Program

Helyszín: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, A épület, Kari Tanácsterem

Az Irodalmi Magazin ezúttal olyan témát tűzött napirendre Irodalom és tudomány címmel,  amelynek áttekintő vizsgálatában a folyóirat tudományos-ismeretterjesztő profilja miatt maga is érintett, és amelynek megvitatása az irodalomtudomány kortárs önmeghatározása szempontjából is komoly tétekkel bír. Az irodalomtudomány kulturális fordulata immár idehaza is évtizedek óta folyamatban van, így joggal merülhet fel a kérdés: mennyiben változott ennek hatására tudományunk önszemlélete? Egyáltalán: miben különbözik egymástól az irodalomtudományos és a kultúratudományos megközelítés?
A rendezvény kerekasztal-beszélgetéssel kezdődik, amely az irodalom- és kultúratudomány elméleti és gyakorlati kihívásainak, illetve az azokra adható válaszlehetőségeknek a számbavételére vállalkozik, egyszersmind kijelölve a tanácskozás fő kérdésirányait. Az első szekció az életrajz irodalomtudományban betöltött szerepét, az irodalomtörténet- írás történetét és elméleti kérdéseit, illetve a rendszerváltást követő módszertani tendenciáit tekinti át. A tanácskozás második része az irodalom- és kultúratudomány kölcsönhatásának elméleti és módszertani kérdéseivel, valamint az irodalomtudomány tárgymeghatározásának alakulásával, illetve a kultúratudományos fordulat irodalomelméleti és filológiai vonatkozásaival foglalkozik. A harmadik szekció az irodalom- és kultúratudomány pszichoanalitikus, illetve filozófiai vonatkozásait, egymásra gyakorolt hatását, egymásrautaltságát, illetve terminológiai átfedéseit, továbbá az olvasás műveletének fenomenológiai meghatározottságát vizsgálja, míg a negyedik rész az elbeszéléselmélet tudományos önállóságának lehetőségével, a filológia 21. századi kihívásaival, a digitális fordulat hatásaival, a tömegkultúra legújabb irodalmi jelenségeivel, illetve a tudományos ismeretterjesztés lehetőségeivel és felelősségével vet számot. A konferencián elhangzó előadások írott változatai az Irodalmi Magazin június elején megjelenő Irodalom és tudomány című lapszámában lesznek olvashatók.

Kerekasztal: Irodalom és tudomány – az irodalom- és kultúratudomány kihívásai
Kondor Péter János beszélget Kulcsár Szabó Ernővel, Simon Attilával, Orbán Jolánnal, Parádi Andreával
Leírás
Kávészünet
Irodalom és/vagy történet? -szekcióelnök Kondor Péter János
Tverdota György: Az életrajz szerepe az irodalomtudományban. Gondolatok egy József Attila-monográfia írása közben
Leírás
Rákai Orsolya: Legitimációs elbeszéléstől a figyelemgazdaság koráig: az irodalomtörténet-írás történeti és elméleti kérdései
Leírás
Thimár Attila: Vissza a 3K-hoz. Az irodalomtörténet-írás útelágazásai napjainkban
Leírás
Falusi Márton: A kortárs irodalomtörténet-írás perspektívái: a kortárs irodalmi lexikon koncepciója
Leírás
Vita
Ebédszünet
Irodalom- vagy kultúratudomány? – szekcióelnök: Pataky Adrienn
Eisemann György: Az irodalomtudomány kulturológiai paradoxona
Leírás
Kulcsár-Szabó Zoltán: Az „irodalmiság” után. Az irodalomtudomány tárgymeghatározásának kérdései a kultúratudományos fordulatok tükrében
Leírás
Molnár Gábor Tamás: Kultúratudományi közelítések az irodalomelmélethez: költészet és közvetítettség
Leírás
Tamás Ábel: Kultúratudományi közelítések a filológiához: lélek és adó
Leírás
Kávészünet
Pszichológia, filozófia, befogadás – szekcióelnök: Molnár Krisztina
Bókay Antal: A pszichoanalitikus irodalomolvasás elvei
Leírás
Vassányi Miklós: Irodalom és filozófia kölcsönhatása
Leírás
Kondor Péter János: Az olvasás holtterében. Az olvasás fenomenológiai paradoxona
Leírás
Vita
Kávészünet
Az irodalom- és kultúratudomány jövője – szekcióelnök: László Laura
Orosz Magdolna: Az elbeszéléselmélet mint önálló tudomány: a narratológia diszciplínák metszéspontjában
Leírás
Vaderna Gábor: Filológia a 21. században
Leírás
Keserű József: Irodalomtudomány és popkultúra-kutatás
Leírás
Molnár Krisztina: Irodalomtudomány és ismeretterjesztés
Leírás
Vita
ELTE BTK, A ép. Kari Tanácsterem
Kerekasztal: Irodalom és tudomány – az irodalom- és kultúratudomány kihívásai

Az irodalom- és kultúratudomány kihívásai címu kerekasztal-beszélgetés vendégei

Kulcsár Szabó Ernő

ksze

Széchenyi-díjas irodalomtörténész, az MTA rendes tagja, az ELTE Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének professor emeritusa, az Irodalomtörténet című folyóirat főszerkesztője. Kutatási területei: irodalmi hermeneutika, irodalomelmélet, kultúratudomány, 20. századi magyar irodalom. Legutóbb megjelent kötete: Mi a műalkotás? Az irodalmi olvasás kérdései, Akadémiai, Budapest, 2022.

Simon Attila

simonatis

Az ELTE Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszékének egyetemi tanára, az Általános irodalom- és kultúratudomány doktori program vezetője; kutatási területe: antik és kortárs retorika- és irodalomelmélet, kultúratudomány, görög dráma. 2002-ben szerzett PhD-fokozatot a Debreceni Egyetemen Arisztotelész poétikájának recepcióesztétikájáról írott dolgozatával; 2008-ban habilitált ugyanitt, értekezésének témája a közvetítés kulturális technikái az antik irodalomban és filozófiában; 2022-ben az MTA doktora lett Barátság és megértés Arisztotelész filozófiájában című értekezésével. 2015-ben a berlini Freie Universität vendégprofesszora volt, előadást tartott a Humboldt Universitäten. Legutóbbi könyve: Affektív megértés. Hermeneutikai határmezsgyék az antik esztétikában, retorikában és poétikában (Ráció, Budapest, 2022).

Orbán Jolán

orbánjuci

Egyetemi tanár, a PTE BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének igazgatója, a Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék vezetője. 1990 óta tanít az egyetemen. 1994–1995-ben az American Council of Learned Societies (ACLS) ösztöndíjával a Virginiai Egyetemen Richard Rorty-nál folytatott posztdoktori tanulmányokat. 1995–1996-ban Párizsban OTKA-ösztöndíjasként az École des hautes études en sociales intézményében Jacques Derrida óráira járt. 1998-ban és 1999-ben Eötvös Ösztöndíjjal, 2014-ben DAAD Ösztöndíjjal a Ludwig Maximilian Universität hallgatójaként folytatott kutatásokat Wilhelm Vossenkuhl és Barbara Vinken meghívására. Legismertebb publikációja: Derrida írás-fordulata (Jelenkor, Pécs, 1994).

Parádi Andrea

pa

Irodalomtörténész, muzeológus, a Digitális Bölcsészet online folyóirat szerkesztője. 1998–2004-ig részt vett a Balassi Bálint Összes versét feldolgozó hálózati kritikai kiadás előmunkálataiban, szerkesztésében, majd az Árgirus históriája online tudományos kiadását rendezte sajtó alá. 2010-től az MTA–ELTE Hálózati Kritikai Szövegkiadás Kutatócsoport tudományos munkatársa, Kosztolányi Dezső Édes Anna és Aranysárkány című regényeinek sajtó alá rendezője, illetve a megjelenés előtt álló Mágia című versciklus kritikai kiadásának társszerkesztője. 2010 óta a Petőfi Irodalmi Múzeumban dolgozik, a múzeum tudományos titkára, az Édes Anna/Kosztolányi – Trianon100 című kiállítás kurátora.

Tverdota György: Az életrajz szerepe az irodalomtudományban. Gondolatok egy József Attila-monográfia írása közben

Az életrajzot is magába foglaló monográfiaírás hagyományát követve monográfiám, a Gondoljátok meg, proletárok első kötetében feltártam József Attila élettörténetének és költészettörténetének összefüggésrendszerét. Csakhogy, ha egy művész pályáját és életművét a tudomány feltárta, ezt a munkát többé már nem lehet elvégezni. Minden új pályarajz és életmű-elemzés már csak újraírás, kiegészítés, pontosítás, korrekció vagy újraértelmezés lehet. Egy szerző életanyagától és alkotói teljesítményétől minden kor a maga számára fontos kérdésekre vár válaszokat. Újraírásra akkor érdemes vállalkozni, ha a válaszok hasznosak, megvilágító erejűek, tudásunkat érdemben gyarapítják. A módszertani aggályokra vagy elméleti okfejtéssel, vagy az újraértelmező életrajzi és életmű-monográfia felmutatásával adhatunk érdemi feleletet. Egy rövid előadásban – redukált formában – az életrajz és a mű közötti összefüggések néhány kulcskérdését érintem.

Tverdota György

Tverdota

1947-ben született. Egyetemi tanár, az ELTE BTK emeritus professzora. 1975 óta az MTA Irodalomtudományi Intézetének munkatársa. 1976 óta az Irodalomtörténeti Közlemények kritikai rovatvezetője, majd szerkesztőbizottsági tagja. Fő kutatási területe a két világháború közötti korszak költészete, s elsősorban József Attila életműve. Egyetemi doktori disszertációját 1980-ban, az ELTÉ-n Ady Endre két világháború közötti recepciójának tárgykörében védte meg. 1987-es kandidátusi értekezésének tárgya József Attila nyelvesztétikája. 1997-től az Irodalomtudomány Doktora. Doktori disszertációja A komor föltámadás titka címmel 1998-ban jelent meg könyv alakban. Legutóbbi kötete: Gondoljátok meg, proletárok I. - Az ifjú József Attila (Osiris, Budapest, 2021).

Rákai Orsolya: Legitimációs elbeszéléstől a figyelemgazdaság koráig: az irodalomtörténet-írás történeti és elméleti kérdései

A modern irodalomtörténet-írás kialakulása legitimációs szerepekhez köthető: célja egyrészt az önálló diskurzív területként elkülönülő szépirodalom genealogikus felmutatása, amely a 17-19. század vitáiban az adott kultúra rangját, fejlettségének fokát jelöli ki. Másrészt (főként a 18. század végétől) hangsúlyosan a nemzeti kultúra fokmérőjeként a nemzet nagyságának jele lesz, így az irodalommal való foglalkozás is felértékelődik: a nemzet legsajátabb lényegének ápolásává válik. Az irodalomtörténet ezért válhat a legfontosabb (és legkomolyabb presztizsharcokat kiváltó) „nemzeti tudománnyá” a 20. század fordulójára. E kitüntetett szerep biztosítja a terület számára a társadalmi rendszerek (pl. oktatás, gazdaság, politika) megelőlegzett figyelmét, ám a társadalom 20–21. századi fejlődése, az ún. figyelemgazdaság megjelenése fontos változásokat hoz e téren. Előadásomban e változások mibenlétét járom körül.

Rákai Orsolya

Rákai

PhD-fokozatát a Szegedi Tudományegyetemen szerezte 2004-ben. Fő kutatási területei: 1920. századi kritikatörténet, narratológia, társadalmi rendszerek és hálózatok elmélete, kommunikáció- és médiatörténet. A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa és az SZTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszékének docense. Legutóbb megjelent kötete: A teljes zenekar. Schöpflin Aladár és a társadalmi modernség irodalmi jelentősége, Editio Princeps, Budapest, 2013.

Thimár Attila: Vissza a 3K-hoz. Az irodalomtörténet-írás útelágazásai napjainkban

A magyar irodalomtörténet-írás nemzeti önképünknek jelentős hordozója és formálója
egyben, ezért érdemes újragondolnunk, hogy milyen kontextusok határozzák meg „kívülről”,
és milyen folyamatok alakítják a szerkezetét „belülről”. Ezeknek a kérdéseknek igyekszem nyomára jutni előadásomban – a rövid terjedelmi keretek között csak vázlatosan –, arra a fő kérdésre keresve a választ, hogy vajon krízishelyzetben van-e manapság az irodalomtörténet-írás, illetve milyen jövőbeli kibontakozás vagy hanyatlás várható. A külső és belső meghatározottságok nem ugyanabba az irányba mutatnak, ezért a jelenlegi változások miatt elképzelhető az is, hogy olyan furcsa – akár hirtelen éles kanyarokkal kialakuló – alakulástörténet következik, amely a mostani megszokásokból sem intézményi, sem alkotáslélektani szempontból nem következik. Úgy vélem, a jelenlegi bonyolult összefüggésrendszerben naivság lenne azt feltételezni, hogy befolyásolni tudjuk az irodalomtörténet pályáját, de ha pontosabban látjuk a mozgásokat és erőviszonyokat, akkor hitelesebben érzékeljük saját szerepünket.

Thimár Attila

Thimár

Irodalomtörténész. Az ELTE BTK magyar–történelem szakán végezett 1993-ban, kandidátusi fokozatot ugyanitt szerzett 1997-ben. 1996 óta a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetében tanít. Kutatási területei: a felvilágosodáskori és a reformkori irodalom, valamint a kortárs irodalom különböző kérdései. Legutóbbi kötete: Képek költői – költői képek. A szöveg és a vizuális tartalom kapcsolata reformkori verseinkben, Ráció, Budapest, 2020.

Falusi Márton: A kortárs irodalomtörténet-írás perspektívái: a kortárs irodalmi lexikon koncepciója

Előadásomban röviden sorra veszem, hogy különféle tudományos műhelyek milyen elméleti keretekben vizsgálták az irodalomtörténetet a rendszerváltás után. Két megközelítésmódot fogok részletesebben tanulmányozni, az eszmetörténetit és a Magyar irodalmi művek 1956-2016 című lexikon műközpontúságát. Azt kívánom bemutatni, hogy a nemrég megjelent irodalmi lexikon milyen teoretikus megfontolásokból tért el a korábbi történetírói vállalkozásoktól, mi indított bennünket, szerkesztőket és szerzőket az elkészítésére. Fő kérdéseim a következők: elbeszélhető-e még egyáltalán az irodalomtörténet az újhistorizmus és az intellectual history tapasztalatait leszűrve? Kiküszöbölhető-e a teleologicitás a történetmondás és az értékelő normaképzés konzekvens végigvitelével? Milyen fogalomrendszer választandó a strukturalizmus és a posztstrukturalista iskolák után? Beszélhetünk-e még szépirodalomról a kultúratudományi fordulat után (és ha igen, van-e speciális ontológiai státusza)?

Falusi Márton

Falusi Márton

1983-ban, Budapesten született József Attila, Bella Ist­ván-, Nagy Gáspár- és Junior Prima-díjas költő, szerkesztő. 2007-ben végzett az ELTE jogi karán. 2019-ig a Hitel versszerkesztője, 2009-től a Könyves Szövetség elnöke. Az MMA MMKI tudományos munkatársa. 2020-tól a Magyar Művészet főszerkesztője. Legutóbbi kötete: Kiöltözünk és bemosakszunk (versek, 2020).

Eisemann György: Az irodalomtudomány kulturológiai paradoxona

Amikor az irodalomtudomány jövője, s a tudósképzés aktualitása kerül szóba, látszólag kulturális téren mozgunk. Általános előítéletek szerint az irodalom művészete és annak tudománya elsőrendűen kulturális jelenségek. Az utóbbi évtizedek ún. kulturológiai fordulata élénken ragaszkodik ehhez, szemben az irodalom nyelvművészeti jellegével. Hogy kulturális nézetből minden kulturális terméknek látszik, nem meglepő. De megfontolandó, hogy a kultúra mai fogalma a romantika korának szülötte, a romantika pedig – az alkotó emberi nyelvre hivatkozással – Rousseau-tól kezdve, élesen ütközött a civilizációs rend kortársi tapasztalatával. Úgy tűnik, a „kulturális képződmények” kutatása csak arról a „képződményről” feledkezik meg, mely történetileg éppen modern kultúrának nevezhető. Mindemellett a nyelv művészetének tudománya sem hanyagolhatja el a modern kommunikáció közegeit, s nem merülhet el a szövegimmanens „szoros olvasás” illúzióiban. A jövő képzésének éppúgy tudomást kell vennie az irodalmi létmód radikális mediális változásairól, mint a történetiségéből adódó poétikai fejleményekről.

Eisemann György

Eisemann

Professor emeritus, 1977-től az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének, XVIII–XIX. századi Magyar Irodalomtörténeti Tanszékének a munkatársa, az MTA doktora, a romantikus és a kora modern irodalom kutatója. Számos könyve és tanulmánya jelent meg e korszakok irodalomtörténetéről. Közel két évtizede tagja az ELTÉ-n működő Általános Irodalomtudományi Kutatócsoportnak, munkái hermeneutikai látásmódot képviselnek, kiegészülve a mediológiai-kulturológiai szempontokkal.   

Kulcsár-Szabó Zoltán: Az „irodalmiság” után. Az irodalomtudomány tárgymeghatározásának kérdései a kultúratudományos fordulatok tükrében

A modern értelemben vett irodalomtudomány azzal kezdődött, hogy újradefiniálta és az „irodalmiságban” jelölte ki a tárgyát. Ez egyben a 20. század elejének egy jellegzetes tudományelméleti gesztusát is implikálta, amely mindenekelőtt tárgyának szinte tautologikusan megragadott sajátszerűségét hirdette meg. Ez a gesztus, amely a bölcsészet- és társadalomtudományok számos tudományágában párhuzamra lel a szociológiától a saussure-i fazonú „általános nyelvészetig”, évtizedekre meghatározta az irodalomtudomány elméleti igényű önleírásait is, különösen az említett nyelvtudományi modell mintájára. A késő- és posztstrukturalizmus által uralt évtizedeket követően viszont lényegében nem mutatkozott új kezdeményezés, amely az irodalomtudomány tudomány-mivoltát az „irodalmiság” tárgya felől tervezte volna újradefiniálni. Az előadás egyrészt ennek a fejleménynek a magyarázatára tesz kísérletet, másrészt azt a kérdést tervezi körüljárni, hogyan boldogul, immár „kultúratudományos” keretek között, a diszciplína tárgyképzésének így értett megrendülésével.

Kulcsár-Szabó Zoltán

kszz

Egyetemi tanár, az ELTE Összehasonlító Irodalom- és Kultúratudományi Tanszékének vezetője, az MTA doktora, az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport tagja. 20–21. századi irodalommal és irodalomelmélettel foglalkozik. Legutóbbi kötete 2021-ben jelent meg az Eötvös Kiadónál A jelölő viszszahúzódása címmel.

Molnár Gábor Tamás: Kultúratudományi közelítések az irodalomelmélethez: költészet és közvetítettség

Az előadás a közvetítés fogalmának néhány vonatkozását járja körül olyan költészeti példákon keresztül, amelyek termékeny feszültségbe állítják a költemények irodalmi olvasását a kultúra techno-mediális elméleteivel. A költészeti példák a közvetítő közeg és a közvetített jel dichotómiáján túlmutató összetettségre utalnak. A költemények az embert a természethez, az intim kapcsolatokhoz, sőt önmagához fűző viszonyban is a közvetítettség összetett képleteit mutatják fel. A közvetítés elmélete éppen ezért mutathat túl a technikai médiumokon, és használható általános bölcsészettudományi ernyőfogalomként. Az előadás erősen épít a Média- és kultúratudomány. Kézikönyv (Ráció, Budapest, 2018) című kötet vonatkozó szócikkére (Lőrincz Csongor – Molnár Gábor Tamás, Közvetítés).

Molnár Gábor Tamás

mgt

Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének habilitált docense és az Irodalmi Szakmódszertani Munkacsoport vezetője. Az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport tagja. Kutatási területei: a modernség és a közelmúlt regényirodalma, az értelmezés elméletei, az irodalomtanítás és a tanulástudomány összefüggései. A Média- és kultúratudomány. Kézikönyv (Ráció, Budapest, 2018) társszerkesztője. Legutóbbi könyve: Visszacsatolások. Irodalomértelmezés és reflexivitás, (Méliusz Juhász Péter Könyvtár, Új Alföld Könyvek, Debrecen, 2019.)

Tamás Ábel: Kultúratudományi közelítések a filológiához: lélek és adó

Az előadás annak a kérdésnek ered nyomába, hogy mit kezdhetünk a filológia fogalmával
a kortárs kultúratudomány(ok) keretei között. Történetileg nézve, a filológia már Walter Benjamin egyes leveleiben a kulturális olvasás lehetőségeként tematizálódott (ld. a bor baudelaire-i „lelke” és a 19. századi párizsi boradó összefüggéseit), hogy aztán a 20. század végén több irányzat is – az új filológiától a társadalmi szövegkritikáig – ehhez hasonlóan, vagyis az irodalmi szöveg és kulturális kontextusai közti kölcsönviszonyt feltáró olvasásmódként tekintsen rá. Az előadás, mely erősen épít a Média és kultúratudomány c. kézikönyv vonatkozó szócikkére (Tamás Ábel, Filológia), a problémát
tanulságosnak remélt példák segítségével világítja meg.

Tamás Ábel

TamásÁbel

Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének adjunktusa, az Általános Irodalomtudományi Kutatócsoport tagja, az Ókor folyóirat szerkesztője. Kutatási területei: római irodalom és recepciója, klasszika-filológia és modern irodalomtudomány. A 2018-ban, a Ráció Kiadónál megjelent Média- és kultúratudomány. Kézikönyv társszerkesztője.

Bókay Antal: A pszichoanalitikus irodalomolvasás elvei

A pszichoanalízissel – úgy százhuszonöt éve – nemcsak egy új elmélet, hanem a szubjektivitásról szóló radikálisan új diszkurzus született; Freud – Nietzsche és Marx mellett, mondja Foucault – „az interpretáció új lehetőségeivel”, a létmegértés új lehetőségeivel szembesített minket. A pszichoanalízis a személyesség dekonstruktív poétikáját alkotta meg, a terápiában, az áttételben, a belső energiák és képzetek – titkokat, tudattalant sejtető – ismétlődésében befejezhetetlen és kimeríthetetlen önismerethez juttat. A pszichoanalízis dekonstruktív poétikussága jelentős elméleti figyelmet kapott nemcsak J. Derrida, J-F. Lyotard, R. Barthes írásaiban, hanem analitikusok, például J. Lacan vagy éppen J. Kristeva értelmezéseiben. A pszichoanalitikus kritika gyakran volt poétikátlanul reduktív. Az ilyen, ma már feledhető kísérletek helyett a posztstrukturalista pszichoanalitikai kritika „a szemiotikai képzelőerőre, a nyelv pszichoanalitikai közegként vállalt szerepére” figyel. Előadásom kísérletet tesz az ilyen dekonstruktív megközelítések értelmezésére.

Bókay Antal

Bókay

A Pécsi Tudományegyetem nyugalmazott egyetemi tanára, a Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék és az egyetem Pszichológia Intézetében működő Elméleti Pszichoanalízis doktori program oktatója. Az MTA doktora. Kutatási területe a jelenkori irodalomelmélet, elsősorban az amerikai dekonstrukció, a kultúra és irodalom pszichoanalitikus kapcsolata; a pszichoanalízis elmélete, története, a modern költészet, elsősorban József Attila lírájának poétikája. Magyar és angol nyelven hét könyve és több mint százhetven szaktanulmánya jelent meg.

Vassányi Miklós: Irodalom és filozófia kölcsönhatása

A konferencia témájához Kölcsey Ferenc filozófiai művei és filozofikus versei felől szeretnék közelíteni. Az életmű filozófiai oldalának elemzése segít bemutatni, hogy a szépírói ihlet, szándék és műgond hogyan termékenyül meg és alakul át, ha filozófiai igény alapozza meg vagy hatja át a műveket. E kiindulópont nyomán azután történetileg és általánosabban gondolhatjuk át irodalom és filozófia kölcsönhatását néhány további, egyetemes eszmetörténeti példa által vezetve, amelyek kapcsán megvizsgálhatjuk, hogyan befolyásolja a műfajt, a stílust, a filozófiai mondanivalót e két összetevő más és más arányú keveredése a művész-gondolkodó alkotási folyamatában. Itt tárgyalhatók Platón filozófiai mitologémái, Porphyrios filozófiai episztolája (Markellához), Kierkegaard-tól A csábító naplója vagy A legszerencsétlenebb, Nietzsche Zarathustrája vagy más klasszikusok, melyek kapcsán vizsgálhatjuk, hogy az irodalmi igény és ihlet elősegíti-e a filozófiai mondanivaló kifejezését, vagy inkább behatárolja, leszűkíti a filozofálás lehetőségét. Továbbá: a filozófiai precizitás, fogalmiság, definícióra és szabályozott következtetésre törekvés, módszertan, tudományosság meg tud-e valósulni művészi, szépirodalmi célok egyidejű követése mellett?

Vassányi Miklós

Vassányi Miklós

Magyar-angol szakos tanár, filozófus, történész, a KRE BTK Szabadbölcsészet Tanszékének oktatója, a MMA MMKI tudományos főmunkatársa. Legutóbb megjelent kötete (társszerző Kutrovátz Gábor): A világ bizonyos szimmetriája, (Typotex, Budapest, 2021.)

Kondor Péter János: Az olvasás holtterében. Az olvasás fenomenológiai paradoxona

Az olvasás áthatja mindennapi életünket, így többnyire reflektálatlanul, természetességgel végezzük. Amennyire egyértelmű azonban a mindennapokban, annyira tisztázatlan az irodalomtudomány számára az olvasás mibenléte, annak ellenére, hogy ez a legközvetlenebb (tudományos) alaptevékenysége. Már az olvasás tárgyvonatkozása is több szinten ragadható meg, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy az irodalomra műként vagy szövegként tekintünk, vagy netán tágabb kontextusban, kultúratudományos perspektívában „olvassuk” azt, esetleg mint alfabetikus jelrendszer jelölőállományát „betűzgetjük”, amikor a filológia gyakorlatának megfelelően rögzítjük egy kézirat szövegének egy bizonyos szövegváltozatát, azaz olvasatát. Előadásomban az olvasás műveletét övező irodalomelméleti bizonytalanságok egy lehetséges okára szeretném felhívni a figyelmet.

Kondor Péter János

Kondor Péter János

A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi
Karán végzett irodalom- és kultúratudomány szakon 2011-ben. 2015-ben nyert felvételt az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskolájába, amelynek Összehasonlító Irodalomtudományi Doktori Programjában szerzett abszolutóriumot 2021-ben. Jelenleg Történet, jel, elbeszélés munkacímű doktori disszertációján dolgozik. 2017-től az Irodalmi Magazin felelős-, majd 2020-tól főszerkesztője. Legutóbbi könyve: Esemény és elbeszélés (Ráció, Budapest, 2012).

Orosz Magdolna: Az elbeszéléselmélet mint önálló tudomány: a narratológia diszciplínák metszéspontjában

A narratológia mint az elbeszélés tudománya elsősorban irodalomtudományi kötődéssel, illetve az irodalomtudományon belül jött létre. A „klasszikus” narratológia főként irodalmi szövegek elemzésére összpontosítva olyan fogalmi és elemzési apparátust hozott létre, amely általánosan alkalmazható, s így a különféle perspektívákra irányuló, egyre több tudományágat átfogó posztklasszikus narratológia ágai szerteágazó vizsgálataikban is élnek vele. A narratológiai elemzés ily módon az elbeszélés univerzalitásában megragadhatja annak változatait, metszéspontjait, diszciplináris átmeneteit, ezáltal napjaink irodalom- és kultúratudománya számára is különféle eredményekkel szolgálnak.

Orosz Magdolna

Orosz

Francia-német szakon végzett Szegeden, az ELTE Germanisztikai Intézetében egyetemi tanár, az MTA doktora. Főbb kutatási területei: irodalomelmélet, narratológia, német irodalom a 19–21. században, a német romantika irodalma, a századforduló és a bécsi modernség irodalma, német-magyar irodalmi kapcsolatok. Két könyvsorozatot szerkeszt (Budapester Studien zur Literaturwissenschaft, Frankfurt am Main és Mű-helyek, Budapest), Huszonnégy kötet szerkesztője/társszerkesztője, tematikus folyóiratszámok szerkesztője. Számos tanulmányt publikált, tíz könyve jelent meg, ezek közül négy német nyelven. Legutóbbi monográfiái: Nyelv – emlékezet – elbeszélés. A századforduló bécsi és budapesti modernsége az irodalomban (2019), Textwelten – Weltent würfe. Österreichische Literatur in Wendezeiten (2021).

Vaderna Gábor: Filológia a 21. században

Volt, amikor a filológia a humántudományok királynőjeként uralkodott, s volt, amikor lefokozták segédtudománnyá. Az utóbbi évtizedekben e fogalom újraértése a humántudományok helyzetének változásával függött össze. Sok szó esik a nemzeti filológiák globális viszonyairól, a filológia önértéséről, mindennapi gyakorlatairól, valamint a digitális filológiáról. Az előadás azt a kérdést járja körül, hogy miképpen változott meg a szövegekkel való foglalkozás tudománya az elmúlt évtizedekben, s milyen irányok látszanak a 21. század első két évtizede után.

Vaderna Gábor

Vaderna

A 18–19. századi magyar irodalomtörténet kutatója. Az ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézetének docense, az ELKH BTK Irodalomtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa. Legutóbbi könyve: Honnan és hová? Arany János és a nagyszalontai hagyomány, (Reciti, Budapest, 2020).

Keserű József: Irodalomtudomány és popkultúra-kutatás

A popkultúra-kutatás évtizedek óta olyan kérdésekkel szembesíti az irodalomtudományt, amelyeknek a megválaszolása nemcsak az irodalomtudomány önreflexióját mélyítheti el, hanem az újabb kutatások irányait is kijelölheti. Néhány ezek közül: fenntartható-e a magas és populáris irodalom szembeállítása? (Vagy fordítva: túl tudunk-e lépni ezen a dichotómián?) Elegendőek- e a textuális szempontok a populáris művek értelmezése során? (Vagy a társadalmi, ideológiai stb. kérdések előtérbe állítása óhatatlanul együtt jár a szövegek poétikai-retorikai összetettségének figyelmen kívül hagyásával?) Milyen további megközelítéseket igényelnek a populáris irodalmi művek? Nem utolsósorban pedig: hogyan változott meg az elmélet és a gyakorlat egymáshoz való viszonya? (Milyen kulturális praxisokat tesznek lehetővé a populáris irodalmi alkotások?) Előadásomban elsősorban ez utóbbi kérdést igyekszem körüljárni, szem előtt tartva a korábbi kérdések által felvetett szempontokat is.

Keserű József

Keserű

1975-ben született Párkányban. Egyetemi tanulmányait a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetemen végezte, majd az ELTE Általános Irodalomtudományi Doktori Iskolájában szerzett doktori címet. Ezt követően 2016-ben habilitált a Pécsi Tudományegyetemen. Jelenleg a komáromi Selye János Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének oktatója, valamint az ugyanitt működő MA Populáris Kultúra Kutatócsoport alapító tagja. Könyvei: Mindez így. Tanulmányok, kritikák 1999–2009 (Nap, Dunaszerdahely, 2009); Az össze nem függő parkok (Nap, Dunaszerdahely, 2011); Bevezetés az irodalomtudományba (Selye János Egyetem Tanárképző Kar, Komárom, 2016); Lehetnek sárkányaid is. A fantáziavilágok építése mint kulturális gyakorlat (Prae, Budakeszi, 2021).

Molnár Krisztina: Irodalomtudomány és ismeretterjesztés

Az előadás az Irodalmi Magazin ötéves szerkesztői tapasztalatai alapján mutat rá az ismeretterjesztés jelentőségére az irodalomtudomány eredményeinek közvetítésében. Bemutatja ennek nyelvi-stilisztikai vonatkozásait, kiemeli a professzionális diskurzus megoszthatóságának dilemmáit és kitekint a kortárs tudományosság alapvető kérdéseinek irányaiba is, nevezetesen: az irodalomtudós 21. századi szerepére, a kutatóközösség és a társadalmi nyilvánosság viszonyára, az új kutatógenerációk felkészítésére a különféle befogadói körökben való megszólalásra, a tudománykommunikáció etikai felelősségére a szakma jövőjében.

Molnár Krisztina

mkkd

PhD, PhD Irodalomtörténész, neveléskutató, főiskolai tanár, fejlesztő biblioterapeuta. Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Neveléstudományi Tanszékének vezetője, az Irodalmi Magazin főmunkatársa. Kutatási területe Csokonai életműve, a felvilágosodás kori irodalom, pedagogikum a művészetekben. Legutóbbi kötete: A bőség alakzatai, szerk. Molnár Krisztina, Mándi Nikoletta, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác, 2021. 

További események