A Cseh Tamás-i életmű arról a magyar életérzésről, valamint a perifériára szorított nemzeti és emlékezeti tudatról szólt a „szűk levegőjű” 1970–80-as években, hogy vagyunk (a nemzetnek a Kádár-rendszerrel valamiképpen szembenálló része) – akkor is, ha csupán megtűrnek bennünket, s nem félünk a rendszer kereteit feszegetve együtt lenni, s a szabadság valós és csupán képzelt kis kulturális, érzelmi és politikai szigeteit együtt építgetni. Ez azoknak a korabeli társadalmi rétegeknek és kulturális csoportosulásoknak volt a szellemi szabadságharca, akik tudták vagy érezték, hogy beszűkített köreinkben magyar és progresszív európai öntudattal kell élnünk a nekünk átörökített, a nekünk jutott világban. Az 1970–80-as évek arról is szóltak, hogy volt kortárs nemzetféltés sajátos hangú irodalommal és zenével.
A Cseh Tamás-esteken olyan hangulat volt, amely egyszerre volt magával ragadó, őszinte és a rendszerrel líraian és okosan szembeszegülő. A sanzon és az arra épített Cseh Tamás-i stílus már önmagában véve is ütközött a szocreállal. Tudtuk, hol élünk és kik vesznek körül bennünket, de azért azt pontosan soha, ki a valóban jó ember és ki a hatalom által korrumpált személy. A meg nem alkuvó értelmiség gondolkodása sem volt egységes, de az életérzés minden jel szerint közös lehetett: „Istenem, istenem! Micsoda vidék! Micsoda egy ócska vidék! A cipőm milyen ócska már.”
Cseh Tamás dalai, s persze Bereményi Géza zseniális szövegei egyszerre vallottak azokról a bánatokról és örömökről, amelyek az akkori közösen megélt jelent áthatották.
Ez a zene és a dalszövegek melankolikusan szóltak arról, hogy a világpolitika által kisiklatott világunkban, a ránk zúduló ideológiai frázisok közepette is kell jókedv, öröm és tartás. S az ezek megéléséhez szükséges közösségi terek már az 1960-as évek végén megteremtődtek. E pozitív emberi értékeket – egyetemi és értelmiségi klubokban, valamint az ország művelődési házaiban – a pártállam kultúrpolitikájának egyre táguló réseit kihasználva, korlátok között ugyan, mégis a tartalmi lényeget visszaadóan színpadra lehetett vinni, s ezáltal valamiképp társadalmiasítani is az arra fogékony rétegekben. Amikor 1990-ben bekövetkezett a rendszerváltozás, és Cseh Tamás énekelt tovább, kiderült, hogy dalai időt állók, s egy nagy nemzedéknek relikviák; a történelem pedig, szóban és dalban egyaránt, útmutatás a jövőbe. De jól tudta, hogy az igazért való küzdelem a rendszerváltozás után is folytatódik, mert az többről szól, mint csupán egy diktatórikus rendszer megbuktatásáról. Ebből is kivette részét mindaddig, amíg gitárját kézbe tudta venni. Testét sajnos 2009-ben elsodorta a könyörtelen baj. Szellemisége azonban itt él közöttünk, amelyre a 21. század magyarságának is szüksége van.
Tamás! A Jóisten éltessen 75. születésnapodon!
HÓVÁRI JÁNOS
Cikkek
Impresszum&Tartalomjegyzék
A dal átváltozásai. Mórocz Gábor interjúja Hanák Gáborral
„Minden nap elmentünk a Nap után…” - Mirtse Zsuzsa interjúja Cseh Sárával
A héthidas város teljessége
Cseh Tamás mint zenész. Lang Ádám interjúja Víg Mihállyal, Másik Jánossal, Márta Istvánnal és Novák Jánossal
Horváthország
Ennek vége, érted?!
Egyetlen mérce van: a hitelesség. Molnár Krisztina interjúja Földes László Hobóval
Fekete-fehér babák takarodója
„Az mi keveset írtam igazat írtam…”
Ismerős kabátdal
Közös nevező
Kalapok. Cseh Tamás: Ady utolsó fényképe
„Micsoda útjaim voltak nekem…” - Beszélgetéstöredékek Törőcsik Marival és Maár Gyulával
"Sose felejtem azt a csinos zakót"
A járható út. Cseh Tamás-Bereményi Géza: Születtem Magyarországon
„Szevasz, Tamás!” - Cseh Tamás és a színház. Lázár Balázs interjúja Novák Jánossal
A képek dala
Cseh Tamás és a magyar film
Vízi Miklós
„…és mi most itt vagyunk” (részlet)
Jóslat. Cseh Tamás-est a Katona József Színházban
Tíz év múlva
Nyuszi apa kalapjából. Bereményi Géza és Cseh Tamás bűvészkalapja
Budapest
„Ha most elvétem, nem kár értem”
Tíz fehér bot
Egy est leírása és annak kontextusa
1991, április
"lovasok"
A bakonyi indiánok
Nincs titok?
A jobbik részem
A levegő hátán fekve. Cseh Tamás és Bereményi Géza Kádár keringő című művének befogadásvizsgálata versként és dalként
Álomfejtés
Megtelt bőröndök balladája