezett hagyományához képest ökopoézisként, a világ ökoszisztémaként való újrateremtéseként, láttatásaként értelmezhető. Egy efféle megközelítésben az, hogy az én nem tűnik el, sőt, szerepe különös jelentőséget kap, az embert a nem emberi világ „pásztoraként” vagy „juhászaként” elgondoló, s a 20. század végén is népszerű ökoetikai koncepciókhoz való igazodásként is értelmezhető (ami már önmagában is időszerűséget ad Juhász költészetének). Manapság pedig – a klímaválság küszöbén és az ehhez kapcsolódó válságprojektek tükrében – annak a „globális” ökológiai szemléletnek a költői megvalósításaként is elgondolható, amely az egyéni érdekeltségeken felülemelkedve egy bolygóléptékű ökoetikához való igazodást sürget. 

Hódosy Annamária

ha

A Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar–angol–összehasonlító irodalomtudomány szakon. Tagja volt a posztstrukturalista irodalomtudományt Magyarországon népszerűsítő deKON csoportnak (1992–2004). Doktori értekezését Shakespeare szonettjeiről írta. Később filmekkel kezdett foglalkozni. Jelenleg ökokritikai, ezen belül ökofeminista megközelítést preferál kutatásai során. Az ökológiai témához kapcsolódó kötete: Biomozi. Ökokritika és populáris film, Tiszatáj Alapítvány, Szeged, 2018. 

 

Smid Róbert: Elkerített testek a szikföldön (Borbély Szilárd: Bukolikatájban)

Az előadás a kertet mint enklávét értelmezi Borbély Szilárd posztumusz verseskötetében. A kert egyrészt keretként szolgál, elkerítésként, lekerítésként, amely így a mítoszhoz, a mitologikus beszédmódhoz hasonlóan kezd működni a kötetben: olyan behatárolható terepként, ahol bizonyos távolságtartással felidézhető és feldolgozható a múlt. A mítosz és a kert ilyesfajta egybevágásának allegorézisét az Árkádiai legelő, alkonyi angyal című versben fogom vizsgálni. Másrészt a kert olyan területként jelenik meg, ahol a különböző – szerves és szervetlen; állati, emberi és növényi – testek a sarasodás, a kiszáradás, a zsírosodás miatt egymásba olvadva felfüggesztik az ontológiai különbségtételeket is. Ezzel pedig a nemcsak a föld és az azon élő lények összetartozását írják be a versek, de a kertet mint kronotoposzt is: a Borbélynál megjelenő kertmetaforológia a falu helyszíneinek (a rizsföldektől a műhelyen át a parókiáig) a különféle időalakzatokhoz (a természet ciklikussága, az emberélet linearitása, a múlt retrospektív felidézése stb.) kapcsolódásából születik meg. 

Smid Róbert

sr

Irodalom- és kultúratudós. Az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport tagja, az ELTE BTK oktatója. Kutatási területei a médiaelmélet, az irodalom kartografikus kultúrtechnikái, a 19–20. századi irodalmi szörnyalakok és az ökokritika. Legutóbbi könyvei: A grammatika érzéketlensége. Kritikák X-ről, Y-ról, Előretolt Helyőrség Íróakadémia, Budapest, 2020; Az ökokritika dilemmái. Kortárs ökológiák az irodalom és a technológia diszkurzív metszéspontjaiban, Századvég, Budapest, 2023. 

Ágoston Enikő: A Zártkert kinyitása (Térey János: Zártkert)

Térey János Zártkert című versének szoros olvasata során alkalom nyílik az antropocén és a poszthumán fogalmi felfejtésére és a poétikai megvalósulásának analitikus kísérletére. A Zártkert a természetet a nyelvbe – és azon keresztül antropomorf látásmódba – zárja. Ennek a bezártságnak a drámai viharai vonulnak végig a versen a nyelv önreflexív, fogalmi, hangzásbeli, vizuális és szintaktikai formáin keresztül, ahogy a természet a felszabadulásra törekszik. Az emberi kultúra és a természeti jelenségek egymásnak feszülése és átfedése a bekerítettség sokrétű nyelvi-poétikai szintjén íródik a versbe. Ennek központi mozgatója, ahogy az antropomorf szellemi és érzelmi láttatások bezárják a kertet. Viharként csapnak össze az erőszak és a lágyság képei olykor eldönthetetlenné téve, hogy a jellemzők közül melyik tartozik a natúra és melyik a humán világához. A kontrasztok viharában mégis megjelennek nyugodt, szélcsendes cezúrák, amelyek a vers nyelvi ritmikájában érhetők tetten, és lehetővé tehetik a nyelvbe zárt kert kinyitását a nyelvhasználat módozatváltásaival.

Ágoston Enikő Anna

Ágoston Enikő

Az ELTE magyar alapszakán, majd irodalom- és kultúratudomány mesterképzésén szerezte diplomáit. Jelenleg PhD-hallgató az ELTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának Összehasonlító Irodalomtudomány Programján, disszertációs témája a lírai ihletettség. Kutatási területe a 20. századi és kortárs irodalom.

Pataky Adrienn: „Nem olvadtunk a kertbe mégsem”. Nemes Nagy Ágnes és a kert

Az előadás Nemes Nagy Ágnes kertjeibe nyújt bepillantást a biopoétika szemlélete felől. A kert e költészetben (lásd például: Elégia egy fogolyról, Dalszöveg, Paradicsomkert, Négy kocka, Ekhnáton éjszakája) izgalmas (hát)térként van jelen – olykor domesztikált, védelmező, máskor elzáró, kirekesztő határpontként, amelyben a „külvilágon” túli szabályok érvényesek. A kertben (kerített térben) egyszerre érvényesül a biosz és a zóé, az ember (architechtonikus igényeivel együtt) és az ember számára a természetből kiszakított-ki/átalakított tér (annak bioszférájával: növényeivel, állataival együtt). A tárgyalt versekben nemcsak az agambeni értelemben vett „puszta élet” mint természet(i körforgás) és azzal kapcsolatos transzcendencia nyer jelentőséget, hanem mindez szembeállítódik az emberélet végességével is. A testi, biológiai, növényi trópusokon keresztül folyamatosan újrafogalmazódik, mi az élet, a születés és az elmúlás. A természet megzabolázhatatlansága egyúttal párhuzamba állítható a nyelv birtokolhatatlanságával, a kimondási-megfogalmazási nehézségekkel. 

Pataky Adrienn

pa

Irodalomtörténész, szerkesztő. PhD-fokozatát az ELTE BTK-n szerezte. Fő kutatási területe a 20. századi magyar költészet. Az Irodalomtörténet és az Irodalmi Magazin szerkesztője, a Biopoétika a 20–21. századi magyar irodalomban című OTKA-projekt (ELTE) kutatója. Legutóbbi kötete A hangzatkától a szonettkoszig. A magyar szonett történetéről és nagy pillanatairól (Ráció, Budapest, 2021) címmel jelent meg.

Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége

Kondor Péter János

Kondor Péter János
főszerkesztő

Molnár Krisztina

mkkd
főmunkatárs

Pataky Adrienn

pa
szerkesztő

László Laura

ll
szerkesztő, képszerkesztő

Aczél Gábor

Aczél
gyakornok

Maczák Ibolya

mi
olvasószerkesztő

További események