Program

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum, Lotz-terem

Kerekasztal-beszélgetés: Tudománykommunikáció, kultúraközvetítés, közösségépítés – az Irodalmi Magazin küldetése
Vendégek: Kondor Péter János, Molnár Krisztina, Pataky Adrienn, László Laura, Maczák Ibolya - moderátor: Orbán Jolán
Leírás
Kávészünet
Tudomány, képzés, karrier – szekcióelnök: Molnár Krisztina
Eisemann György: Az irodalomtudós-szerep múltja és jelene
Leírás
Simon Attila: Volumen. Megjegyzések az irodalomtudós társadalmi szerepéhez
Leírás
Császtvay Tünde: Az irodalomtudományos kutatás infrastruktúrája: lexikonok, kézikönyvek és adatbázisok
Leírás
Horváth Kornélia: Az irodalomtudósi életpályáról
Leírás
Orbán Jolán: Archiválás, adatbáziselemzés, mélyolvasás – a szaktudós képzés jövője
Leírás
Vita
Ebédszünet
Műolvasás és -értelmezés, etika, tehetséggondozás – szekcióelnök: Kondor Péter János
Kulcsár Szabó Ernő: Az újfajta egyediség megszólaltatása. A műalkotás jövője és a mai irodalomtudomány
Leírás
Rákai Orsolya: A szakmai olvasás kérdései. Nehézségek, dilemmák, apóriák, új megközelítések a szakmai olvasás terén
Leírás
Buda Attila: Megtévesztés az irodalomtudományban
Leírás
Parádi Andrea: Tudományetikai kérdések a digitális filológia területéről, avagy van-e jövője annak, ami nincs
Leírás
Szilágyi Zsófia: „Maga szerelmes. Ilyen egyszerű.” Az irodalomtudományos tehetség összetevői és a tehetséggondozás színterei
Leírás
Vita
Kerekasztal-beszélgetés: Tudománykommunikáció, kultúraközvetítés, közösségépítés – az Irodalmi Magazin küldetése

A Tudománykommunikáció, kultúraközvetítés, közösségépítés – az Irodalmi Magazin küldetése című beszélgetés résztvevői

Kondor Péter János

Kondor Péter János

A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi
Karán végzett irodalom- és kultúratudomány szakon 2011-ben. 2015-ben nyert felvételt az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskolájába, amelynek Összehasonlító Irodalomtudományi Doktori Programjában szerzett abszolutóriumot 2021-ben. Jelenleg Történet, jel, elbeszélés munkacímű doktori disszertációján dolgozik. 2017-től az Irodalmi Magazin felelős-, majd 2020-tól főszerkesztője. Legutóbbi könyve: Esemény és elbeszélés (Ráció, Budapest, 2012).

Molnár Krisztina

mkkd

PhD, PhD Irodalomtörténész, neveléskutató, főiskolai tanár, fejlesztő biblioterapeuta. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Neveléstudományi Tanszékének vezetője, az Irodalmi Magazin főmunkatársa. Kutatási területe Csokonai életműve, a felvilágosodás kori irodalom, pedagogikum a művészetekben. Legutóbbi kötete: A bőség alakzatai, szerk. Molnár Krisztina, Mándi Nikoletta, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác, 2021. 

Pataky Adrienn

pa

Irodalomtörténész, szerkesztő. PhD-fokozatát az ELTE BTK-n szerezte. Fő kutatási területe a 20. századi magyar költészet. Az Irodalomtörténet és az Irodalmi Magazin szerkesztője, a Biopoétika a 20–21. századi magyar irodalomban című OTKA-projekt (ELTE) kutatója. Legutóbbi kötete A hangzatkától a szonettkoszig. A magyar szonett történetéről és nagy pillanatairól (Ráció, Budapest, 2021) címmel jelent meg.

László Laura

ll

PhD esztéta, szerkesztő, muzeológus. Az ELTE Esztétika Doktori Programján szerzett tudományos fokozatot 2020-ban. Legfőbb kutatási területe a nyitott mű esztétikai lehetőségei és az irodalmi műalkotás határainak kérdése. A Magyar Filozófiai Társaság Cogito-díjasaként Vég és végtelenség – A narratív lezáratlanság posztmodern motívuma címen 2022-ben jelent meg kötete a L’Harmattan Kiadónál. Az Irodalmi Magazin szerkesztője és képszerkesztője, a Magyar Sakkvilág rovatvezetője, a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum munkatársa. 

Maczák Ibolya

mi

Irodalomtörténész, tanár. 2003-ban végzett a PPKE BTK-n és az ELTE BTK-n, 2013-ban az SZFE-n. 2008-ban szerzett irodalomtudományi PhD-fokozatot. Az ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport tudományos főmunkatársa. Kutatási területe: régi magyarországi egyházi irodalom, 20. századi színház- és drámatörténet. Legutóbbi monográfiája: Kölcsönzés és kompozíció. Szövegalkotás 17–18. századi szerzők prédikációiban, ELKH–PPKE Barokk Irodalom és Lelkiség Kutatócsoport, Budapest, 2019. 

Orbán Jolán

orbánjuci

Egyetemi tanár, a PTE BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének igazgatója, a Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék vezetője. 1990 óta tanít az egyetemen. 1994–1995-ben az American Council of Learned Societies (ACLS) ösztöndíjával a Virginiai Egyetemen Richard Rorty-nál folytatott posztdoktori tanulmányokat. 1995–1996-ban Párizsban OTKA-ösztöndíjasként az École des hautes études en sociales intézményében Jacques Derrida óráira járt. 1998-ban és 1999-ben Eötvös Ösztöndíjjal, 2014-ben DAAD Ösztöndíjjal a Ludwig Maximilian Universität hallgatójaként folytatott kutatásokat Wilhelm Vossenkuhl és Barbara Vinken meghívására. Legismertebb publikációja: Derrida írás-fordulata (Jelenkor, Pécs, 1994).

Eisemann György: Az irodalomtudós-szerep múltja és jelene

A romantikakutatás több szempontból is tanulságos terület (kiindulás) az irodalomtudós – s általában a filológus – kulturális „szerepének” vizsgálatához. Magának a történetiség tudatának a kialakulása, a múlt emlékezetének aktualizálása fűződik ugyanis a 18. század végén kezdődő esztétikai eszmélkedésekhez. A koraromantika időszakában a világértelmezés, az önreflexió, a társadalomfelfogás napjainkig érvényes mintái jöttek létre. A „világ romantizálásának” attitűdje összefonódott a társadalmi cselekvés igényével, akár a forradalmi változások segítésével. Az irodalom tudományának e performatív karaktere azóta is velejárója lehet a kutatásnak és a közvetítésnek. Történeti és mai funkcióiban ez a cselekvési mód elsősorban a nyelvhez, a diszkurzusformákhoz való viszonya szerint jellemezhető. Napjaink „kulturológiai” vagy „társadalomtörténeti” fordulata ugyanakkor többnyire abban érdekelt, hogy elfedje ezt az összefüggést, amelyet ideológiája fenyegető kritikájaként érzékel. Jellegzetes tünete ennek, hogy ragaszkodik a „jelenlét” félreértett, metafizikaivá torzított fogalmához, s a nyelvi-poétikai aspektust pusztán mint a hozzáférés közegét fogja fel. E kartéziánus-dualista-instrumentalista nézet az irodalom tanulmányozását eltávolítja annak eleven és aktuális performatív-dialogikus jellegétől. A tudomány feladata lehet mindenekelőtt a ragaszkodás az így értett jelenlét esztétikai tapasztalatának megőrzéséhez.  

Eisemann György

Eisemann

Professor emeritus, 1977-től az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének, XVIII–XIX. századi Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének a munkatársa, az MTA doktora, a romantikus és a kora modern irodalom kutatója. Számos könyve és tanulmánya jelent meg e korszakok irodalomtörténetéről. Közel két évtizede tagja az ELTÉ-n működő Általános Irodalomtudományi Kutatócsoportnak, munkái hermeneutikai látásmódot képviselnek, kiegészülve a mediológiai-kulturológiai szempontokkal.   

Simon Attila: Volumen. Megjegyzések az irodalomtudós társadalmi szerepéhez

Platón egyszerre hangsúlyozta a művészet erkölcsileg és politikailag veszedelmes voltát és a közös művészeti alkotás (mindenekelőtt a kartánc) közösségképző szerepét. A kartánc feladata a polisz polgárainak érzelmi és érzéki összekapcsolása volt, ami egyszersmind a közösség morális és politikai egységét is maga után vonta. A modern társadalmakban a művészetnek ez a szerepe két irányból is kihívással találkozott. Egyrészt az individualizmus mint legfőbb társadalomelméleti-politikai alapelv, másrészt a művészet autonómiájának tételezése felől. Ugyanakkor ez a két elv a modernitásban sem abszolút érvényű és abszolutizálásuk nem is kívánatos. Friedrich A. Hayek a valódi és a hamis individualizmus fogalmi megkülönböztetésével érvel amellett, hogy csakis a kultúra által hordozott szokások és hagyományok ereje képes az egyént és a közösséget is legjobb lehetőségeik kölcsönös kibontakoztatásához eljuttatni. T. S. Eliot pedig az irodalmi nyelv lefordíthatatlan egyediségére emlékeztetve hangsúlyozta a költészet társadalmi hivatását. Az előadás ebből az összefüggésből lép tovább a volumen fogalmához, melyet Hans Ulrich Gumbrecht a kései Gadamertől vett át és alkalmazott az esztétikai élmény kortársi feltételeinek és lehetőségeinek fogalmi megragadására. A költői szöveg (mint „ének”) teljes nyelvi-érzéki térfogatának kibontakoztatása közösségalkotó szerepet is betölthet és ilyen módon az irodalomtudóst anélkül juttathatja új társadalmi szerephez, hogy tárgyának és tevékenységének önállóságát ezek eszközzé alacsonyításában megszüntetné.

Simon Attila

simonatis

Az ELTE Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszékének egyetemi tanára, az Általános irodalom- és kultúratudomány doktori program vezetője; kutatási területe: antik és kortárs retorika- és irodalomelmélet, kultúratudomány, görög dráma. 2002-ben szerzett PhD-fokozatot a Debreceni Egyetemen Arisztotelész poétikájának recepcióesztétikájáról írott dolgozatával; 2008-ban habilitált ugyanitt, értekezésének témája a közvetítés kulturális technikái az antik irodalomban és filozófiában; 2022-ben az MTA doktora lett Barátság és megértés Arisztotelész filozófiájában című értekezésével. 2015-ben a berlini Freie Universität vendégprofesszora volt, előadást tartott a Humboldt Universitäten. Legutóbbi könyve: Affektív megértés. Hermeneutikai határmezsgyék az antik esztétikában, retorikában és poétikában (Ráció, Budapest, 2022).

Császtvay Tünde: Az irodalomtudományos kutatás infrastruktúrája: lexikonok, kézikönyvek és adatbázisok

A 21. század harmadik évtizedében a humántudományok elfogadása és társadalmi szerepének elismerése soha nem látott mértékben zuhan. Az irodalomtudomány presztízse is – valljuk meg – folyamatosan csökken, finanszírozása és infrastruktúrája egyfelől mindinkább szűkül, másfelől vannak olyan részterületei, amelyek – ha fel is veszik a versenyt a legújabb innovációkkal, vagy egyedülálló eredményeket hoznak is létre – szinte láthatatlanok, és említés nélkül maradnak. 
Az elmúlt egy-két évtizedben radikálisan megváltoztak a kutatási gyakorlatok és módszerek is. Vajon van-e helye, és ha igen, mi a lexikonoknak, a kézikönyveknek, a bibliográfiáknak és egyéb segédleteknek az irodalomtudományi vizsgálatokban? Előadásomban egy olyan jó gyakorlatot mutatok be, amely a tágabb kitekintés mellett az Irodalomtudományi Intézetben készülő, konkrét példát is szemléltet, és amely versenyképes választ ad a megváltozott kor és praxis kérdésfeltevéseire. 

Császtvay Tünde

cst

Irodalom- és művelődéstörténész, a HUN-REN BTK ITI Bibliográfiai Osztályának osztályvezetője, főmunkatársa, a PPKE BTK óraadó tanára, címzetes egyetemi tanár. Az 1980-as évek végétől az elsők közt kezdte meg a dualista kor irodalmának irodalomszociológiai, mikrotörténeti, társadalom- és mentalitástörténeti kutatásait. Doktori dolgozatának témája Reviczky Gyula összes verseinek kritikai igényű kiadása (száznegyvenöt új verssel) és a szövegkiadást kísérő, korszakmonográfiát kiadó jegyzetkötete volt. Mostanában a nagyvárosi szubkultúrával, az irodalom gazdaságtörténeti kérdéseivel, a 19. századvég író és művészi körei kapcsolati hálózatának problematikáival, félnyilvános társasági életével, a korszak tömegkulturális műveivel, valamint sajtótörténeti kérdésekkel, Mikszáth Kálmán művészetének monografikus feldolgozásával foglalkozik.

Horváth Kornélia: Az irodalomtudósi életpályáról

Az előadás röviden az irodalomtudóssá válás lehetséges és szükséges stádiumaival vet számot. Kiemelten foglalkozik a humántudományos pálya helyzetével és nehézségeivel, részben a más diszciplínák terén föllelhető lehetőségek és a különböző tudományágak megbecsültségének tükrében. Külön tárgyalja az irodalomtudós potenciális szerepét a közösség, a „társadalom” szemléletének, gondolkodásmódjának alakításában, az irodalomtudós és az irodalom hatását a hétköznapi magatartásformákra és megszólalásmódokra, s kiemelt jelentőségét az egyén és a közösség identitásformáló és önértelmező tevékenységében, önmegismerési és önértési folyamataiban. Röviden kitekint néhány külföldi párhuzamra. Elemzi továbbá az irodalomtudósi és egyetemi oktatói pálya és tevékenység szoros összefüggését, lényegi kapcsolódási pontjait, beleértve a tehetséggondozás, a doktori képzés és kutatócsoport(ok) alapításának lehetőségeit és reményteli produktivitását, a „szellemi közeg” megteremtésének szükségességét és fontosságát.

Horváth Kornélia

hk

A PPKE Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének egyetemi tanára, a Modern Líraelméleti és Líratörténeti Kutatócsoport alapítója és vezetője, az MTA doktora. 1994 óta a PPPKE Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének oktatója, 2020-tó1egyetemi tanárként dolgozik. Kutatási területei: a 20. századi és a kortárs magyar irodalom; irodalomelmélet (elsősorban líra- és verselmélet); a 19. századi orosz és olasz irodalom, valamint Dante és a Vita Nuova című műve. PhD-disszertációját 2000-ben védte meg az ELTÉ-n, 2009-ben habilitált a PPKE BTK-n, MTA doktori disszertációját 2019-ben védte meg. Két irodalomtudományi könyvsorozatot indított: „…és a szöveg beszél” (Ráció), Kultúra-Irodalom (Gondolat). 2016 óta a Filológiai Közlöny főszerkesztője. Tizenkét irodalomtudományi könyv szerzője, köztük egy olasz és egy angol nyelvűé. Legutóbbi kötete: Turczi István költői világáról. Poétikai monográfia, Coldwell Art Bt., 2022.

Orbán Jolán: Archiválás, adatbáziselemzés, mélyolvasás – a szaktudós képzés jövője

Az irodalmár nem jövendőmondó, de az irodalmi szövegekből megsejtheti, hogy milyen jövő vár ránk. Az irodalomtudomány számára éppen ezért az a kérdés, hogy az irodalmi szövegek milyen elméleti kihívásokkal szembesítik, és a digitális kultúrában miként változik a szerepköre, miként képes ötvözni a klasszikus bölcsészet és a kritikai digitális bölcsészet kínálta lehetőségeket, mennyire képes megfelelnie a techno-tudomány, az (ön)menedzselés, a marketing elvárásainak. Az előadásomban azt vizsgálom, hogy a kortárs anglo-amerikai, francia, német és magyar irodalomtudomány milyen válaszokat ad ezekre az elméleti és gyakorlati kihívásokra.

Orbán Jolán

orbánjuci

Egyetemi tanár, a PTE BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének igazgatója, a Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék vezetője. 1990 óta tanít az egyetemen. 1994–1995-ben az American Council of Learned Societies (ACLS) ösztöndíjával a Virginiai Egyetemen Richard Rorty-nál folytatott posztdoktori tanulmányokat. 1995–1996-ban Párizsban OTKA-ösztöndíjasként az École des hautes études en sociales intézményében Jacques Derrida óráira járt. 1998-ban és 1999-ben Eötvös Ösztöndíjjal, 2014-ben DAAD Ösztöndíjjal a Ludwig Maximilian Universität hallgatójaként folytatott kutatásokat Wilhelm Vossenkuhl és Barbara Vinken meghívására. Legismertebb publikációja: Derrida írás-fordulata (Jelenkor, Pécs, 1994).

Kulcsár Szabó Ernő: Az újfajta egyediség megszólaltatása. A műalkotás jövője és a mai irodalomtudomány

A nyolcvanas-kilencvenes évek kortárs irodalmához képest meglehetősen beszédes annak tapasztalata, hogy a jelen periódusban nincs nyoma új nyelvek keletkezésének. Minden főbb poétikai szimptóma arra utal, hogy ilyen új impulzusok megjelenésének legnagyobbrészt a művek szemléletszerkezeti és szubjektumfelfogásbeli sémái állnak az útjában, amelyek legnagyobbrészt még mindig a hatvanas-hetvenes évek irodalmi episztéméjének rendjéhez tartoznak. Az európai irodalomban ezzel egyidejűleg viszont jól érzékelhető változások jelzik a közelmúlt utómodern irodalmi alakzatainak átalakulását, hangnemi és tematikai hangsúlymódosulásait.
Az előadás annak feltételezéséből indul ki, hogy ez az új egyediség már nem azt az „antropológiai” eredetiséget ismétli meg, amellyel Hegel egyfajta expektoráció jegyében magyarázta a „belső” tartalmak „külső” nyelviesülését, hanem olyan konstellatív képződményként áll elő, amely nem keríthető kézre a prozopopeia arckölcsönző műveleteivel. Ez azt is jelenti, hogy a műalkotás beszéde – nyelvek és szólamok összjátékában orkesztrálódó „hangzásként” – nem tesz lehetővé olyan olvasatot, amely humán individualitást társíthatna a beszéd eredetpontjához. Az irodalomtudomány fő kihívása itt abban lehet, hogy a hangnemek és műfajok hatástörténeti alakulásának kontextusában miként tudja előhívni – és hitelt érdemlően megvilágítani – ennek az új egyediség-tapasztalatnak az összetettségét és értékindexeit. 

Kulcsár Szabó Ernő

ksze

Széchenyi-díjas irodalomtörténész, az MTA rendes tagja, az ELTE Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének professor emeritusa, az Irodalomtörténet című folyóirat főszerkesztője. Kutatási területei: irodalmi hermeneutika, irodalomelmélet, kultúratudomány, 20. századi magyar irodalom. Legutóbb megjelent kötete: Mi a műalkotás? Az irodalmi olvasás kérdései, Akadémiai, Budapest, 2022.

Rákai Orsolya: A szakmai olvasás kérdései. Nehézségek, dilemmák, apóriák, új megközelítések a szakmai olvasás terén

Az irodalomtudomány – ahogyan az irodalom is – történeti képződmény, mely speciális társadalmi lehetőségfeltételek közt, sajátos szakmai és legitimációs célok által strukturált módon alakul. Már Thienemann Tivadar kiemelte, hogy történetiségének egyik legfontosabb tényezője az irodalmi (és társadalmi) kommunikáció mediális körülményeinek változása. E kontextus mai állapotának, motívumainak leírásában a szakirodalom egyre többet használja a konvergens médiatér, a transzmediális történet vagy a hálózattársadalom fogalmait. Bizonyos társadalomelméleti megközelítések pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy a sokáig alapvetőnek, adottnak gondolt, a modernitás alapélményéhez tartozó intézményeink alapjai, kritériumrendszerei is változóban vannak az említett tényezőkkel összefüggésben. Az irodalomtudomány esetében például a professzionalitás és laikusság fogalompárja, de a szakmai olvasás pozícióját és céljait biztosító összetett, számos elemében hierarchikus szervezeti struktúra is érintett ebben. Előadásomban arra keresem a választ, hogy e változások során hova kerül az a gyakorlat, amit szakmai olvasásként ismerünk.

Rákai Orsolya

Rákai

PhD-fokozatát a Szegedi Tudományegyetemen szerezte 2004-ben. Fő kutatási területei: 1920. századi kritikatörténet, narratológia, társadalmi rendszerek és hálózatok elmélete, kommunikáció- és médiatörténet. A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa és az SZTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének docense. Legutóbb megjelent kötete: A teljes zenekar. Schöpflin Aladár és a társadalmi modernség irodalmi jelentősége, Editio Princeps, Budapest, 2013.

Buda Attila: Megtévesztés az irodalomtudományban

Az (irodalom)tudomány működése által előhívott erkölcsi kérdések három, egymásból következő, egymásra épülő szempontrendszer mentén vizsgálhatók. Ezek a filológia, a (szak)tudomány, valamint a szakmai közösség/tudományos élet szűkebb és tágabb körei. E három részterület magába foglalja többek között a szövegek kiválasztásával, interpretációjával és kommentárjaival, az irodalomtudomány történetiségének szakmai buktatóival, az alkalmazott/felhasznált értékrendszerrel, illetve az értelmezői/befogadói közösség emberi megnyilvánulásaival kapcsolatos problémákat. Más szavakkal: feltárhatja az objektív módszerek és a személyes viselkedések egymásra hatását, a szakmai tekintély versus paradigmaváltó gondolkodás ellentéteit, az „örök” megállapítások és az „tiszteletlen” újítások egymásrautaltságát, nem utolsó sorban pedig az utánpótlás, illetve az új szakmai generációk felnevelésének problémáit.

Buda Attila

Buda Attila

1953-ban született Zalaegerszegen. Alapélménye Babits Mihály és Emily Dickinson lírája, a Nyugat folyóirat és kiadó szellemi világa, Nemes Nagy Ágnes és Rónay György költészete, Ambrus Zoltán írásai. Érdeklik filológiai és szövegkiadási kérdések – amennyiben hozzásegítenek a szerzői személyiség megismeréséhez. A Pagoda és krizantémcímű sorozat szerkesztője.

Parádi Andrea: Tudományetikai kérdések a digitális filológia területéről, avagy van-e jövője annak, ami nincs

A filológia a bölcsészettudományoknak olyan részdiszciplínája (nevezhetjük segédtudománynak is), amelynek alapfeladata, hogy az értelmező olvasat és a megfelelő rögzítés segítségével megőrizze a szövegeket (materiális hordozóikat és immateriális jelentésüket egyaránt) és hozzáférhetővé tegye azokat a jövő generációi számára. A természettudományokhoz hasonlóan elengedhetetlen követelménynek tekinti a precizitást. Tudományetikai szempontú vizsgálatunk során aligha hagyható figyelmen kívül a heidelbergi egyetem klasszika filológusa, Jürgen Paul Schwindt megállapítása: „A pontosság határozottan etika nélküli.” De mit tekintünk helyesnek, mit tekintünk etikusnak mi, filológusok, ha nem a pontosságot? Előadásom a Magyar Tudományos Akadémia által kiadott Tudományetikai kódex erkölcsi és etikai alapelveinek érvényességét veszi górcső alá a digitális filológia területén. Többek között szövegelméleti kérdésekből kiindulva megpróbálja felvázolni a medialitás viszonyát a kérdéshez, nem figyelmen kívül hagyva, hogy magának a digitális filológiának a léte is sok szempontból megkérdőjelezhető.

Parádi Andrea

pa

Irodalomtörténész, muzeológus, a Digitális Bölcsészet online folyóirat szerkesztője. 1998–2004-ig részt vett a Balassi Bálint Összes versét feldolgozó hálózati kritikai kiadás előmunkálataiban, szerkesztésében, majd az Árgirus históriája online tudományos kiadását rendezte sajtó alá. 2010-től az MTA–ELTE Hálózati Kritikai Szövegkiadás Kutatócsoport tudományos munkatársa, Kosztolányi Dezső Édes Anna és Aranysárkány című regényeinek sajtó alá rendezője, illetve a megjelenés előtt álló Mágia című versciklus kritikai kiadásának társszerkesztője. 2010 óta a Petőfi Irodalmi Múzeumban dolgozik, a múzeum tudományos titkára, az Édes Anna/Kosztolányi – Trianon100 című kiállítás kurátora.

Szilágyi Zsófia: „Maga szerelmes. Ilyen egyszerű.” Az irodalomtudományos tehetség összetevői és a tehetséggondozás színterei

John Williams 2006-os (magyarul Gy. Horváth László fordításában, először 2015-ben) megjelent regényében, a Stonerben a főszereplő, gazdálkodó szülei biztatására, az agrártudományi egyetemre iratkozik be – majd az egyik tanára, Mr. Sloane egy angol irodalomról szóló kurzuson megfordítja a sorsát, a fiatalember átjelentkezik irodalom szakra. Ez a tanára magyarázza el neki, miközben ő még nem érti, mi történik vele, hogy nincs visszaút, egyetemi oktató lesz belőle: szerelmes a tárgyába, ez ennyire egyszerű. Az előadásban ebből a remek regényből és Stoner sorsából kiindulva olyan kérdésekre keressük a választ, hogy valóban ennyire egyszerű-e ez. Milyen irodalomtudósi utakat látunk a magyar színtéren, ha például a Pályák emlékezete. Szirák Péter beszélgetései irodalomtudósokkal (Balassi, 2002) című kötet interjúit megvizsgáljuk? Ezekkel az életutakkal összevetve térünk ki az irodalomtudós és az irodalomkritikus, a kutató és az egyetemi oktató szerepeinek összefüggéseire és feszültségeire, a tehetséggondozás lehetőségeire és korlátaira. 

Szeretettel vár minden kedves érdeklődőt az Irodalmi Magazin szerkesztősége

Kondor Péter János

mkff
főszerkesztő

Molnár Krisztina

mk
főmunkatárs

Pataky Adrienn

pa
szerkesztő

László Laura

llld
szerkesztő, képszerkesztő

Maczák Ibolya

nxx
olvasószerkesztő

Aczél Gábor

ag
gyakornok

További események